  • 41. Data: 2013-11-07 21:37:51
    Temat: Re: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam napisał:

    > W starych książkach było zalecenie, aby drugą rękę trzymać za sobą. Było
    > pokazane, jak trzymać narzędzia, aby w razie porażenia nie zrobić sobie
    > krzywdy.

    A wiesz jak działa dzwonek elektryczny? Jeden z moich kolegów się
    dowiedział. W starym, wielkim, lampowym radiu spadła mu linka od skali.
    Że nie chciało mi się chaissis wyciągać - zdjął dyktę z tyłu (pamięta
    ktoś te dyktowe ścianki tylne?), wsadził łeb do srodka, oczywiście pod
    napięciem bo ciemno a żarówki podświetlenia skali dbbrze wnętrze
    oświetlają i właśnie jedną ręką oparł się o chaissis. Z podstawki
    centralnie umieszczonego oka magicznego sterczała końcówka przewodu
    doprowadzającego napięcie anodowe. No i kumpel niechcący dotknął jej
    nosem. Oczywiście odrzuciło go do góry - ale tam czyhała górna ścianka
    obudowy... Wypadł po paru cyklach - i stwierdził że teraz już rozumie
    jak działa dzwonek.

    --
    Darek

  • 42. Data: 2013-11-07 21:40:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Wiem: klistron, magnetron itp. Zupełnie inna technologia niż pentoda
    > na fale krótkie.

    Technologia ta sama -- elektrony śmigają w próżni. Trudno opowiadać
    o klistronach, Jeśli nie wyjaśni się działania diody i triody.

    [...]

    > Poza tym akumulator samochodowy używany do radiostacji to też jest
    > dziadostwo. Radiostacja nie potrzebuje prądu rozruchowego 500A.
    > Współcześnie są produkowane akumulatory o pojemnościach podobnych
    > co samochodowe, ale bez 500A prądu rozruchowego i dzięki temu są
    > tańsze/trwalsze.

    Tańsze są, ale nie trwalsze. Akumulatory samochodowe potrafią być teraz
    tanie jak barszcz. I są coraz lżejsze. Niestety. Ale gdzież im tam do
    akumulatorów central telefonicznych, czy choćby wózków widłowych.

    > Ale skamieliny o tym nie wiedzą.

    Nie tylko one.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2013-11-07 21:49:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > nosem. Oczywiście odrzuciło go do góry - ale tam czyhała górna ścianka
    > obudowy... Wypadł po paru cyklach - i stwierdził że teraz już rozumie

    Dobrze, że nie trafił na wykład na temat przekaźników z samopodtrzymaniem.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2013-11-07 22:06:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 07 Nov 2013 21:37:51 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Wypadł po paru cyklach - i stwierdził że teraz już rozumie
    > jak działa dzwonek.

    Dobre :) Alem się obśmiał :)
    --
    Jacek

  • 45. Data: 2013-11-07 22:21:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Zgadzam się. Biorąc pod uwagę że obecnie nawet amatorskie radiostacje są
    > sterowane mikrokontrolerami to zamiast archaicznych pentod proponowałbym
    > egzamin z asemblera.

    Z asemblera czego? Chyba żartujesz, prawda? Mało kto z amatorów uczy się
    teraz asemblera. W miarę dobra znajomość C i można bez większych
    problemów skakać między platformami - ATmega, ATXMega, PIC, STM - w
    zależności od aktualnych potrzeb. W zastosowaniach krótkofalarskich
    kontakt z MCU często zresztą polega na skleceniu jakiegoś modułu (skala
    cyfrowa, sterowanie do DDS-a) na podstawie cudzego projektu, z już
    przygotowanym wsadem.

    > Mikrokontroler ARM w Twoim pirackim radiu

    Coś takiego już miałoby większy sens. Jednak nie zamiast pytania o lampy
    (te bywają jeszcze stosowane w krótkofalarskich konstrukcjach, nie tylko
    tych z fabryki) ale np. zamiast tego dotyczącego scalaka w kalkulatorze.

  • 46. Data: 2013-11-07 23:16:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Krótkofalowcy to bardzo specyficzne środowisko. Nigdzie indziej nie widziałem
    > tyle nienawiści, tyle jadu, takiego wewnętrznego skłócenia, tyle dwulicowości,
    > fałszu i rozdmuchanego ego, połączonego z wyjątkową głupotą, co w tym środowisku.
    > Poczytaj chociażby forum http://sp7pki.iq24.pl/.
    >
    > Czasami aż wstyd że mam licencję.

    Człowieku.. żebyś wiedział co ja z nimi na p.r.modelarstwo przeszedłem :)

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 47. Data: 2013-11-07 23:43:18
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Dobre :) Alem się obśmiał :)

    A ja się kiedyś dowiedziałem, jak działa żarówka, tylko zaszła obsuwa przy
    lekcji, bo układ był taki, że powinienem pojechać jak tramwaj :)) Anodowe
    było c.a. 250V.
    Ale nic to, już wiem, jak lampa swieci :))
    Dotknąłem rękami biegunów anodowego - i zobaczyłem lekko różowe światło :))
    Serce o dziwo wytrzymało bez problemu.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 48. Data: 2013-11-08 00:00:24
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 7 Nov 2013 20:52:58 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

    >Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    >Chodzi mi o to, by np. służby kontrolne nie czepiały się o to, że moje
    >radyjko jest bez homologacji.
    >http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU199513
    20648
    >Teraz juz jest uchylone (są nowsze akty), ale w okresie, który mnie
    >interesuje, miało moc prawną.

    A jak to jest z antenami? Pamietam ze byly jakies afery ze anteny
    musza miec pzreprowadzona analize wplywu na srodowisko, i to o ile
    pamietam, przez autoryzowana firme. Czy to tez uchylono?...

    A.L.

  • 49. Data: 2013-11-08 09:08:32
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 07.11.2013 o 21:37 Dariusz K. Ładziak
    <d...@n...pl> pisze:

> [...]
    > nosem. Oczywiście odrzuciło go do góry - ale tam czyhała górna ścianka
    > obudowy... Wypadł po paru cyklach - i stwierdził że teraz już rozumie
    Oo kurcze, zaplułem monitor :)Dawno się tak nie uśmiałem, a sam
    pamiętam jak naprawiałem radia lampowe i telewizory i to gorące chass-is
    było poważnym problemem aby się nie zapomnieć :)

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 50. Data: 2013-11-08 09:59:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-08 09:08, janusz_k pisze:

    > Oo kurcze, zaplułem monitor :)Dawno się tak nie uśmiałem, a sam
    > pamiętam jak naprawiałem radia lampowe i telewizory i to gorące chass-is
    > było poważnym problemem aby się nie zapomnieć :)

    Od biedy można było do zasilania urządzenia zastosować trafo separujące,
    aczkolwiek nie o tym tu mówimy - chyba stosunkowo rzadko zdarzało się
    porażenie do Ziemi.

    Czasami nagłaśniałem różne imprezy. Nieraz to były kwiatki. Jak się
    jakaś ekipa spięła, to gitarzysta miał na strunach 110V (na jakiejś
    samoróbce), pomiędzy obudowy różnych segmentów też można było włączyć
    żarówkę ;)
    Ale notorycznie albo pierdziało 50Hz, albo ludzie dawali mi składową
    stałą (nieraz znaczną) na kablach sygnałowych do miksera.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.