  • 31. Data: 2022-06-17 21:35:26
    Temat: Re: Ekran blaszany
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 17 czerwca 2022 o 20:36:30 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Technika zna wiele podobnych przypadków, a technika machin latających
    > szczególnie. Każdy duży samolot pasażerski jest czymś takim. Na wysokości
    > przelotowej kadłub swoją sztywność w dużej mierze zawdzięcza różnicy
    > ciśnień. Nisko przy lądowaniu jest bardziej "wiotki".

    Hmm, to na przelotowej jest potrzebna większa sztywność?
    Niby tam wieje, ale rzadkim powietrzem.
    Choć i w rzadkim potrafią być dziury...
    Ale jakoś start, a szczególnie lądowanie wydają mi się bardziej potrzebować
    sztywności.

    W Atlasie zbiorniki miały być lekkie, więc były tak cienkościenne, że puste nie
    wytrzymywały własnego ciężaru.
    Jako że paliwo było pół-krio - tzn. krio tlen i normalna gazolina, to nie można było
    trzymać napełnionych.
    Napełniano tlenem przed startem (to był ogólnie kłopot z first strike), a parowanie
    zapewniało wewnętrzne ciśnienie (tzn. ciśnienie było zapewnione przez parowanie).
    Być może to chodziło tylko o te na tlen - bo jak "naciśnić" gazoliną?
    W każdym razie "puste" zbiorniki na tlen były w przechowalni nadmuchiwane azotem,
    wtedy się nie zapadały.

  • 32. Data: 2022-06-17 21:59:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > Niby tam wieje, ale rzadkim powietrzem.
    > Choć i w rzadkim potrafią być dziury...
    > Ale jakoś start, a szczególnie lądowanie wydają mi się bardziej

    W technice (nie wyłączając techniki machin latających) wiele rzeczy
    wychodzi przez przypadek. Psim swędem, jak mawiają niektórzy. Może
    i nie potrzeba, ale u progu stratosfery sztywność jest większa.
    Na dole jest mniejsza, co manifestuje się czasem choćby większym
    skrzypieniem.

    Jarek

    --
    Poranek przechodzi w południe, bezwładnie mijają godziny
    Czasem zabrzęczy mucha w sidłach pajęczyny

  • 33. Data: 2022-06-18 08:38:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-17, Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Na tym, do czego linkujesz, widnieje eko-marketingowy napis "ALL
    > ALUMINUM" a mowa była przecież o wersjach stalowych.
    > Wiki podaje, że te zostały wyparte w latach 80-90, przynajmniej w USA:
    >
    > "the US standard 355 ml can size was standardized in the 1980s and 1990s
    > upon the conversion from steel to aluminum"

    > Jarek chyba do takich nawiązuje:
    >
    > https://youtu.be/rJjMajlp5zo?t=139

    Nie wyglądają na trudno-zgniatalne prawdę mówiąc, ale może to tylko
    takie wrażenie patrząc jak pływają po powierchni.

    A tu wspomniana przeze mnie wcześniej współczesna Sapporo. Jedną ręką to
    można ją może wgnieść, z czym większość osób i tak będzie miała problem.
    https://youtu.be/Z-gVzH-cPKA
    https://youtube.com/shorts/Yj6X8FQyncw

    --
    Marcin