-
Data: 2019-12-10 09:06:10
Temat: Re: Dywagacje na temat rdzy
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2019-12-09 21:14, Zenek Kapelinder wrote:
[...]
JPRD...
Bez pełnego cytowania, bo za dużo edycji by mnie to kosztowało, ale
spójrzmy pobieżnie na te cytaty z podręcznika wydanego w latach 50
ubiegłego wieku (język i podobieństwo do stosowanych wtedy procesów na
to wskazuje).
> W przemyśle motoryzacyjnym stosowane są powloki o grubosci
> 0,01-0,02mm. Takie powloki są za cienkie zeby zabezpieczaly przed
> korozja.
Z grubsza racja co do grubości choć to bardziej jest 10-50um. Bzdurą
jest zdanie drugie - otóż powłoka, która daje około 80-90% całej
odporności na korozję, czyli kataforeza ma około 20um. W zasadzie ta
warstwa by wystarczyła, ale inne warstwy maja też swoje znaczenie - nie
tylko dekoracyjne - zabezpieczają kataforezę przed uszkodzeniami
mechanicznymi i przede wszystkim przed promieniowaniem UV, na które to
ta powłoka jest zupełnie nieodporna.
Napiszesz: Ha a nie mówiłem - farba zabezpiecza! Owszem, ale dyskusja
jest o twoich wyssanych z palca rewelacja jakoby samochody nie były
produkowane z ocynkowanej blachy.
Idziemy dalej:
> Po co w tym wszystkim warstwa fosforanowa która nie daje
> zabezpieczenia przed korozja? Warstwa fosforanów ma rozbudowana
> powierzchnię i super dobrze trzyma się poprzednich warstw bez względu
> czy są stalowe czy cynkowe. Takiej warstwy super dobrze trzyma się
> pierwsza warstwa farby podkładowej nakladanej z użyciem pradu
> elektrycznego.
Chociaż tu sporo prawdy. Tak, warstwa fosforanów cynku i żelaza (obecnie
coraz częściej też cyrkonu) ma za zadanie zwiększyć adhezję kataforezy
(to ta twoja "farba podkładowa nakładana z użyciem prądu"), ale nie
zawsze super mocno trzyma się poprzednich warstw - patrz casus Lanosów
zdrapek :)
> Stosowanie ciężkich woskowych warstw na gołej stali wymagało by ich
> usunięcia przed tloczeniem.
Nie bardzo wiem, czemu woskowanej blachy nie można tłoczyć, ale
woskowało się chyba własnie w tych latach 50 ubiegłego wieku :).
Blachy ocynkowane i nieocynkowane (coraz trudniej zresztą takie kupić i
czasem bywają droższe jak słyszałem od tych ocynkowanych) zabezpiecza
się na czas transportu specjalnymi olejami, których oczywiście nie usuwa
się do tłoczenia i spawania. Dopiero na lakierni w procesie
przygotowania powierzchni karoseria jest odtłuszczana.
> Warstwa cynku na blasze karoseryjne jest tak cienka ze nie tworzy
> ciągłej powloki co widać na zdjęciach jakie dales.
Czytaj zanim coś napiszesz - te zdjęcia były robione w celu
identyfikacji defektu - powłoka normalnie jest szczelna.
Z drugiej strony (gdyby takie defekty sie nie pokazywały) to w
przeciwieństwie do powłok np chromowych nie musi być szczelna, bo
ochrona antykorozyjna powłoki cynkowej dział świetnie również w razie
braku szczelność.
A teraz mała ściągawka jak wygląda proces malowania samochodów od
wejścia na lakiernię u 90% producentów na świecie:
1 - odtłuszczanie
2 - płukanie (dalej płukania pomijam, bo nic nie wnoszą :) )
3 - aktywacja
4 - Fosforanowanie (cyrkonowanie)
5 - pasywacja
Całość tego procesu to tzw pretreatment - przygotowanie powierzchni po
naszemu.
6 - e-coat (kataforeza - dawniej bywała też anaforeza)
tu nakładane są jeszcze niektóre uszczelniacze, ale to nie malowanie :)
7 - podkład (coraz częściej proces jest zmieniany na 3-wet, gdzie
funkcję primera spełnia dodatkowa warstwa bazy)
8 - Base Coat (to ta warstwa dająca kolor i efekt :) )
9 - Clear Coat
Wykuj na blachę i stosuj w przyszłości :)
Dodatkowo przypominam - blachy stalowe w samochodówce od lat są
OCYNKOWANE u większości producentów.
Pozdro
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
Następne wpisy z tego wątku
- 10.12.19 09:09 Mirek Ptak
- 10.12.19 12:15 cef
- 10.12.19 14:04 Mirek Ptak
- 10.12.19 18:29 Zenek Kapelinder
- 11.12.19 07:42 Mirek Ptak
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-11 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-11 Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- 2024-12-11 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe