  • 211. Data: 2012-05-19 18:44:19
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > W małych lampach, które nie miały oddzielnie
    > wyprowadzonej anody W.N. napięcie przyśpieszające miało względem masy
    > potencjał zbliżony do średniego napięcia panującego na wyjściach
    > wzmacniaczy odchylania (średni potencjał płytek odchylających). Ma to na
    > celu minimalizację astygmatyzmu. W takim przypadku katoda lampy była na
    > dużym potencjale ujemnym.

    Ja spotkałem się tylko z takimi, fakt było to dawno.

    --
    Desoft

  • 212. Data: 2012-05-19 18:44:27
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4fb75aca$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Pojemność kondensatora w mojej wypowiedzi jest bez znaczenia (moja
    > wyobraźnia obejmuje od 1pF do 10F, ale dopuszcza też inne). Oczywiście
    > przy założeniu, że jest to idealny kondensator.
    > A "napięcie na jednej okładzinie kondensatora idzie w górę" oznacza, że
    > chodzi o napięcie mierzone względem jakiegoś dowolnego zewnętrznego dla
    > kondensatora potencjału odniesienia. Napięcie na drugiej okładzinie jest
    > oczywiście mierzone też względem tego samego potencjału odniesienia.

    I idzie w "gore". Zalozenie ze jest idealny jest nieuzasadnione. Najbardziej
    zblizony do idealnego tez ma uplyw i napiecia na obu okladzinach musza byc
    takie same.

    > Nie maiłem na myśli kondensatora jako zwykłego ciała, które po prostu całe
    > ma taki sam potencjał

    Ale wielu dyskutantow nie wie jak dziala butelka lejdejska czyli
    kondensator.
    "With the outside surface grounded, a charge is given to the inside
    surface".

    No i tu mozna zadac pytanie ile elektrycznosci mozna wpakowac do
    kondensatora podlaczajac to samo napiecie do obu koncowek kondensatora.
    Pewnie do plaskiego wejdzie wiecej niz do zwinietego w rulonik.

    Masz mozliwosc to zmierzyc?

    >tylko to, że jak na jednej okładzinie wymusimy skok napięcia za pomocą
    >źródła napięcia to na drugiej zaobserwujemy skok w tę samą stronę (względem
    >drugiego końca tego źródła napięcia, który to koniec nie musi być połączony
    >z ziemią, chassis, czy czymkolwiek innym).
    > P.G.

    A czy to cokolwiek musi byc czy bylo potrzebne tylko Marconiemu?
    S*

  • 213. Data: 2012-05-19 18:45:49
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Się tak głupio zapytam... a jakie napięcie ma jedna dziurka w gniazdku?

    --
    Desoft

  • 214. Data: 2012-05-19 19:18:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.05.2012 18:44, Szczepan Bialek wrote:
> [...]
    > kondensator.
    > "With the outside surface grounded, a charge is given to the inside
    Grounded należy w tym kontekście rozumieć jako "podłączona do wspólnego
    punktu odniesienia".

    Np w takim układzie (U(B1)=U(B2):

    (1) (2) (3)
    +--[-B1+]--+--[-B2+]--+
    | | |
    +---|C2|---+---|C1|---+

    - Jeżeli mamy "ground" w punkcie (1) to potencjał U(2)=U(B1) a
    U(3)=U(B2)+U(2).
    - Jeżeli mamy "ground" w punkcie (2) [nie widzieliśmy na początku
    badania układu B1 i C2) to układ ma U(3)=U(B2) a U(1)=-U(B1).

    Dlatego operowanie samym potencjałem ma mały sens - interesuje nas
    różnica potencjału.

    Btw:
    Jak ma się potencjał (w twojej teorii) punktu (1) do różnicy potencjałów
    (1)-(2)?

    (1) (2)
    +--[-B1+]--+ +--[-B1+]--+
    | | | |
    +---|C1|---+ +---|C1|---+

    Michoo

  • 215. Data: 2012-05-19 19:38:45
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 19.05.2012 14:55, Pszemol wrote:

    > A emotikon Ty widział? W ogóle nie masz poczucia ha ha?

    Widział, ale jakoś nie zrozumiał sensu żartu, więc zgodnie z naukowym
    podejściem należało interpretację tego jako żart uznać za błędną ;)

    Tak wprost powiedz - z czego szydzisz?

    Mirek.

  • 216. Data: 2012-05-19 19:44:28
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-19 18:44, Szczepan Bialek pisze:

    > Ale wielu dyskutantow nie wie jak dziala butelka lejdejska czyli
    > kondensator.
    > "With the outside surface grounded, a charge is given to the inside
    > surface".

    Jak zwykle nie rozumiesz, co do Ciebie mówią:(
    Ładunek jednego znaku będzie na jednej okładce, drugiego na drugiej.
    Jeśli kondensator nie będzie w zewnętrznym polu elektrycznym,
    ładunków będzie tyle samo.

    > No i tu mozna zadac pytanie ile elektrycznosci mozna wpakowac do
    > kondensatora podlaczajac to samo napiecie do obu koncowek kondensatora.
    > Pewnie do plaskiego wejdzie wiecej niz do zwinietego w rulonik.

    Zero (tyle, ile wynosi 'pasożytnicza' pojemność układu
    zwarte_okładki-ziemia).

    pzdr
    bartekltg

  • 217. Data: 2012-05-19 21:49:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Desoft" <N...@i...pl> wrote in message

    > Się tak głupio zapytam... a jakie napięcie ma jedna dziurka w gniazdku?

    On pisze o potencjale elektrycznym, czyli "napięciu względem
    nieskończoności".
    I sam o tym nie wie że myli to z napięciem między dwoma punktami obwodu.
    Chassis w radiu też myli z chassis nadajnika i sztucznym uziemieniem w
    antenach.
    Jeden wielki mętlik w głowie - pojęcia łączy po nazwie, mimo że są one z
    różnych
    dziedziń zastosowania... Jeśli próżnia kosmiczna jest pełna
    wysykoenergetycznej
    plazmy to dla niego próżnia jest próżnia, czyli taka próżnia w lampie
    próżniowej
    też będzie pełna wysokoenergetycznej plazmy i będzie przewodzić jak
    cholera...
    Trudno się mu dziwić potem że głupoty wygaduje nie klejące się tak zwanej
    kupy.

  • 218. Data: 2012-05-19 21:50:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message

    > To co napisales dotyczy studenta ktory
    > "Naczytałeś się dużo niezwiązanych ze sobą tekstów i zrobił Ci się
    > totalny mętlik w głowie". W programie nauczania sa oddzielne
    > niezwiazane ze soba rozdzialy.
    >
    > Jak ocenic Twoj wpis; " I wiedzą też, że niepodłączony do uziemienia
    > chassis nie będzie działać jak uziemienie...".

    Dokładnie tak należy rozumieć jak to napisałem.
    Coś Ci się nie zgadza?

  • 219. Data: 2012-05-19 21:51:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mirek" <i...@z...adres> wrote in message

    > Widział, ale jakoś nie zrozumiał sensu żartu, więc zgodnie z naukowym
    > podejściem należało interpretację tego jako żart uznać za błędną ;)
    >
    > Tak wprost powiedz - z czego szydzisz?

    Z klientów jak Szczepan którzy z grupy sci robią bydło ...
    Ty zaproponowałeś dosyć dobre podejście naukowe
    i po prostu nie pasowało to do nowej grupy sci.fizyka
    opanowanej przez Szczepana :-)

  • 220. Data: 2012-05-19 22:11:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > I idzie w "gore". Zalozenie ze jest idealny jest nieuzasadnione.
    > Najbardziej zblizony do idealnego tez ma uplyw i napiecia na obu
    > okladzinach musza byc takie same.

    Fakt, że kondensator ma jakąś niezerową upływność NIE OZNACZA
    że na obu okładzinach napięcia muszą być takie same...
    Skąd takie bzdury wnioskujesz?

    Kondensator rzeczywisty, z niezerową upływnością można z powodzeniem
    modelować jako połączenie równoległe kondensatora idealnego C i opornika
    R reprezentującego upływność kondensatora. Jeśli teraz szybkość ładowania
    kondensatora będzie większa niż szybkość samorozładowywania się przez
    upływność R to nie ma powodu aby napięcie na jego okładzinach musiałoby
    być takie samo. Mało tego, nawet jak skończysz ładować taki kondensator
    to napięcie na jego okładzinach będzie się utrzymywać przez pewien czas
    o którym decyduje iloczyn R*C (tzw. stała czasowa).

> [...]
    > kondensatora podlaczajac to samo napiecie do obu koncowek kondensatora.
    > Pewnie do plaskiego wejdzie wiecej niz do zwinietego w rulonik.

    No kuźwa - mówią że nie ma głupich pytań...
    Ale tym pytaniem demaskujesz swoją ZEROWĄ wiedzę z poruszanej dziedziny.

    Pojemność kondensatora, ładunek w nim zgromadzony i napięcie między
    jego okładzinami związane są następującym równaniem:

    C (pojemność) = Q (ładunek) / U (napięcie)

    Co to znaczy "to samo napięcie na obu końcówkach kondensatora"?
    Pewnie miałeś na myśli ten sam potencjał i Ci się pofajdało...
    Tak czy inaczej to samo napięcie/ten sam potencjał oznacza że różnica
    napięcia między końcówkami będzie -zero- a więc niezależnie od
    pojemności takiego kondensatora ładunek na nim zgromadzony
    będzie zerowy.

    > Masz mozliwosc to zmierzyc?

    Zero.

    > A czy to cokolwiek musi byc czy bylo potrzebne tylko Marconiemu?

    Czy Ty wciąż rozmawiasz o dzwonku *elektrostatycznym* i wideo
    gdzie na TV stoją dwie puszki coca-coli czy jakiś czas temu wróciłeś
    niepostrzeżenie do swojego ulubionego tematu do pogaduszek
    na temat Tesli i Marconiego lub wyższości jednego nad drugim oraz
    ich nadajników? A może wszystko Ci się zlewa w jedną papkę?