  • 21. Data: 2020-06-15 20:47:49
    Temat: Re: Dziwne naprawy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gajdemski" napisał w wiadomości grup
    g.pl...
> [...]
    >Tym
    >razem bardziej przyjrzałem się problemowi: w logach informacja:
    >invalid
    >EEPROM. Padł? Wyciągam kartę, rzeczywiście jest tam w podstawce kość
    >24LC01B. Poprawić nie zaszkodzi. Siedziała bardzo dobrze, jednak
    >delikatnie wyciągam. I duże zdziwienie: jedna noga zgięta, całkiem na
    >płasko! Jakim cudem? Wykluczam uszkodzenie podczas wyjmowania, byłem
    >bardzo ostrożny. Jedyne wytłumaczenie, pod wpływem powietrza kość
    >odskoczyła, zgięła się noga, a układ wrócił na swoje miejsce.

    Raczej od poczatku byla tak wsadzona, tylko po czyszczeniu przestala
    kontaktowac.

    Z takich pecetowych napraw - komputer cos tam szwankowal.
    Otwieram, odpalam ... nie bootuje z dyskietki. Ale przed chwila
    bootowal.
    Za chwile - bootuje. po chwili - znow nie dziala.

    I tak kombinuje - z zamknieta obudowa dziala, po otwarciu nie dziala.
    Ki czort ... az tak spogladam za okno, a tam piekne lato, sloneczko
    swieci na naped, jak swieci to widac fotoelement nie dziala i nie
    widzi, ze dyskietka sie kreci ...

    Albo tak nie calkiem naprawa - robie interfejs magnetofonu do Atari.
    Autorska konstrukcja, zlutowany na pajaka, sprzetu pomiarowego brak,
    ale cos tam niby ustawilem, powinien dzialac.
    A nie dziala.
    Poszukalem pomocy gdzies na polibudzie, podlaczylem oscyloskop ...
    przebiegi wygladaja poprawnie.
    Testuje z atarynka - dziala.
    odlaczam oscyloskop - nie dziala. Podlaczam - dziala.
    Doszedlem w koncu do tego, ze wystarczy mase oscyloskopu podlaczyc do
    ukladu i dziala.
    Bez niej nie chce.
    Zanioslem do domu ... dziala.
    O co chodzilo - do tej pory nie wiem.

    J.

  • 22. Data: 2020-06-15 21:35:48
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.06.2020 o 21:53, Krzysztof Gajdemski pisze:
    > Proponuję taki luźniejszy wątek o dziwnych naprawach: dziwaczne
    > uszkodzenie, tajemnicze samo-naprawienie etc. Zainspirowało mnie do tego
    > dzisiejsze zdarzenie.

    Ja miałem tuner TSH110 i od początku miał dziwną wadę. Na AM tracił
    stopniowo czułość, to było takie w ciągiu paru minut. Wyłączenie i w
    łączenie zasilania najczęściej pomagało. Nigdy nie doszedłem co było
    przyczyną, chociaż schemat prawie na pamięć znałem. Pewnie coś z ARW,
    ale do dziś nie wiem.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 23. Data: 2020-06-15 23:52:37
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 15 Jun 2020 21:35:48 +0200, Cezary Grądys pisze:
> [...]
    > łączenie zasilania najczęściej pomagało. Nigdy nie doszedłem co było
    > przyczyną, chociaż schemat prawie na pamięć znałem. Pewnie coś z ARW,

    To mi się jeszcze też przypomniał problem z gatunku niewyjaśnionych.
    Akcja rozgrywała się przed dekadą, w gomułkowskim bloku ze starą
    instalacją elektryczną (to może mieć znaczenie). Był sobie gramofon,
    normalnie podłączony do wzmacniacza. W zasadzie grał, jak należy. Ale
    zdarzało się, że potrafił strzelać. Oczywiście strzelał z głośników, ale
    jak! Dźwięk najbardziej przypominał wystrzały z pistoletu. Potrafił
    strzelać pojedynczo, ale też walił seriami. Seria, cisza, parę strzałów,
    znów seria, cisza. Miał dni, że potrafił wywalić kilka magazynków,
    a czasem kompletnie nic. Ale zawsze, kiedy igła była w górze - podczas
    odtwarzania nigdy.

    Kombinowałem na różne sposoby, kable, zasilanie, uziemianie, usunięcie
    elektryczności statycznej (ale raczej to nie to, takie dźwięki
    rozpoznaję). Czasem niby jakieś czary pomagały, ale po jakimś czasie
    znów strzelnica... Definitywnie pomogła dopiero zmiana mieszkania. :)
    Chyba były to jakieś problemy z masą, w każdym razie zdarzało mi się
    słyszeć nieco zbliżone efekty przy podobnych uszkodzeniach.

    k.

  • 24. Data: 2020-06-16 00:00:37
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Krzysztof Gajdemski wrote:

    > Proponuję taki luźniejszy wątek o dziwnych naprawach: dziwaczne
    > uszkodzenie, tajemnicze samo-naprawienie etc.

    Nieco od drugiej strony: kilka lat temu udało mi się prostownik
    synchroniczny wprowadzić w obszar niestabilności. Zachowywał się dobrze
    aż do pierwszego odłączenia obciążenia. Potem razem z transformatorem
    wpadał w oscylacje i po sekundzie albo dwóch MOSFETy płonęły żywym
    ogniem. Wtedy zrozumiałem, że sterowanie nie na napięciach się powinno
    opierać, tylko na prądach -- w połączeniu z miękkim sterowaniem bramką
    okazało się to niezwykle odpornym rozwiązaniem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2020-06-16 00:06:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Krzysztof Gajdemski wrote:

> [...]
    > Chyba były to jakieś problemy z masą, w każdym razie zdarzało mi się
    > słyszeć nieco zbliżone efekty przy podobnych uszkodzeniach.

    Ja stawiam, że nie było żadnych problemów z masą, tylko łapał jakieś
    impulsy z radaru, lampy rentgenowskiej, czy co tam akurat w okolicy
    siało. Trop nr 2 to solidne wytrzepanie podczas przeprowadzki: coś
    niekontaktującego zaczęło kontaktować.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2020-06-16 00:49:09
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Tue, 16 Jun 2020 00:06:01 +0200, Piotr Wyderski pisze:
    > Ja stawiam, że nie było żadnych problemów z masą, tylko łapał jakieś
    > impulsy z radaru, lampy rentgenowskiej, czy co tam akurat w okolicy
    > siało.

    Hmm, ale podczas grania by nie łapał?

    > Trop nr 2 to solidne wytrzepanie podczas przeprowadzki: coś
    > niekontaktującego zaczęło kontaktować.

    Tego oczywiście wykluczyć nie można, chociaż tor audio w takim
    urządzeniu do wyrafinowanych nie należy. A trochę się namęczyłem, żeby
    poprawić połączenia, które ew. mogły nie kontaktować. Swoją drogą
    wytrzepany to on był, a jakże. Kot zrzucił go na ziemię z półki pod
    sufitem... Ale to już się działo później.

    k.

  • 27. Data: 2020-06-16 00:55:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

> [...]
    > drogą wytrzepany to on był, a jakże. Kot zrzucił go na ziemię
    > z półki pod sufitem... Ale to już się działo później.

    Sprzęt z najwyższej półki.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2020-06-16 00:59:17
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Tue, 16 Jun 2020 00:55:01 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:

    > Sprzęt z najwyższej półki.

    Kot też, niestety.

    k.

  • 29. Data: 2020-06-16 01:45:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Kot też, niestety.

    Podobno koty nie mają słuchu muzykalnego i nie znoszą śpiewu kanarka,
    bo się na tym śpiewaniu te bestie nie znają. Tak samo też może być
    z gramofonem.

    Jarek

    --
    -- Posłusznie melduję, panie oberlejtnant, że nie mam żadnych rozkazów
    co do tego kota.

  • 30. Data: 2020-06-16 11:58:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Podobno koty nie mają słuchu muzykalnego i nie znoszą śpiewu kanarka,
    > bo się na tym śpiewaniu te bestie nie znają. Tak samo też może być
    > z gramofonem.

    Że niby gramofon nie znosi kociej muzyki?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam