  • 21. Data: 2013-11-07 15:52:21
    Temat: Re: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-07 13:47, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

    > Nie da się ukryć, że masz dużo racji. Wielu ludzi o dużej wiedzy
    > powiedzmy, radiowej, niestety, często wykazywało się żałośnie małą
    > wiedzą, powiedzmy, (kurde, jakiego tu słowa użyć...) ludzką. Może i
    > wiedział, jak stroić końcówkę, ale krzycząc i pouczając, że "sprawdzaj
    > przed nadawaniem, czy częstotliwość jest wolna!" sam nastawiał radio i
    >(...)

    Się mi przypomniało z dawnych lat :)

    W klubie SP9KKM był starszy gościu - chyba Bolek, może Waldek. Zawsze ze
    zgaszonym petem w gębie. Wystarczyło poprosić - zawsze przychodził,
    pomagał, naprawiał.
    Ale nie o to chodzi.
    Raz go ktoś (spoza klubu) spytał, czy mógłby naprawić stare radio
    lampowe ("zwykłe", cywilny radioodbiornik LW & MW). Pan Bolek
    powiedział, że zajrzy i umówił się z człowiekiem w klubie. Pogrzebał
    trochę w radiu, po pewnym czasie przychodzi klient.
    Pyta: działa?
    P. Bolek: Działa.
    Klient: To można coś posłuchać?
    Bolek: Nie da się.
    Klient: ??????????????
    Bolek: Bo go przerobiłem na nadajnik. Ale zaraz wrócę do odbiornika.
    Nie minęło 10 minut, a radio znów było radiem, i to działającym.

    Teraz ciężko znaleźć takich ludzi :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 22. Data: 2013-11-07 16:20:25
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    > Zgadzam się. Biorąc pod uwagę że obecnie nawet amatorskie radiostacje są
    > sterowane mikrokontrolerami to zamiast archaicznych pentod proponowałbym
    > egzamin z asemblera. Albo przynajmniej orientowanie się na takiej
    > zasadzie:
    >
    > Mikrokontroler ARM w Twoim pirackim radiu, którego użytkowanie właśnie
    > próbujesz zalegalizować zdając ten egzamin, jest oparty o architekturę:
    > A. RISC
    > B. CISC
    > C. żadne z powyższych

    Wcale bym się o takie pytanie nie pogniewał (pod warunkiem, o którym niżej).
    Tylko, jako że radia są budowane w oparciu o różne części, odpowiedź na
    pytanie powinna zajść na podstawie schematu radia. Albo chociaż wykazu, jaki
    procek w jakim siedzi i ew. jego rozpiski.
    Co do pentody zaś - koło też jest archaiczne, jakże bardzo, już w Egipcie
    starożytnym używali. A za niewiedzę, ze pentoda to lapma o 5 elektrodach
    (pies już trącał jej zaaplikowanie), dawałbym na gzaminie punkt ujemny,
    jesli by to zaważyło na niezaliczeniu egzaminu - to już problem
    niewiedzącego, mógł się tych 50 literek więcej nauczyć. To jednak nie jest
    procek, tylko podstawowy element elektroniczny. Ale za pozytywną odpowiedź
    na procka punktowałbym pozytywnie, jak najbardziej.
    Osobna sprawa, że, ja nie używałem pirackich radyjek (z jednym wyjątkiem w
    czerwcu 1982 - zmodyfikowana konstrukcja z... 1 wydania Nowoczesnych
    zabawek) :), więc za tak zadane pytanie na egzaminie (żem niby pirat),
    dałbym egzaminatorowi w ryj i poprawił z drugiej strony w lampę. Oraz
    poprawnie odpowiedział co do procka.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 23. Data: 2013-11-07 16:27:37
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Się mi przypomniało z dawnych lat :)
    >
    > W klubie SP9KKM był starszy gościu - chyba Bolek, może Waldek. Zawsze ze
    > zgaszonym petem w gębie. Wystarczyło poprosić - zawsze przychodził,

    Coś na kształt Egona z Gangu Olsena? :) (Tylko, że pet Egona, grube cygaro,
    OIDP, prawie zawze sie żarzył)

    > Nie minęło 10 minut, a radio znów było radiem, i to działającym.
    >
    > Teraz ciężko znaleźć takich ludzi :(

    Bo łuni panie bracie som staroświeccy, archaiczni, a teraz panie
    nowoczesność :P
    Tylko, że oni to wiedzieli, gdzie i kiedy mogą palcem dotknąć, żeby ich nie
    popieściło, a dzisiaj stawiam takie rozbebeszone włączone do sieci radio i
    każę komuś... no dobra, to co każdy powinien potafić - zestroić p.cz., o, tu
    i tu, oraz tu, są punkty pomiarowe, sygnał się wprowadza tu, tu i tu... Kto
    odważny, aby go prąd nie jebnął? :P

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 24. Data: 2013-11-07 16:52:25
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > Kolejna bzdura wymyślona przez skamielinę doświadczoną w pracy na
    > samoróbach z gorącym chassisem. Homologowany sprzęt z pewnością nie ma
    > gorącego chassisu, więc nie ma znaczenia jak go się podłączy. Może
    > powstać brum 50Hz, ale na pewno nie zniszczenie sprzętu i porażenie
    > operatora.

    A co ma tu do rzeczy jakaś homologacja? Sprzęt robiony z głową przy
    obecnym stanie techniki nie ma prawa zawierać "goracego chassis" bo nie
    ma żadnych technicznych powodów dla tak rażącego obniżenia
    bezpieczeństwa użytkowania. Zatem i ten bez homologacji powinien mieć
    pełną galwaniczną separację od sieci zasilającej - czyli być odporny na
    zasilanie z różnych faz. Faktycznie kościane dziadki to musiały pisać -
    od czterdziestu prawie lat mam licencję i do łba by mi nie przyszło
    takich głupich pytań tworzyć - może dlatego że z elektroniką obcuję na
    co dzień i na poważnie - z tego cheb jem... A jak ktoś tylko w ramach
    rozrywki na emeryturze - to i mógł się trzydzieści lat temu w rozwoju
    poznawczym zatrzymać. Tylko czemu innych zmusza do rozwiązywania
    problemów dawno nieistniejących?

    --
    Darek

  • 25. Data: 2013-11-07 17:05:26
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik BartekK napisał:
    > udzie mogą trafić się "w porządku", ale sama organizacja jest zepsuta od
    > głowy i od dawna, bo została dawno temu wypaczona idea krótkofalarstwa
    > jako hobby, polegającego na konstruowaniu własnych sprzętów służących
    > komunikacji oraz nawiązywaniu znajomości i komunikacji za pomocą tych
    > sprzętów. Teraz liczy się tylko wyścig zbrojeń na sprzęt fabryczny
    > (koniecznie z odpowiednimi homologacjami i normami, broń boże nie mogący
    > pracować w dowolnych pasmach, nawet odbiorczo, bo to zło! i złamanie
    > norm!), protokoły, standardy, hierarchia, przynależność klubowa i
> [...]

    Może warto byłoby temat przenieść na pl.rec.radio.amatorskie? Bo tamta
    grupa usycha a trochę fermentu by się przydało...

    Organizacja - jaka organizacja? Po słynnym zjeździe walnym na którym
    siedzibę PZK wyprowadzono z Warszawy to juz jest kółko wzajemnej
    adoracji jedynie. Jak mnie nachodziło że może karty bym powysyłał - to
    się zapisywałem, potem mi przechodziło - to nie płaciłem i mnie usuwano,
    w końcu uznałem że szkoda roboty z łażeniem (jak się okazało że
    przelewem to ja składek zapłacić nie mogę, muszę się z pracy urywać żeby
    znudzonym emerytom facyjatę pokazać) i całkiem odpuściłem.

    Kluby? Może gdzieś są, coraz więcej nie w PZK a w formie stowarzyszeń
    zwykłych, nikt nikomu nie każe nigdzie należeć. I dobrze - kto czuje
    wole zrzeszania się niech się zrzesza, kto nie czuje - pismo do URT i
    zaproponują termin egzaminu. Problem polega chyba na tym że koledzy z
    URT (bo w administracji radiowej w URT to w zasadzie prawie sami
    krótkofalowcy siedzą) za duzo spraw zostawiaja tzw. "aktywowi
    społecznemu" czyli właśnie leśnym dziadkom z PZK. Ja wiem, tak łatwiej -
    po co samemu się wysilać i wymagania egzaminacyjne doprecyzowywać a i po
    Polsce powiatowej tyłek tłuc na sesje egzaminacyjne jak za kasę niewartą
    sięgnięcia przez państwowego urzędnika można tę robotę zwalić na leśne
    dziadki nudzące się jak mopsy? Tyle że efekty są jak w poście
    otwierającym - śmiech na sali, całkowita kompromitacja krótkofalarstwa.

    --
    Darek
    sp5iqu

  • 26. Data: 2013-11-07 17:11:01
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik m...@g...com napisał:
    > W pasmach amatorskich wolno pracować na urządzeniach własnej konstrukcji
    > oraz na fabrycznych.
    > Fabryczne urządzenia muszą spełniać normy bo są to urządzenia
    > wprowadzane na rynek ale i samoróbki także
    > nie moga sobie wyłazić poza pasmo, czy siać produktami uboczne jak
    > harmoniczne powyżej norm
    > Nikt ci na lincolnie nie zabroni pracować w paśmie amatorskim o ile
    > posiadasz znak. Co najwyżej dostaniesz OPR
    > gdy twoja jakość sygnału mocno odbiega od założeń panujących na pasmach,
    > ale to dotyczy każdego innego
    > sprzętu czy to fabrycznego czy home made.

    I tu popadasz w lekka nieścisłość. Jeżeli ten Lincoln będzie siał poza
    pasmem amatorskim to można się spodziewać interwencji URT. Jeżeli jednak
    zakłócenia poza pasmo amatorskie nie wykroczy - URT ma jedną, ustalona
    śpiewkę - Radiowa Służba Amatorska jest służbą samoorganizującą się.
    Znaczy - co się zamyka w zakresie pasma i z poziomami mocy całkowitej
    poza przepisy państwowe nie wykracza - to służb państwowych nie
    interesuje. I tak np. bandplany dla pasm amatorskich nie są częścią
    państwowych i międzynarodowej tablicy przeznaczeń częstotliwości - i URT
    nie wnika czy ktos w paśmie DX-owym na dwójce FM-em pogaduszki urządza.

    --
    Darek

  • 27. Data: 2013-11-07 17:12:51
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 7 Nov 2013 13:36:34 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

    >Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    >Fatalne jest nobilitować się niewiedzą.
    >Z krótkofalarstwa robi się drugie CB... W złym tego słowa znaczeniu.
    >Już pojawiały się "kwietuski", że dziewczyna, na paśmie, na jakieś
    >wspomnienie o nośnej wprost zapytała "Co to jest nośna?". Krótkofalowiec
    >takich rzeczy nie wie, nawet własnymi słowami?
    >Fakt, że 18 lat temu rozporządzeniem Ministra Łączności pozwolono nam używać
    >urządzeń bez homologacji..

    A kiedy zabroniono? Bo gdy ja sie w "to" bawilem, jakies 40+ lat temu,
    to wszystkie urzadzenie byly bez homologacji. Wlasnego wyrobu.

    A.L.

  • 28. Data: 2013-11-07 17:34:29
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Być może nikogo już nie obchodzi (co wcale nie jest powodem do radości).
    Specjalista od lamp ze mnie żaden, ale pytanie z pentodą jest o tyle
    utrudnione, że ktoś coś wykuje z gotowych odpowiedzi - to zda bo będzie
    znał "prawidłową odpowiedź", a ktoś kto się bardziej zna i >1 lampę użył
    w życiu - zacznie się zastanawiać "czy elektroda to rozumieć jako część
    "aktywna" (siatka, anoda, katoda) lampy, czy raczej wyprowadzenie z
    bańki?" "czy do elektrod doliczyć też żarzenie?" "a co gdy pentoda
    żarzona bezpośrednio czy pośrednio", "a co z lampami, które mają np dwie
    siatki ale połączone wewnętrznie ze sobą" itd...

    Bo to jest typowe pytanie egzaminacyjne, na które jest typowa jedyna
    poprawna odpowiedź egzaminacyjna, a prawidłową odpowiedzią powinna być
    szersza dyskusja na ten temat - i od razu by było widać czy delikwent
    się zna, czy zna zestaw odpowiedzi. Tylko czy komuś jeszcze zależy, by
    krótkofalowcem był elektronik z doświadczeniem, czy bardziej liczy się
    wpływ ze składek?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 29. Data: 2013-11-07 18:35:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-07 16:27, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > każdy powinien potafić - zestroić p.cz., o, tu i tu, oraz tu, są
    > punkty pomiarowe, sygnał się wprowadza tu, tu i tu... Kto odważny,

    Radio to jeszcze pół biedy.
    A ustawić odchylanie w takim Rubinie 714, zwłaszcza, jak był zakurzony i
    strzelał co chwilę, to też było wyzwanie.

    W starych książkach było zalecenie, aby drugą rękę trzymać za sobą. Było
    pokazane, jak trzymać narzędzia, aby w razie porażenia nie zrobić sobie
    krzywdy.
    W dzisiejszych podręcznikach do urządzeń (o ile tą makulaturę można tak
    nazwać), jeśli już jest jakiś tekst, to przykładowo wymiana baterii w
    pilocie jest już w sekcji dla zaawansowanych :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 30. Data: 2013-11-07 18:40:03
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > A kiedy zabroniono? Bo gdy ja sie w "to" bawilem, jakies 40+ lat temu,
    > to wszystkie urzadzenie byly bez homologacji. Wlasnego wyrobu.

    Andrzej, nie tak, nie chodzi mi o "pozwolono", tylko o "unormowano prawnie".

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.