-
11. Data: 2009-04-25 19:08:34
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>
PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):
>
> Ano sprawdziłem dzisiaj. Płasko, bez wiatru, auto obciążone 4
> osoby+bagaż. 60 km/h mogę jechać na III, IV i V biegu, na V obrotomierz
> pokazuje jakieś 1400 1/min, a spalanie ok. 4 l/100 km. Na III
> obrotomierz pokazuje niecałe 3 k, spalanie coś koło 7 l/100 km. Nie znam
> krzywej spalania, ale charakterystyka M(n) ma maksimum gdzieś koło 3500
> 1/min.
Dzięki za informacje.
Czy jadąc na 5-tym biegu obserwujesz minimum zużycia paliwa dla jakiejś
prędkości jazdy?
WM
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
12. Data: 2009-04-25 21:43:23
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: PH <s...@w...pl>
WM pisze:
>
> Znalazłem ciekawy wykres zużycia paliwa.
> http://autospeed.com/cms/gallery/article.html?slides
how=0&a=110216&i=9
> Dla każdego obciążenia silnika istnieje minimum, przy określonych obrotach.
> Ponadto widać, że przy większym dociążeniu silnika mamy mniejsze zuż. paliwa.
> Jest tak aż do osągnięcia pewnej wartości, potem zużycie paliwa rośnie.
>
Niestety takie wykresy (na dany silnik) nie są dostępne dla zwykłych
śmiertelników. Ale widać z tego np. po co jest 6sty bieg:)
Z innej beczki: w agregatach prądotwórczych typu VSIG korzysta się
właśnie z takich danych by zminimalizować zużycie paliwa.
--
PH
-
13. Data: 2009-04-26 05:59:58
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>
WM pisze:
> PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):
>> Ano sprawdziłem dzisiaj. Płasko, bez wiatru, auto obciążone 4
>> osoby+bagaż. 60 km/h mogę jechać na III, IV i V biegu, na V obrotomierz
>> pokazuje jakieś 1400 1/min, a spalanie ok. 4 l/100 km. Na III
>> obrotomierz pokazuje niecałe 3 k, spalanie coś koło 7 l/100 km. Nie znam
>> krzywej spalania, ale charakterystyka M(n) ma maksimum gdzieś koło 3500
>> 1/min.
>
> Dzięki za informacje.
> Czy jadąc na 5-tym biegu obserwujesz minimum zużycia paliwa dla jakiejś
> prędkości jazdy?
Za kierownicą jest tyle roboty, że nie ma czasu aby *ciągle* gapić się
we wskazania komputera w temacie spalania.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
14. Data: 2009-04-26 06:03:39
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>
PH pisze:
>
>
> Niestety takie wykresy (na dany silnik) nie są dostępne dla zwykłych
> śmiertelników. Ale widać z tego np. po co jest 6sty bieg:)
A z dostępnych charakterystyk M(n) nic nie da się odczytać ? Czy minimum
zużycia paliwa nie jest zbliżone do maksimum momentu ?
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
15. Data: 2009-04-26 08:04:24
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>
PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):
> PH pisze:
> >
> >
> > Niestety takie wykresy (na dany silnik) nie są dostępne dla zwykłych
> > śmiertelników. Ale widać z tego np. po co jest 6sty bieg:)
>
> A z dostępnych charakterystyk M(n) nic nie da się odczytać ? Czy minimum
> zużycia paliwa nie jest zbliżone do maksimum momentu ?
>
>
www.ptnss.pl/images/ss2004-02/Numer-2004-02-all-low-
res.pdf
Na stronie 53 na rys.5 jest charakterystyka uniwersalna silnika
z naniesionymi przebiegami oporów ruchu przy jeździe na III,IV i V biegu.
Na III biegu minimum zużycia paliwa ok.500g/(kW*s) jest przy 560 rad/s
Na IV biegu minimum zużycia paliwa ok.320g/(kW*s) jest przy 570 rad/s
Na V biegu minimum zużycia paliwa ok.280g/(kW*s) jest przy 470 rad/s
Słaba rozdzielczość wykresów, dlatego trudno było odczytać ze 100%
dokładnością.
Używają tego samego oznaczenia Ge na różne wielkości, czym mnie skubańce
wprowadzili w błąd bo w tabeli 1 jest co innego niż na rys.6.
WM
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
16. Data: 2009-04-26 10:38:47
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 24 Apr 2009 15:24:55 +0000 (UTC), WM wrote:
>Patrzę na charakterystykę zewnętrzną silnika benzynowego
>i widzę, że minimalne jednostkowe zużycie paliwa jest
>przy określonych obrotach np przy: 3000obr/min.
>Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy,
>trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?
>Ekonomiczna prędkość jazdy, jak piszą fachowcy, wynosi około 90km/godz.
>Są tacy, którzy nie redukują biegu przy prędkości jazdy 50km/godz,
>nadal jadąc na najwyższym.
>Czy słusznie?
Moze to pomoze
http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm
Wez jeszcze pod uwage ze to tylko sprawnosc silnika [tego jednego].
Opory ruchu rosna wraz z predkoscia.
J.
-
17. Data: 2009-04-26 11:42:25
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>
J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
>
> Moze to pomoze
> http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm
>
Tam jest charakterystyka uniwersalna silnika, o której już wspominałem.
>
> Wez jeszcze pod uwage ze to tylko sprawnosc silnika [tego jednego].
> Opory ruchu rosna wraz z predkoscia.
>
Pojazd jadąc w ustabilizowanych warunkach ze stałą prędkością potrzebuje
stałej mocy.
Krzywe stałej mocy są hiperbolami w układzie /moment ,obroty/ bo:
M(n)=A*N1 / n ; gdzie: A to stała z przeliczenia jednostek
Twój wykres zawiera jedną krzywą stałej mocy = 13kW (~100km/h) ,
która nie przechodzi przez minimum zużycia paliwa.
Ktoś dorysował słabo ołówkiem krzywą (wyższej) stałej mocy,
która przechodzi przez obszar minimum.
Ta ołówkowa krzywa (wyższej) stałej mocy odpowiada prędkości jazdy z jakąś
stałą wyższą prędkością niż 100km/h.
To jednak nie wystarczy aby trafić w dołek minimum zuzycia paliwa,
trzeba obrotów ok. 3000rpm , co wymaga odpowiedniego przełożenia.
WM
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
18. Data: 2009-04-27 08:34:49
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 26 Apr 2009 11:42:25 +0000 (UTC), WM wrote:
>J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
>> http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm
>>
>> Wez jeszcze pod uwage ze to tylko sprawnosc silnika [tego jednego].
>> Opory ruchu rosna wraz z predkoscia.
>>
>Pojazd jadąc w ustabilizowanych warunkach ze stałą prędkością potrzebuje
>stałej mocy.
>Twój wykres zawiera jedną krzywą stałej mocy = 13kW (~100km/h) ,
>która nie przechodzi przez minimum zużycia paliwa.
>Ktoś dorysował słabo ołówkiem krzywą (wyższej) stałej mocy,
>która przechodzi przez obszar minimum.
>Ta ołówkowa krzywa (wyższej) stałej mocy odpowiada prędkości jazdy z jakąś
>stałą wyższą prędkością niż 100km/h.
Tylko wez pod uwage ze zeby jechac 150 potrzeba znacznie wiekszej mocy
niz zeby jechac 100. I cala ekonomie diabli biora, chyba ze czas tez
kosztuje.
J.
-
19. Data: 2009-04-27 08:38:10
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Mon, 27 Apr 2009 10:34:49 +0200, J.F. wrote:
>On Sun, 26 Apr 2009 11:42:25 +0000 (UTC), WM wrote:
>>> http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm
>>Twój wykres zawiera jedną krzywą stałej mocy = 13kW (~100km/h) ,
>>która nie przechodzi przez minimum zużycia paliwa.
>>Ktoś dorysował słabo ołówkiem krzywą (wyższej) stałej mocy,
>>która przechodzi przez obszar minimum.
>>Ta ołówkowa krzywa (wyższej) stałej mocy odpowiada prędkości jazdy z jakąś
>>stałą wyższą prędkością niż 100km/h.
>
>Tylko wez pod uwage ze zeby jechac 150 potrzeba znacznie wiekszej mocy
>niz zeby jechac 100. I cala ekonomie diabli biora, chyba ze czas tez
>kosztuje.
No i zapomnialem o jeszcze jednym wniosku: jak widac jadac 100km/h,
lepiej jechac z obrotami rzedu 1500 niz 3000.
[o ile jest sie pewnym ze nie wykonczymy silnika wczesniej, bo niskie
obroty i duze obciazenia tez mu szkodza].
J.
-
20. Data: 2009-04-27 09:25:41
Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
J.F. <j...@p...onet.pl> writes:
> No i zapomnialem o jeszcze jednym wniosku: jak widac jadac 100km/h,
> lepiej jechac z obrotami rzedu 1500 niz 3000.
No to chyba jest znana od dawna prawda stosujaca sie w duzym zakresie
szybkosci - przy danej konkretnej szybkosci najmniej sie spali
wrzucajac najwyzszy bieg jaki sie da.
> [o ile jest sie pewnym ze nie wykonczymy silnika wczesniej, bo niskie
> obroty i duze obciazenia tez mu szkodza].
I przyspieszenia zadne, i w ogole. Dlatego zuzycie paliwa nie jest
jedynym kryterium...
MJ