  • Data: 2019-12-10 09:06:10
    Temat: Re: Dywagacje na temat rdzy
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2019-12-09 21:14, Zenek Kapelinder wrote:
    [...]

    JPRD...

    Bez pełnego cytowania, bo za dużo edycji by mnie to kosztowało, ale
    spójrzmy pobieżnie na te cytaty z podręcznika wydanego w latach 50
    ubiegłego wieku (język i podobieństwo do stosowanych wtedy procesów na
    to wskazuje).

    > W przemyśle motoryzacyjnym stosowane są powloki o grubosci
    > 0,01-0,02mm. Takie powloki są za cienkie zeby zabezpieczaly przed
    > korozja.

    Z grubsza racja co do grubości choć to bardziej jest 10-50um. Bzdurą
    jest zdanie drugie - otóż powłoka, która daje około 80-90% całej
    odporności na korozję, czyli kataforeza ma około 20um. W zasadzie ta
    warstwa by wystarczyła, ale inne warstwy maja też swoje znaczenie - nie
    tylko dekoracyjne - zabezpieczają kataforezę przed uszkodzeniami
    mechanicznymi i przede wszystkim przed promieniowaniem UV, na które to
    ta powłoka jest zupełnie nieodporna.

    Napiszesz: Ha a nie mówiłem - farba zabezpiecza! Owszem, ale dyskusja
    jest o twoich wyssanych z palca rewelacja jakoby samochody nie były
    produkowane z ocynkowanej blachy.

    Idziemy dalej:
    > Po co w tym wszystkim warstwa fosforanowa która nie daje
    > zabezpieczenia przed korozja? Warstwa fosforanów ma rozbudowana
    > powierzchnię i super dobrze trzyma się poprzednich warstw bez względu
    > czy są stalowe czy cynkowe. Takiej warstwy super dobrze trzyma się
    > pierwsza warstwa farby podkładowej nakladanej z użyciem pradu
    > elektrycznego.

    Chociaż tu sporo prawdy. Tak, warstwa fosforanów cynku i żelaza (obecnie
    coraz częściej też cyrkonu) ma za zadanie zwiększyć adhezję kataforezy
    (to ta twoja "farba podkładowa nakładana z użyciem prądu"), ale nie
    zawsze super mocno trzyma się poprzednich warstw - patrz casus Lanosów
    zdrapek :)

    > Stosowanie ciężkich woskowych warstw na gołej stali wymagało by ich
    > usunięcia przed tloczeniem.

    Nie bardzo wiem, czemu woskowanej blachy nie można tłoczyć, ale
    woskowało się chyba własnie w tych latach 50 ubiegłego wieku :).
    Blachy ocynkowane i nieocynkowane (coraz trudniej zresztą takie kupić i
    czasem bywają droższe jak słyszałem od tych ocynkowanych) zabezpiecza
    się na czas transportu specjalnymi olejami, których oczywiście nie usuwa
    się do tłoczenia i spawania. Dopiero na lakierni w procesie
    przygotowania powierzchni karoseria jest odtłuszczana.

    > Warstwa cynku na blasze karoseryjne jest tak cienka ze nie tworzy
    > ciągłej powloki co widać na zdjęciach jakie dales.

    Czytaj zanim coś napiszesz - te zdjęcia były robione w celu
    identyfikacji defektu - powłoka normalnie jest szczelna.
    Z drugiej strony (gdyby takie defekty sie nie pokazywały) to w
    przeciwieństwie do powłok np chromowych nie musi być szczelna, bo
    ochrona antykorozyjna powłoki cynkowej dział świetnie również w razie
    braku szczelność.

    A teraz mała ściągawka jak wygląda proces malowania samochodów od
    wejścia na lakiernię u 90% producentów na świecie:
    1 - odtłuszczanie
    2 - płukanie (dalej płukania pomijam, bo nic nie wnoszą :) )
    3 - aktywacja
    4 - Fosforanowanie (cyrkonowanie)
    5 - pasywacja

    Całość tego procesu to tzw pretreatment - przygotowanie powierzchni po
    naszemu.

    6 - e-coat (kataforeza - dawniej bywała też anaforeza)

    tu nakładane są jeszcze niektóre uszczelniacze, ale to nie malowanie :)

    7 - podkład (coraz częściej proces jest zmieniany na 3-wet, gdzie
    funkcję primera spełnia dodatkowa warstwa bazy)
    8 - Base Coat (to ta warstwa dająca kolor i efekt :) )
    9 - Clear Coat

    Wykuj na blachę i stosuj w przyszłości :)
    Dodatkowo przypominam - blachy stalowe w samochodówce od lat są
    OCYNKOWANE u większości producentów.

    Pozdro
    --
    Mirek Ptak