  • 41. Data: 2018-07-15 12:59:16
    Temat: Re: Działanie różnicówki
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-15 o 12:16, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Wspierani przez "inwestorów" "wycierających dupę szkłem"!
    >

    > Włodek

    Większość inwestorów nawet nie ma pojęcia, że zatrudniła partacza.

    Ja tam nigdy nie miałem problemów z przekonaniem inwestorów i co
    ciekawsze nie były droższe od tych, które montowali partacze lub też
    były niewiele droższe.

    Tyle, że partacze montowali jedną różnicówkę 3-fazową albo też pchali
    np. po 2-3 różnicówki 3-fazowe, a resztę pól zapychali eSami.

  • 42. Data: 2018-07-15 14:07:56
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-07-15 12:59, Uzytkownik wrote:
    (ciap)

> [...]
    >
    > Ja tam nigdy nie miałem problemów z przekonaniem inwestorów i co
    > ciekawsze nie były droższe od tych, które montowali partacze lub też

    Mam przeczucie że zjawisko "szkłodupowycierania" silnie zalezy od
    regionu ...

    Włodek

  • 43. Data: 2018-07-15 14:44:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Jul 2018 12:59:16 +0200, Uzytkownik napisał(a):

> [...]
    >
    > Ja tam nigdy nie miałem problemów z przekonaniem inwestorów i co
    > ciekawsze nie były droższe od tych, które montowali partacze lub też

    Ale takich prywatnych inwestorow ?

    bo jak inwestor buduje 100 mieszkan, to oszczednosci sa juz spore :-)

    A straty ... to juz nie inwestor :-)

    J.

  • 44. Data: 2018-07-15 16:10:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-15 o 12:47, J.F. pisze:

    > PEN ? Czy to sie nie wyklucza z roznicowka ?

    Niby dlaczego ma się wykluczać?
    Przecież w sieciach zasilających rzadko się spotyka instalacje TN-S
    (5-przewodowe). Stanowcza większość sieci TN to 4-żyłowe TN-C, czyli z
    przewodem PEN, który później ulega podziałowi na N i PE.

    > Tak mysle, mysle i nie moge wymyslec gdzie roznicowka 1f jest lepsza
    > od 3f. Jakis schemat moze takiej prawidlowej instalacji ?

    Tak wygląda typowa, spierdolona instalacja przez partacza:
    www.elektryk.kdi.pl/wp-content/uploads/2013/01/rys-7
    -2.jpg
    Niestety spora część partaczy robi takie rozdzielnice, które później
    zapełnia dużą ilością eSów.

    A tutaj masz jak prawidłowo powinna wyglądać taka instalacja dla układu
    sieci TN
    https://pics.tinypic.pl/i/00968/whd3n48slbhf.jpg
    Za każdą róznicówką 1-fazową są po 2-3 zabezpieczenia B16 dla obwodów
    gniazd. Jedno dla wydzielonych o większej mocy (np. pralka, bojler,
    mikrofalówki itp.), a pozostałe dla obwodów gniazd mniej obciążanych (na
    jednym obwodzie do 10 gniazd) oraz jedno zabezpieczenie B10 dla obwodów
    oświetleniowych.
    Obwody należy odpowiednio rozplanować, aby zarówno gniazda jak i
    oświetlenie było w miarę równomiernie podzielone pomiędzy wszystkie
    fazy. Jeżeli mamy więcej odbiorników o większej mocy to każde z nich
    staramy się podłączyć do innej fazy i innego RCD.
    RCD 3-fazowe ma zabezpieczać tylko i wyłącznie obwody 3-fazowe.
    Zwiększanie ilości eSów nie ma sensu, ponieważ pogarsza się wtedy
    selektywność zabezpieczeń.

    Dla sieci TT nie będzie połączenia pomiędzy szynami N i PE, a przewód N
    od strony zasilania podłączony będzie do szyny N.
    Ponadto dla sieci TT aktualne normy wymagają dublowania zabezpieczeń RCD
    przy użyciu wyłączników różnicowoprądowych selektywnych. W tym przypadku
    taki wyłącznik powinien być zamontowany zaraz za wyłącznikiem głównym.
    Chyba, że kogoś stać to może zdublować te w schemacie.

    > Inwestor zamowil najtansze, ale prokurator mu jeszcze zarzutow nie
    > postawil.

    Zauważ, że instalacja wykonana wg mojego rysunku nie musi być droższa,
    ponieważ jest w niej mniejsza ilość eSów w zamian za które zamontowane
    są dodatkowe różnicówki.

    Rolą inwestora jest wytłumaczyć inwestorowi, że nie tu są oszczędności.

    Co do spotkania z prokuratorem to raczej jest małe prawdopodobieństwo,
    ale istnieje duża szansa aby inwestor szarpał partacza po sądach za to,
    że z powodu jego niewiedzy popaliły się inwestorowi urządzenia
    elektroniczne w domu.

  • 45. Data: 2018-07-15 16:14:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-15 o 14:44, J.F. pisze:

    > Ale takich prywatnych inwestorow ?
    >
    > bo jak inwestor buduje 100 mieszkan, to oszczednosci sa juz spore :-)
    >
    > A straty ... to juz nie inwestor :-)
    >
    > J.

    Jak buduje 100 mieszkań to już nie inwestor tylko deweloper.

    Takiego dewelopera zawsze można wezwać do usunięcia błędów, a jak nie
    zostaną usunięte to pozwać do sądu i pociągnąć po kieszeni.

    Za zaistniałe straty związane ze źle wykonaną instalacją także.

  • 46. Data: 2018-07-15 16:23:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-15 o 16:10, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > ale istnieje duża szansa aby inwestor szarpał partacza po sądach za
    > to, że z powodu jego niewiedzy popaliły się inwestorowi urządzenia

    Dla pierwszego RCD 1-fazowego zapomniałem dorysować przewodu N, bo na
    szybko przerabiałem jakiś rysunek  z netu.

    Niech każdy sam sobie dorysuje :)

  • 47. Data: 2018-07-15 18:54:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 15 Jul 2018 16:10:38 +0200, Uzytkownik napisał(a):

    > Tak wygląda typowa, spierdolona instalacja przez partacza:
    > www.elektryk.kdi.pl/wp-content/uploads/2013/01/rys-7
    -2.jpg

    A teraz spróbuj mi wyjaśnić w prostych, żołnierskich słowach w czym
    wyższość tamtej nad tą, bo jakoś cały czas mi ona umyka. Oczywiście, w
    kategorii ochrony przeciwporażeniowej i nie w aspekcie prawnym tylko
    rzeczowym.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 48. Data: 2018-07-15 19:21:55
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > wyższość tamtej nad tą, bo jakoś cały czas mi ona umyka. Oczywiście, w
    > kategorii ochrony przeciwporażeniowej i nie w aspekcie prawnym tylko

    Wyobraź sobie na dwóch fazach delikatne upływy np. po 20mA przez
    bojler, filtry w pralce, telewizorze itp. oraz 3 fazę na której
    masz tylko sprawne sprzęty bez upływów i łapiesz obudowę sprzętu
    z przebiciem na obudowę gdzie upływ np. do mokrej podłogi
    wynosi 50mA.
    Jak myślisz, czy różnicówka 3 fazowa ma prawo zadziałać?
    Rozrysuj sobie ten przypadek i powiedz dlaczego tak będzie???

    --
    pzdr, j.r.

  • 49. Data: 2018-07-15 19:43:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > wyższość tamtej nad tą, bo jakoś cały czas mi ona umyka. Oczywiście, w
    > kategorii ochrony przeciwporażeniowej i nie w aspekcie prawnym tylko

    Bo tak jest i ch...! :)

    Ostatni raz tłumaczę.

    Taki, że w tym pierwszym przypadku jakakolwiek przerwa przewodów N lub
    PEN doprowadzi do uszkodzenia urządzeń elektronicznych w domu. Wszystko
    przez to, że w takiej sytuacji w obwodach 1-fazowych pojawią się
    napięcia międzyfazowe, nawet do 400V w zależności od rozłożenia
    poszczególnych obciążeń, a różnicówka nie wyłącza się samoczynnie przy
    utracie ciągłości przewodu N zarówno przed różnicówką, za różnicówką jak
    i wewnątrz tej różnicówki.

    W tym pierwszym przypadku sama różnicówka 3-fazowa jest częstą przyczyną
    takich uszkodzeń. Wystarczy, że dostanie się do niej kurz, piach czy
    kawałki tynku (o co wcale nie jest trudno i dość często się zdarza w
    nowo budowanych domach) powodujące pogorszenie lub brak kontaktu na
    stykach N wewnątrz tej różnicówki. Ponadto dość częstą przyczyną jest
    poluzowanie się zacisków przy różnicówce. W każdej z tych sytuacji w
    domu robi się "dyskoteka". Jedne lampy przygasają, a inne świecą jak
    szalone. W jednych gniazdach napięcie spada nawet do zera, a w innych
    pojawiają się napięcia nawet do 400V i tu pali się elektronika.

    W tym drugim przypadku jeżeli dojdzie do analogicznego uszkodzenia
    którejkolwiek różnicówki czy poluzowania styków to nic się kompletnie
    nie dzieje. Nie dzieje się też nic poważniejszego jak nawet nastąpi
    utrata ciągłości przewodu PEN, bo w tej sytuacji ochronnik przepięć
    spowoduje wyłączenie zabezpieczenia głównego jeżeli na którejś z faz
    napięcie wzrośnie ponad 272-275V.

  • 50. Data: 2018-07-15 19:55:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-15 o 19:21, jacek pisze:

> [...]
    > Jak myślisz, czy różnicówka 3 fazowa ma prawo zadziałać?
    > Rozrysuj sobie ten przypadek i powiedz dlaczego tak będzie???

    Taka sytuacja może się tylko zdarzyć, kiedy przewód PE lub PEN utracił
    ciągłość, a partacz nie uziemił przewodu PE (listwy PE w rozdzielnicy).

    Uziemianie przewodu PE to obowiązek. Zdarza się jednak czasami, że
    wykonanie takiego uziemienia nie jest możliwe, a instalacja musi zostać
    wykonana jako TN-C-S. Wtedy muszą zostać wykonane miejscowe połączenia
    wyrównawcze, które łączą przewód PE z miejscowymi instalacjami oraz
    elementami konstrukcyjnymi budynku przewodzącymi prąd.