-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.165.225.80.70!
not-for-mail
From: Mirek Ptak <n...@n...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Dywagacje na temat rdzy
Date: Tue, 10 Dec 2019 09:06:10 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <qsnjlh$jvj$1$kolczan@news.chmurka.net>
References: <7...@g...com>
<qrhevj$kp$3@dont-email.me> <5ddcda9d$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
<qrkb31$v6b$1@news.icm.edu.pl>
<5dddbc4b$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
<qrl7lh$jgp$1@news.icm.edu.pl>
<5dde3d0f$0$17343$65785112@news.neostrada.pl>
<5de19bff$0$17364$65785112@news.neostrada.pl>
<5de1a836$0$17364$65785112@news.neostrada.pl>
<5de21fcb$0$17358$65785112@news.neostrada.pl>
<5de2c0b3$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
<5de2fbd1$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
<7...@g...com>
<qs5d97$45o$1$kolczan@news.chmurka.net>
<a...@g...com>
<qs5qtv$9qj$2$kolczan@news.chmurka.net>
<0...@g...com>
<qs7icc$ik$1$kolczan@news.chmurka.net>
<6...@g...com>
<qslmj8$qia$1$kolczan@news.chmurka.net>
<d...@g...com>
NNTP-Posting-Host: 165.225.80.70
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Tue, 10 Dec 2019 08:06:09 +0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="kolczan";
posting-host="165.225.80.70"; logging-data="20467";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:71.0) Gecko/20100101
Thunderbird/71.0
In-Reply-To: <d...@g...com>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2667996
[ ukryj nagłówki ]On 2019-12-09 21:14, Zenek Kapelinder wrote:
[...]
JPRD...
Bez pełnego cytowania, bo za dużo edycji by mnie to kosztowało, ale
spójrzmy pobieżnie na te cytaty z podręcznika wydanego w latach 50
ubiegłego wieku (język i podobieństwo do stosowanych wtedy procesów na
to wskazuje).
> W przemyśle motoryzacyjnym stosowane są powloki o grubosci
> 0,01-0,02mm. Takie powloki są za cienkie zeby zabezpieczaly przed
> korozja.
Z grubsza racja co do grubości choć to bardziej jest 10-50um. Bzdurą
jest zdanie drugie - otóż powłoka, która daje około 80-90% całej
odporności na korozję, czyli kataforeza ma około 20um. W zasadzie ta
warstwa by wystarczyła, ale inne warstwy maja też swoje znaczenie - nie
tylko dekoracyjne - zabezpieczają kataforezę przed uszkodzeniami
mechanicznymi i przede wszystkim przed promieniowaniem UV, na które to
ta powłoka jest zupełnie nieodporna.
Napiszesz: Ha a nie mówiłem - farba zabezpiecza! Owszem, ale dyskusja
jest o twoich wyssanych z palca rewelacja jakoby samochody nie były
produkowane z ocynkowanej blachy.
Idziemy dalej:
> Po co w tym wszystkim warstwa fosforanowa która nie daje
> zabezpieczenia przed korozja? Warstwa fosforanów ma rozbudowana
> powierzchnię i super dobrze trzyma się poprzednich warstw bez względu
> czy są stalowe czy cynkowe. Takiej warstwy super dobrze trzyma się
> pierwsza warstwa farby podkładowej nakladanej z użyciem pradu
> elektrycznego.
Chociaż tu sporo prawdy. Tak, warstwa fosforanów cynku i żelaza (obecnie
coraz częściej też cyrkonu) ma za zadanie zwiększyć adhezję kataforezy
(to ta twoja "farba podkładowa nakładana z użyciem prądu"), ale nie
zawsze super mocno trzyma się poprzednich warstw - patrz casus Lanosów
zdrapek :)
> Stosowanie ciężkich woskowych warstw na gołej stali wymagało by ich
> usunięcia przed tloczeniem.
Nie bardzo wiem, czemu woskowanej blachy nie można tłoczyć, ale
woskowało się chyba własnie w tych latach 50 ubiegłego wieku :).
Blachy ocynkowane i nieocynkowane (coraz trudniej zresztą takie kupić i
czasem bywają droższe jak słyszałem od tych ocynkowanych) zabezpiecza
się na czas transportu specjalnymi olejami, których oczywiście nie usuwa
się do tłoczenia i spawania. Dopiero na lakierni w procesie
przygotowania powierzchni karoseria jest odtłuszczana.
> Warstwa cynku na blasze karoseryjne jest tak cienka ze nie tworzy
> ciągłej powloki co widać na zdjęciach jakie dales.
Czytaj zanim coś napiszesz - te zdjęcia były robione w celu
identyfikacji defektu - powłoka normalnie jest szczelna.
Z drugiej strony (gdyby takie defekty sie nie pokazywały) to w
przeciwieństwie do powłok np chromowych nie musi być szczelna, bo
ochrona antykorozyjna powłoki cynkowej dział świetnie również w razie
braku szczelność.
A teraz mała ściągawka jak wygląda proces malowania samochodów od
wejścia na lakiernię u 90% producentów na świecie:
1 - odtłuszczanie
2 - płukanie (dalej płukania pomijam, bo nic nie wnoszą :) )
3 - aktywacja
4 - Fosforanowanie (cyrkonowanie)
5 - pasywacja
Całość tego procesu to tzw pretreatment - przygotowanie powierzchni po
naszemu.
6 - e-coat (kataforeza - dawniej bywała też anaforeza)
tu nakładane są jeszcze niektóre uszczelniacze, ale to nie malowanie :)
7 - podkład (coraz częściej proces jest zmieniany na 3-wet, gdzie
funkcję primera spełnia dodatkowa warstwa bazy)
8 - Base Coat (to ta warstwa dająca kolor i efekt :) )
9 - Clear Coat
Wykuj na blachę i stosuj w przyszłości :)
Dodatkowo przypominam - blachy stalowe w samochodówce od lat są
OCYNKOWANE u większości producentów.
Pozdro
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
Następne wpisy z tego wątku
- 10.12.19 09:09 Mirek Ptak
- 10.12.19 12:15 cef
- 10.12.19 14:04 Mirek Ptak
- 10.12.19 18:29 Zenek Kapelinder
- 11.12.19 07:42 Mirek Ptak
Najnowsze wątki z tej grupy
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
- Kopidół
- Pierwsze Twizy :D
- Kolejny pożar
- Walka o prad :D
- jakie klocki do elektryka?
- Czym jeździ Myjk
Najnowsze wątki
- 2024-11-02 piszę list do św Mikołaja
- 2024-11-01 karta SIM nie działa w konkretnym smartfonie.
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-11-01 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-11-01 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-01 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2024-11-01 Warszawa => Dynamics 365 CRM Developer <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Chrzanów => Specjalista ds. PR Produktowego <=
- 2024-11-01 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-01 Łódź => Frontend Engineer (Three.js) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=