  • 1. Data: 2010-07-23 12:43:21
    Temat: Dziwny kształt/wygląd ścieżek na płytce.
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam
    W takim starszym radyjku zobaczyłem płytkę drukowaną na której ścieżki nie
    miały kształtu linii łączącej kolejne punkty. Cała mozaika to nie były
    wytrawione ścieżki tyko przecięcia między nogami elementów. Jak się
    przyglądałem to między stabilizatorem (obudowa TO-220) a kondensatorem
    ścieżka była wielobokiem ograniczonym z jednej strony wytrawieniem
    (wyfrezowaniem?) między środkową a skrajna nogą stabilizatora oraz
    przecięciem pomiędzy nogami kondensatora. Od góry było to ograniczone
    przecięciem z polem masy. Pomysł chyba dobry dla frezowania płytek bo
    minimalizuje ilość potrzebnych frezowań. Czy do takiego projektowania używa
    się specjalnego 'rutera' połączeń? Czy też wszystko robi wprawny
    projektant. Ja jestem przyzwyczajony że np. wyjście stabilizatora łączę
    ścieżką np 20 mils z nogą kondensatora. A tutaj projektant projektuje
    przecięcia które wyznaczają pola miedzi które okazują się być ścieżkami. Ja
    do tej pory nie spotkałem się z takim projektowaniem druku. Pewnie by się
    sprawdzał przy zasilaczach - znacznych prądach.
    Ktoś widział takie płytki? Potrafi powiedzieć coś jak się projektuje taki
    druk?

    Pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2010-07-23 13:39:39
    Temat: Re: Dziwny kształt/wygląd ścieżek na płytce.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
    > W takim starszym radyjku zobaczyłem [...]
    > Pomysł chyba dobry dla frezowania płytek bo
    > minimalizuje ilość potrzebnych frezowań.

    Tylko maly niuans - radyjko rzecz masowa, powinna byc trawiona a
    nie frezowana.
    No chyba ze przy okazji minimalizuje koszty trawienia i ilosc
    sciekow :-)

    > do tej pory nie spotkałem się z takim projektowaniem druku.
    > Pewnie by się
    > sprawdzał przy zasilaczach - znacznych prądach.

    W zasilaczach to jeszcze inaczej bywa - np jest szeroka
    sciezka/pole miedzi prowadzace do wyjscia przez dziurki
    kondensatora .. i szczelina od dziurki do boku sciezki. Czyli
    sciezka polowicznie przecieta.

    Nie wiem czy chodzi o minimalizacje strat na pradach wirowych, czy
    zaklocenia wtedy mniejsze emituje - no ale tak zrobili, i to glupie
    30W w faksie ..

    > Ktoś widział takie płytki? Potrafi powiedzieć coś jak się
    > projektuje taki
    > druk?

    Tak w ogole to prawdziwy przemysl musial czegos innego uzywac, bo
    znanych mi wiele lat temu produktow to sie raczej nie dalo uzyc do
    wielu zastosowan.
    Radia i telewizory to mozna mazakiem, ale plyty glowne komputerow ?

    Jakis taki rozdzial miedzy amatorka a profesjonalizmem - prawdziwi
    profesjonalisci sie nie reklamuja i nie informuja w obecnosci
    amatorow i malej konkurencji ? Widac tez w innych dziedzinach -
    jedni naukowcy od dziesiatkow lat sie biedza nad rozpoznawaniem
    pisma, a poczty od wielu lat uzywaja maszynek do sortowania. No
    chyba ze wcale nie uzywaja ?

    J.

  • 3. Data: 2010-07-23 19:37:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
    >
    > Tylko maly niuans - radyjko rzecz masowa, powinna byc trawiona a nie
    > frezowana.

    Mały niuans - radyjko, rzecz masowa, powinna być wycinana wykrojnikiem i
    prasowana do podłoża gorącym stemplem. Trawienie to strasznie droga
    technologia!
    > No chyba ze przy okazji minimalizuje koszty trawienia i ilosc sciekow :-)

    Te ścieki mają swoją wartość - nikt tego nie wylewa, miedź się odzyskuje.

    Czasem wypełnienie przestrzeni miedzyścieżkowej miedzią stosuje się dla
    zmniejszenia naprężeń termicznych w płytce, czasem dla lepszej separacji
    zakłóceń (wówczas te ?martwe? kawałki są starannie umasione), czasem dla
    lepszego odprowadzania ciepła...

    --
    Darek

  • 4. Data: 2010-07-23 19:49:01
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
    Spotkałem w kilku rozbieranych wiekowych urządzeniach - głównie
    zasilaczach. Podejrzewam, że chodziło o to, że wtedy stosowano płytki
    jednowarstwowe i dawano w ten sposób możliwie dużą masę - teraz
    zalecenia maxima przy projektowaniu zasilaczy dużej mocy to 4 warstwy z
    możliwie mało poszatkowaną płaszczyzną masy i płaszczyzną zasilania -
    łączenie wszystkiego dużymi przelotkami.

> [...]
    > zastosowan.
    > Radia i telewizory to mozna mazakiem, ale plyty glowne komputerow ?
    Przelotek nie byłbyś w stanie spasować na wszystkich 16 warstwach ;)

> [...]
    > dziesiatkow lat sie biedza nad rozpoznawaniem pisma, a poczty od wielu
    > lat uzywaja maszynek do sortowania. No chyba ze wcale nie uzywaja ?
    Poczty sortują po kodach - rozpoznanie odrębnych cyfr z kratek jest
    znacznie łatwiejsze niż rozpoznanie choćby pojedynczego słowa. Poza tym
    zawsze można zrobić fallback w postaci człowieka, który
    zweryfikuje/wprowadzi dane do komputera, dane wylądują w formie kodu na
    kopercie - dalej już można sortować automatycznie.

    Michoo

  • 5. Data: 2010-07-24 08:23:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 23 Jul 2010 21:49:01 +0200, Michoo wrote:

    >Poczty sortują po kodach - rozpoznanie odrębnych cyfr z kratek jest
    >znacznie łatwiejsze niż rozpoznanie choćby pojedynczego słowa.

    Tylko ze to cyfry recznie pisane, najrozniejszymi charakterami,
    a i kratek na kopertach nie ma ..

    >Poza tym
    >zawsze można zrobić fallback w postaci człowieka, który
    >zweryfikuje/wprowadzi dane do komputera, dane wylądują w formie kodu na
    >kopercie - dalej już można sortować automatycznie.

    Nie przypominam sobie takiego kodu. Chyba ze jakims tajnym atramentem
    drukowali. Choc w sumie - wiele zagranicznych listow nie widzialem

    J.

  • 6. Data: 2010-07-24 08:35:47
    Temat: Re: Dziwny kształt/wyglšd ścieżek na płytce.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Saturday, July 24, 2010, 10:23:26 AM, you wrote:

    [...]

    > Nie przypominam sobie takiego kodu. Chyba ze jakims tajnym atramentem
    > drukowali. Choc w sumie - wiele zagranicznych listow nie widzialem

    Nawet w Polsce trafiał się kod kreskowy. A atrament nie jest tajny,
    tylko żółty.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-07-24 13:12:55
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    ToTylkoJa wrote:

> [...]
    > sprawdzał przy zasilaczach ? znacznych prądach.
    > Ktoś widział takie płytki? Potrafi powiedzieć coś jak się projektuje taki

    w eagle 'od biedy' mozesz routowac w ten sposob uzywajac 'powierzchni' -
    area. glownie zmudne zadanie to przypisanie wszystkich sygnalow do
    powierzchni pokrywajacych cala plytke (robi sie to podobnie jak przy ground
    pour) - pozniej juz spokojnie mozna wlaczyc autorouter ktory 'zrobi swoje'.

    do malych plytek typu zasilacze powinno to dac rade.

    innej metody niestety nie znam, a przydalo by sie, bo mozna zamiast frezem
    wycinac sciezki zielonym laserem - wtedy skala drastycznie sie zmniejsza
    i zastosowanie rozszerza zdrowo ponad 'zasilacze' :)

  • 8. Data: 2010-07-24 13:22:51
    Od: shg <s...@g...com>

    On 24 Lip, 15:12, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> wrote:
> [...]
    > wycinac sciezki zielonym laserem - wtedy skala drastycznie sie zmniejsza
    > i zastosowanie rozszerza zdrowo ponad 'zasilacze' :)

    Jest do tego skrypt. Można szukać pod hasłem "isolation routing".

  • 9. Data: 2010-07-24 13:34:21
    Od: rzymo <r...@g...com>

    On 23 Lip, 14:43, ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm> wrote:
    > Ktoś widział takie płytki? Potrafi powiedzieć coś jak się projektuje taki
    > druk?

    Chodzi Ci o płytki wyglądające jak tu: http://audiomania.info/portal.php?show=39
    ?
    Jeśli tak, to robię tak pod płytki właśnie do zwrotnic w kolumnach
    głośnikowych i czasem dla prostych zasilaczy (mostek + kondensatory).
    Zamiast trawić to robię odpowiednie nacięcia na laminacie, wiercę
    otwory i wraz z przylutowaniem elementów płytka gotowa w parę minut.

  • 10. Data: 2010-07-26 07:31:10
    Temat: Re: Dziwny kształt/wyglšd œcieżek na płytce.
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Sat, 24 Jul 2010 10:23:26 +0200, J.F. napisał(a):

    > Nie przypominam sobie takiego kodu. Chyba ze jakims tajnym atramentem
    > drukowali. Choc w sumie - wiele zagranicznych listow nie widzialem

    Ależ drukują. Jaskrawo pomarańczową farbą, w prawym dolnym narożniku
    koperty.

    --
    Yakhub