  • 31. Data: 2013-11-07 18:52:40
    Temat: Re: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
    news:l5gg9g$i0o$1@mx1.internetia.pl...
    (pentoda)
    > Bo to jest typowe pytanie egzaminacyjne, na które jest typowa jedyna
    > poprawna odpowiedź egzaminacyjna, a prawidłową odpowiedzią powinna być
    > szersza dyskusja na ten temat - i od razu by było widać czy delikwent się
    > zna, czy zna zestaw odpowiedzi. Tylko czy komuś jeszcze zależy, by

    No, czy ma jakieś pojęcie. Jeśli ma się posłużyć radiem i nie musi mieć na
    to tej... no... homologacji, to bez wiedzy o tym byle szajs z Wolumenu pod
    bramą kupi i będzie wielkie zdziwo, że nie działa. Że nie działą, to pół
    biedy. Gorzej, gdy np. rozmieni na drobne lączność lotniczą w najbliższej
    okolicy, bo mu heterodyna z jakimś prąchem ślicznie się przemienia...

    > krótkofalowcem był elektronik z doświadczeniem, czy bardziej liczy się
    > wpływ ze składek?

    Ja już sam nie wiem... ale i tak widać, że jakość zanika, ustępując miejsca
    ilości. A iloczyn jakość * ilość nie zmienia się...
    Kasa z pewnością nie śmierdzi... Więcej ludków kupi, choćby sprzęt w
    sklepie, więcej kasy przepłynie.
    Ja jednak wolałbym chyba elektronika z doświadczeniem... ale przede
    wszystkim, by był dobrym operatorem, człowiekiem, by szanował ideę Ham
    Spirit... Jeśli będzie naprawdę dobrym, to gotów jestem przymknąć (ale nie
    zupełnie!) oko na znajomość radiotechniki, byle wiedział, (taka paralela) że
    zepsutego zegarka nie naprawia się młotkiem, tylko zanosi do zegarmistrza,
    bez kombinowania jak koń pod górę.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 32. Data: 2013-11-07 19:14:58
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Radio to jeszcze pół biedy.
    > A ustawić odchylanie w takim Rubinie 714, zwłaszcza, jak był zakurzony i
    > strzelał co chwilę, to też było wyzwanie.

    Więc pierwsze co - i to robiłem, dość regularnie, to odkurzyć maszynę. A
    potem gównić w rzeźbie.
    Bo to kurz lubił np. łapać wilgoć, grzać się a nawet zapalać. (pomijam zimne
    luty...)

    > W starych książkach było zalecenie, aby drugą rękę trzymać za sobą. Było
    > pokazane, jak trzymać narzędzia, aby w razie porażenia nie zrobić sobie
    > krzywdy.

    Widzisz pan. Coś, z czego do dziś bym maglował i nie odpuszczał.

    > W dzisiejszych podręcznikach do urządzeń (o ile tą makulaturę można tak
    > nazwać), jeśli już jest jakiś tekst, to przykładowo wymiana baterii w
    > pilocie jest już w sekcji dla zaawansowanych :(

    A jak sobie kobita brandzlomat, czy inny wibraotr kupi? :P
    Ta... ale opcji w urządzeniu pierdyliard wszelakich, głównie niepotrzebnych.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 33. Data: 2013-11-07 19:21:33
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 7 Nov 2013 18:40:03 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

    >Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    >Andrzej, nie tak, nie chodzi mi o "pozwolono", tylko o "unormowano prawnie".

    No dobra, ale co to bylo za "unormowanie"?... Jedono "unormowanie"
    znam - bylo to zawieszenie licencki podczas stanu wojennego. Ale o
    spzrecie? Nie slyszalem...

    A.L.

  • 34. Data: 2013-11-07 19:57:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Poważnie, LSI? Kalkulator można zrobić na kilkuset tranzystorach. Z
    > powodzeniem mieści się w klasie MSI. Nie napisali jaki to ma być
    > kalkulator.

    Hmm... Tak w ogóle to w dzisiejszych czasach ta klasyfikacja ma już
    chyba tylko znaczenie historyczne. To miało jakiś sens w czasach, gdy
    można było to sklasyfikować np. w sposób następujący:
    1. Mała skala integracji - pojedyncze bramki logiczne w jednym scalaku.
    2. Średnia skala integracji - całe bloki funkcyjne złożone z bramek w
    jednym scalaku.
    3. Duża skala integracji - całe urządzenie (mikroprocesor, kalkulator) w
    jednym scalaku.

    Ale dzisiaj. No jak tu zestawić ze sobą Atmegę8 i QuadCore i7?

    > Kogo w XXI wieku obchodzi pentoda? Trzeba by być masochistą, żeby
    > budować lampową radiostację.

    Niby masz rację, ale jednak nie do końca...
    1. Lampa to jednak fajny "model szkolny". Łatwiej na niej wytłumaczyć
    początkującemu zasadę działania wzmacniacza czy generatora. Po prostu
    zjawiska zachodzące w środku są bardziej intuicyjne niż te "krzemowe". ;)
    2. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że krótkofalowiec jednak zetknie
    się z lampami. Nawet jeśli nie mówimy o konstruktorze-amatorze, to
    przecież dopałki na lampach dużej mocy wciąż cieszą się popularnością.

    > To chyba jakaś żywa skamielina wymyśliła.

    Albo pytanie jest/było kopiowane od lat ze starych arkuszy.

    > Kolejna bzdura wymyślona przez skamielinę doświadczoną w pracy na
    > samoróbach z gorącym chassisem. Homologowany sprzęt z pewnością nie ma
    > gorącego chassisu, więc nie ma znaczenia jak go się podłączy. Może
    > powstać brum 50Hz, ale na pewno nie zniszczenie sprzętu i porażenie
    > operatora.

    No dobrze, ale w praktyce krótkofalarskiej nie zawsze ma się do
    czynienia z fabrycznym sprzętem z homologacją. Czasem trafiają się różne
    "samoróby", urządzenia z demobilu itp. Nie możesz więc sobie pozwolić na
    te "na pewno" i "z pewnością".

  • 35. Data: 2013-11-07 20:24:31
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.11.2013 03:12, Tomasz Wójtowicz wrote:
    > Tak sobie czytam zestaw pytań:
    >
    > http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=5047
    >
    > i wyłapuję kwiatki świadczące o tym, jacy ludzie układają pytania.
    > Plusem zaznaczyłem rzekomą prawidłową odpowiedź:
    >
    > 35. Kalkulator zawiera jeden układ scalony, wyświetlacz i klawiaturę. Do
    > jakiej grupy
    > zaliczymy układ scalony?
    > A. małej skali integracji
    > B. średniej skali integracji
    > + C. wielkiej skali integracji
    >
    > Poważnie, LSI? Kalkulator można zrobić na kilkuset tranzystorach. Z
    > powodzeniem mieści się w klasie MSI. Nie napisali jaki to ma być
> [...]

    Ok, może i teraz już nie dzieli się tak układów bo w sumie wszystkie są
    jeszcze bardziej niż LSI, ale dobry elektronik powinien jakieś podstawy
    historii elektroniki posiadać, a nie mówić że procesor bierze się ze
    sklepu (jak amerykańskie dzieci co mleko mają z hipermarketu).

> [...]
    > B. cztery elektrody
    > C. trzy elektrody
    >
    > Kogo w XXI wieku obchodzi pentoda? Trzeba by być masochistą, żeby

    Nie dalej jak przedwczoraj dostałem na emaila zaproszenie na webinar
    dotyczący projektowania nowoczesnych lamp wielkiej mocy na wysokie
    częstotliwości (mikrofalowe). Widać są jeszcze masochiści.

    > 15. Co należy zrobić przed rozpoczęciem ładowania akumulatora
    > samochodowego?
    > A. zanotować godzinę
    > + B. wykręcić korki wlewowe dla elektrolitu i ustawię właściwy prąd
    > ładowania
    > C. uziemić prostownik

    Uświadomię Cię w takim razie, że w wielu dziedzinach (np. energetyka i
    transport kolejowy) cały czas z powodzeniem stosuje się (a także cały
    czas bada i rozwija) akumulatory zasadowe, które obsługi wymagają. I
    jakoś nie widać żeby pojawił się dla nich dobry zamiennik.

> [...]
    > zasilanych z dwóch
    > różnych faz?
    > A. można, nie ma żadnych przeciwwskazań
    > + B. kategorycznie nie można, grozi to zniszczeniem sprzętu i porażeniem
    > operatora
    > C. można, jeżeli jednocześnie nie używa się wszystkich urządzeń
    >
    > Kolejna bzdura wymyślona przez skamielinę doświadczoną w pracy na
    > samoróbach z gorącym chassisem. Homologowany sprzęt z pewnością nie ma
    > gorącego chassisu, więc nie ma znaczenia jak go się podłączy. Może
    > powstać brum 50Hz, ale na pewno nie zniszczenie sprzętu i porażenie

    A ja tym bym nie podłączał, właśnie ze względy na sprawy porażeniowe.

    > Ech, dalej już nie czytam, szkoda zdrowia na te idiotyzmy.

    Jakub Rakus

  • 36. Data: 2013-11-07 20:52:58
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > No dobra, ale co to bylo za "unormowanie"?... Jedono "unormowanie"
    > znam - bylo to zawieszenie licencki podczas stanu wojennego. Ale o
    > spzrecie? Nie slyszalem...

    Chodzi mi o to, by np. służby kontrolne nie czepiały się o to, że moje
    radyjko jest bez homologacji.
    0648
    Teraz juz jest uchylone (są nowsze akty), ale w okresie, który mnie
    interesuje, miało moc prawną.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 37. Data: 2013-11-07 20:57:22
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:527bbb97$0$2156$65785112@news.neostrada.pl...

    > I tu popadasz w lekka nieścisłość. Jeżeli ten Lincoln będzie siał poza
    > pasmem amatorskim to można się spodziewać interwencji URT.

    Przeca pisałem o tym
    "Fabryczne urządzenia muszą spełniać normy bo są to urządzenia
    wprowadzane na rynek ale i samoróbki także
    nie moga sobie wyłazić poza pasmo, czy siać produktami uboczne jak
    harmoniczne powyżej norm"

    Więc jeżeli ten lincoln jest zgodny z normami ETSI to jego produkty
    niepożądane
    nie przekraczają wartości dopuszczalnych i nikt nic nikomu nie zrobi.
    Mierzy się w zakresie do 1GHz (w pewnych warunkach pomiary wykonuje się
    także do 3GHz)
    Niepożądane nie mogą przekraczać 250nW, przy czym są wyjątki,
    gdzie nie mogą przekraczać 4nW. Ciekawostką jest że te wyjątki dotyczą tylko
    zakresów częstotliwości
    w której pracują nadajniki radiowe UKF FM oraz telewizyjne a nie jakiś super
    służb.
    Nie wiem jak dzisiaj, ale w super służbach panowała kiedyś zasada. W ch..
    kilowatów i tępy odbiornik.

  • 38. Data: 2013-11-07 21:05:00
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > czynienia z fabrycznym sprzętem z homologacją. Czasem trafiają się różne
    > "samoróby", urządzenia z demobilu itp. Nie możesz więc sobie pozwolić na

    Ano. ZTCW, wiem o dopałach, które były robione właśnie, na "gorąco". Tu juz
    bym się chyba szczypał ze zgodnością faz...? Nie wiem, nie wnikałem,
    dopalanie nie interesowało mnie zbytnio.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 39. Data: 2013-11-07 21:19:03
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    > Nie dalej jak przedwczoraj dostałem na emaila zaproszenie na webinar
    > dotyczący projektowania nowoczesnych lamp wielkiej mocy na wysokie
    > częstotliwości (mikrofalowe). Widać są jeszcze masochiści.

    Wiem: klistron, magnetron itp. Zupełnie inna technologia niż pentoda na
    fale krótkie.

> [...]
    > czas bada i rozwija) akumulatory zasadowe, które obsługi wymagają. I
    > jakoś nie widać żeby pojawił się dla nich dobry zamiennik.

    A widziałeś zasadowy akumulator samochodowy? Pytanie dotyczyło
    akumulatora kwasowego i to konkretnie samochodowego, no to konkretnie
    odpowiadam, że żadnych korków się nie wykręca.

    Poza tym akumulator samochodowy używany do radiostacji to też jest
    dziadostwo. Radiostacja nie potrzebuje prądu rozruchowego 500A.
    Współcześnie są produkowane akumulatory o pojemnościach podobnych co
    samochodowe, ale bez 500A prądu rozruchowego i dzięki temu są
    tańsze/trwalsze.

    Ale skamieliny o tym nie wiedzą.

    > A ja tym bym nie podłączał, właśnie ze względy na sprawy porażeniowe.

    Ja też _raczej_ bym nie podłączał, ale uważałbym to za porażkę
    techniczną, żeby sprzęt miał być wrażliwy na coś takiego. A dopały z
    gorącym chassisem powinny mieć transformator sygnałowy (separacyjny) na
    wejściu. Właśnie dla celów bezpieczeństwa. Albo optoizolację.

  • 40. Data: 2013-11-07 21:21:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

    > Specjalista od lamp ze mnie żaden, ale pytanie z pentodą jest o tyle
    > utrudnione, że ktoś coś wykuje z gotowych odpowiedzi - to zda bo będzie
    > znał "prawidłową odpowiedź", a ktoś kto się bardziej zna i >1 lampę użył
    > w życiu - zacznie się zastanawiać "czy elektroda to rozumieć jako część
    > "aktywna" (siatka, anoda, katoda) lampy, czy raczej wyprowadzenie z
    > bańki?" "czy do elektrod doliczyć też żarzenie?" "a co gdy pentoda
    > żarzona bezpośrednio czy pośrednio", "a co z lampami, które mają np dwie
    > siatki ale połączone wewnętrznie ze sobą" itd...

    Wystarczy, że skojarzy nazwę z liczbą. Jak kiedykolwiek miał do czynienia
    z lampami, choćby przez literaturę, to nie będzie miał takich wątpliwości.

    --
    Jarek