  • Data: 2022-05-01 19:20:48
    Temat: Re: EdW - R.I.P?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

    Collie <p...@b...pl> napisał(a):
    > Nie tylko o tym nie masz pojęcia, a z internetem mów do lustra.
    > Albowiem od dwóch tysięcy lat (nad Wisłą od tysiąca, po zejściu
    > z drzewa) starorzymskie exceptio probat regulam tłumaczone jest na
    > nasze jako wyjątek potwierdza regułę, a tylko Tobie się uwidziało, że
    > ktoś kiedyś źle przetłumaczył
    > tę łacińską maksymę, bo tak wyczytałeś na jakiejś stronce w internetach.

    Nie uwidziało mi się, PWN potwierdza. Zapytaj też kogoś, kto zna łacinę. Jak
    na razie to Ty się wymądrzasz. Jednego językoznawcę olałeś a drugiego nie
    zrozumiałeś. Co jest zabawne, bo im bardziej w tych postach ukazujesz się
    jako lepiej wykształconego, tym bardziej wychodzi Twoja ignorancja. Tekst o
    zejściu z drzewa też jest symptomatyczny. Uczepiłeś się jednego cytatu z
    Bańki, który nawet nie pisze, że to tłumaczenie jest właściwe, i nim
    wymachujesz jako jakimś ostatecznym wyjaśnieniem wszystkim problemów z tym
    przysłowiem.

    Nie wiem też po co mi piszesz o tysiącach lat. Błąd długo powtarzany nadal
    jest błędem.

    Zauważ też jedną rzecz: w ogóle nie odniosłeś się do tego, czy wyjątki
    potwierdzają regułę czy nie. Zacząłeś brnąć w kwestie językowe oraz
    obrażanie mojej osoby, a nie napisałeś niczego na obronę tego głupiego
    tłumaczenia. Przykład Bańki jest analogiczny do wyrażenia "1+1=3". Nie jest
    ono prawdziwe, ale stosuje się je w marketingu przy promocjach jako
    zaznaczenie, że przy zakupie dwóch rzeczy dostajesz jakiś gratis. Wtedy jest
    poprawne jako przenośnia. Ale nadal 1+1=2.

    > Uważam, że wręcz przeciwnie: 99% wykształconych ludzi używa wspomnianej
    > maksymy tak jak Pan Bóg, czyli profesor Bańko przykazał,

    Nadal nie podajesz żadnych przykładów. Zresztą nawet gdyby ci wykształceni
    tak mówili, to wciąż pozostaje większość używająca tego przysłowia
    niewłaściwie. Co pisałem poprzednio i sam teraz potwierdziłeś :)

    > a tylko 1%
    > internetowych na Google wykształciuchów twierdzi tak jak Ty, iż "ktoś
    > kiedyś źle przetłumaczył" to z łacińskiego na nasze.

    Na Wikipedii masz dobry artykuł o tej nieszczęsnej maksymie. Jest rozpisane
    z różnych stron co jest z nią nie tak. Może Cię przekona skoro PWN to dla
    Ciebie wykształciuchy.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Exception_that_proves_
    the_rule

    --