  • 71. Data: 2019-10-04 19:50:41
    Temat: Re: Dyskietki 5.25 - jak odczytać
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 04 Oct 2019 10:45:59 -0700, kangyooni wrote:

    > O nieee, wyglądać - owszem, ale będzie również działać, mam zamiar
    > pobawić się tym czasem. Wolfenstein, scream tracker i inne takie :)

    Ano, oczywiście - z tym wyglądaniem to miałem na myśli wyłącznie stacje
    dyskietek. Bo nawet mając na uwadze że ma być "retro", to dyskietki to
    jednak największe dziadostwo świata jest. Do przenoszenia danych są dużo
    sprawniejsze metody.

    Mateusz

  • 72. Data: 2019-10-04 20:02:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, 1993 to mój pierwszy PC - za talon czy przedpłatę na malucha, więc było 386DX/40
    + 387, 4MB RAM, HD 120MB (chyba go jeszcze mam i nawet działa - a dźwięki
    niezapomniane wydawał), ISA'owy SVGA Trident + monitor 14" wyciągający 1024*768*86Hz
    interlaced, 5,25"+3,5". I Star LC-20 :) Nawet kartę multi io miał.

    To był hit, koledzy mieli najwyżej AT z 1MB RAM I 40MB HDD.

    Płytę niestety sprzedałem, a obudowa (mini-tower :) chyba poszła na śmietnik.

  • 73. Data: 2019-10-04 20:12:00
    Od: k...@g...com

    On Friday, October 4, 2019 at 11:02:11 AM UTC-7, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    >
    > To był hit, koledzy mieli najwyżej AT z 1MB RAM I 40MB HDD.
    >
    > Płytę niestety sprzedałem, a obudowa (mini-tower :) chyba poszła na śmietnik.

    No to przyszalałeś, u mnie 386SX-25, 1MB ramu tylko, dysk 80MB. Aczkolwiek nie wiem
    czy to jednak nie był '92. Reszta to samo - kultowy Trident TVGA 9000. Aha, małej
    stacji dyskietek dorobiliśmy się dopiero jakoś w 1995 gdy już... no trzeba było. No i
    drukarka - Panasonic KX-P1123 z USA.

  • 74. Data: 2019-10-04 22:23:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Pamiętam dokładnie, marzec 1993.
    I dopiero druga płyta główna była OK - pierwsza potrafiła się wieszać właśnie przy
    zapisie/odczycie dyskietek 5,25" (te na pewno, pamiętam te testy - bo czasem zwis był
    od razu, a czasem godzinami kopiował i było dobrze - ale nie wiem, czy to samo było z
    3,5" - a może do czasu wymiany płyty po jakimś miesiącu po prostu nie mieliśmy takich
    dyskietek ;)
    Trident to był chyba TVGA 8900.
    W "Comanche" dało się grać.
    A potem dokupiłem mono sound blastera i jak mi cacademon w DOOMie nad uchem ryknął
    (grałem w słuchwkach, nie wiedząc, co mnie czeka, bo głośników nie miałem) to o mało
    nie padłem ;>

  • 75. Data: 2019-10-04 23:42:53
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 03.10.2019 o 22:45, Mateusz Viste pisze:
    > komputer które je zapisał jest w stanie je odczytać - a ten drugi
    > nie (i odwrotnie tak samo). Zgaduję, że w którejś ze stacji
    > rozjechała się głowica, i obie stacje zapisują ścieżki w nieco innym
    > miejscu

    W opisywanej epoce (kochani, to było ubiegłe, nie tylko stu~, ale i
    *tysiąc*-lecie!) gdzieś zetknąłem się z info, o kalibrowaniu FDD, ale
    już nie pomnę, czy opierało się to na samym tylko sofcie, czy też
    jedynie niektóre stacje miały odpowiednie hard-możliwości.

    Ale skoro były programy, pozwalające czytać/pisać/formatować na jakieś
    egzotyczne formaty, np. Amigi, i to na gołym sofcie, to i korygowanie
    położenia głowicy też chyba miało prawo być wykonalne?

    Natomiast _czasami_ pomagało (umożliwiając jednak jakąś-tam wymianę
    danych) sformatowanie dyskietki na niższą 2* pojemność. Acz przecież
    szerokość ścieżki raczej nie ulegała podwojeniu? No, ale podobno jakoś
    to działało. Jak napisałem: czasem.

  • 76. Data: 2019-10-04 23:53:57
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 04 Oct 2019 23:42:53 +0200, JaNus wrote:

    > Ale skoro były programy, pozwalające czytać/pisać/formatować na jakieś
    > egzotyczne formaty, np. Amigi, i to na gołym sofcie, to i korygowanie
    > położenia głowicy też chyba miało prawo być wykonalne?

    Ale te programy to sterowały bezpośrednio kontrolerem FDC, więc robiły co
    chciały. Normalne oprogramowanie korzysta z INT 13h, a tam o żadnym
    korygowaniu czegokolwiek nie ma mowy.

> [...]
    > danych) sformatowanie dyskietki na niższą 2* pojemność. Acz przecież
    > szerokość ścieżki raczej nie ulegała podwojeniu? No, ale podobno jakoś

    Też o tym pomyślałem jak mnie ten problem wczoraj dotknął. Wykonałem
    próby na dyskietkach 720K (mam takich kilka), ale nic z tego - efekt
    dalej ten sam: tylko komputer który ją sformatował był w stanie ją
    odczytać.

    W końcu dałem sobie spokój i przerzuciłem dane innym rodzajem dyskietki:
    http://ethflop.sourceforge.net

    Mateusz

  • 77. Data: 2019-10-05 21:16:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 04 Oct 2019 17:50:41 GMT, Mateusz Viste napisał(a):
> [...]
    > dyskietek. Bo nawet mając na uwadze że ma być "retro", to dyskietki to
    > jednak największe dziadostwo świata jest. Do przenoszenia danych są dużo

    Nie pamietasz, jak ZUS kupowal dyskietki ostatni raz ?

    Tlumaczyl - dyskietki sa najlepsze do przenoszenia :-)
    I pewnie mial racje.

    J.

  • 78. Data: 2019-10-06 23:02:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 04 Oct 2019 21:53:57 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > Ale te programy to sterowały bezpośrednio kontrolerem FDC, więc robiły co
    > chciały. Normalne oprogramowanie korzysta z INT 13h, a tam o żadnym
    > korygowaniu czegokolwiek nie ma mowy.

    Nie wiem jak w Amidze, ale pewnie typowo - glowica steruje silnik
    krokowy i polozenia sa stale. Pecetowy naped ma sygnaly kroku i
    kierunku i nic tu nie zmienisz.

    Chociaz ... jakby tak szybko machac glowica w jedna i druga strone ...
    moze by wyszedl jakis mikrokrok ...

    Mozliwe, ze rozkalibrowany naped.

    J.

  • 79. Data: 2019-10-09 19:43:44
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Fri, 4 Oct 2019 23:42:53 +0200, JaNus <p...@b...pl> napisal:

> [...]
    > już nie pomnę, czy opierało się to na samym tylko sofcie, czy też
    > jedynie niektóre stacje miały odpowiednie hard-możliwości.
    Pecetowy kontroler nie umial czytac danych z amigi, amiga miala lepszy
    (bardziej konfigurowalny kontroler). Gdzies mi sie zapodzial dokladny
    pdf z opisem jak dokladnie dyskietka jest zapisana, ale tam sporo
    musial hardware zrobic jesli idzie o synchronizacje danych.

    > Ale skoro były programy, pozwalające czytać/pisać/formatować na jakieś
    > egzotyczne formaty, np. Amigi, i to na gołym sofcie, to i korygowanie
    > położenia głowicy też chyba miało prawo być wykonalne?

    pod linuxem byla kalibracja stacji, ale zmiana formatu/standardu sektorow
    i synchornizacji na pecetowym 765 nie byla mozliwa

> [...]
    > danych) sformatowanie dyskietki na niższą 2* pojemność. Acz przecież
    > szerokość ścieżki raczej nie ulegała podwojeniu? No, ale podobno jakoś

    dobre dyskietki z 1991-3 dzialaja bez zarzutu do dzisiaj.

  • 80. Data: 2019-10-10 09:37:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 09 Oct 2019 17:43:44 GMT, yorgus napisał(a):

> [...]
    > pdf z opisem jak dokladnie dyskietka jest zapisana, ale tam sporo
    > musial hardware zrobic jesli idzie o synchronizacje danych.

    Ale to bylo w ramach jednej sciezki.
    Same sciezki rozlozone na dyskietce chyba tak samo.

    Naped dyskietki nie byl w Amidze standardowy ?

    > pod linuxem byla kalibracja stacji, ale zmiana formatu/standardu sektorow
    > i synchornizacji na pecetowym 765 nie byla mozliwa

    Kalibracja stacji? Na pececie to czysto hardwareowa robota - komputer
    moze tylko pomoc pokazujac jak dobrze dane czyta.

    J.