  • 41. Data: 2019-09-16 22:42:21
    Temat: Re: Dyskietki 5.25 - jak odczytać
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Entuzjastyczna. Wcześniej w ustawieniach BIOS najwyżej było
    > włączenie i wyłączenie obsługi napędu, bez precyzowania jego
    > wielkości.

    Nie zgodzę się. Trzeba było wyraźnie podać pojemność stacji, inaczej...
    działała, ale nic nie chciała odczytać (zapisywać nie próbowałem).

    Tzn. podłączenie 5.25 i pozostawienie 3.5 w BIOS powodowało brak
    możliwości odczytania jakiejkolwiek starej dyskietki. Po prostu błąd
    odczytu i koniec.

    L.

  • 42. Data: 2019-09-16 23:02:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-16 o 22:40, Luke pisze:

    > Wystarczy wypalić na CD albo na dyskietkę
    >
    > https://www.plop.at/en/bootmanager/download.html
    >
    > ... i można bootować USB na wszystkim, co USB posiada.

    Ale to jest boot manager - czyli bootuje się z FDD albo CD, a potem
    podmienia urządzenie bootujuące.
    "Oszukaństwo", ale swoje zadanie spełnia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 43. Data: 2019-09-16 23:13:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Luke pisze:

> [...]
    >
    > Tzn. podłączenie 5.25 i pozostawienie 3.5 w BIOS powodowało brak
    > możliwości odczytania jakiejkolwiek starej dyskietki. Po prostu błąd

    Ale w jakim systemie? Linux potrafi odczytać nawet jeśli napęd został
    podpięty "na gorąco" po starcie. DOS faktycznie mógł mieć problemy,
    a co do Windows, to nie wiem, ale chyba mądrzejszy od DOS-a.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2019-09-17 07:24:29
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Ale w jakim systemie? Linux potrafi odczytać nawet jeśli napęd został
    > podpięty "na gorąco" po starcie. DOS faktycznie mógł mieć problemy,
    > a co do Windows, to nie wiem, ale chyba mądrzejszy od DOS-a.

    Win98.

    Na nowszych Win nie mam doświadczenia z 5.25.

    L.

  • 45. Data: 2019-09-20 21:11:10
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Sat, 14 Sep 2019 12:11:19 +0200, PeJot <P...@n...pl> napisal:

    > Jak sięgam wstecz pamięcią, to już te ~30 lat temu były problemy z
    > jakością dyskietek. Szczególnie te 1.2 M były zawodne.

    > Ototo się mnie właśnie rozchodziło :)

    Jakies 2 lata temu czytałem moje dyskietki z 91-92 roku, z kolo 100 dyskietek
    80% dalo sie odczytac. Nie dalo sie odczytać 800kb nagrywanych na 360 jakimis
    wynalazkami typu 800.com oraz BASFów i nonamów. 1.2MB formatowane
    na 1.44 dalo sie spokojnie odczytac. Dyskietki wtedy kiedy byly drogie (jakies
    dysany, 3m i verbatimy) byly dość dobre i myśle że zapis na nich mnie przeżyje,
    ich jakość zaczeła padać pod koniec lat 90tych. Poza tym ma znaczenie też
    czy stacja która je nagrywała byłą dobra i dobrze skalibrowana czy nadawała
    sie nawet wtedy do śmietnika. Pamiętam że dawno temu linuxy kalibrowały stacje
    przed użyciem. Stacja 5.25 to jest to samo co 3.5, a jak rozbieralem
    stacje 3.5'' na usb, to tam była własciwa stacja laptopowa 3.5 i przejsciowka fdd
    do usb na jakims kontrolerze, wiec jak sie zapewni zasilanie powinno dzialac tez
    z 5.25 cala.

  • 46. Data: 2019-09-21 10:00:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/09/2019 21:11, yorgus wrote:
> [...]
    > do usb na jakims kontrolerze, wiec jak sie zapewni zasilanie powinno dzialac tez

    Kontroler na USB zgłasza ją do systemu jako urządzenie masowe. Musi
    wiedzieć czy to jest 1.2MB czy 1.44MB.

  • 47. Data: 2019-09-21 10:52:20
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 21 Sep 2019 10:00:13 +0200, heby wrote:

    > Kontroler na USB zgłasza ją do systemu jako urządzenie masowe. Musi
    > wiedzieć czy to jest 1.2MB czy 1.44MB.

    Przede wszystkim musi umieć ją wysterować. Tj. wiedzieć ile ma ścieżek
    (40, 80?), ile głowic (1, 2?) oraz jakie jest zagęszczenie sektorów na
    każdej ścieżce (9? 15? 18?)

    Mateusz

  • 48. Data: 2019-09-21 16:35:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-09-20 o 21:11, yorgus pisze:
> [...]
    > do usb na jakims kontrolerze, wiec jak sie zapewni zasilanie powinno dzialac tez

    No nie wiem, chyba zależy od modelu. Mam taką 3.5" na USB, ale tu nie da
    się odłączyć napędu od elektroniki, tak zaprojektowane.

    Poza tym przeglądnąłem te dyskietki 5.25", z opisówek nie ma tam raczej
    nic ciekawego, więc chyba dam sobie spokój. Ale jeżeli gdzieś na widoku
    pojawi się pecet z napędem 5.25" to postaram się go przytulić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 49. Data: 2019-09-21 18:46:04
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia 21 Sep 2019 08:52:20 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> napisal:

    > Przede wszystkim musi umieć ją wysterować. Tj. wiedzieć ile ma ścieżek
    > (40, 80?), ile głowic (1, 2?) oraz jakie jest zagęszczenie sektorów na
    > każdej ścieżce (9? 15? 18?)
    >
    > Mateusz

    5.25 moga miec tyle samo sciezek, sektorow i glowic, dokladnie
    tak wlasnie bylo jak sie 1.2 formatowalo na 1.44. Poza tym
    stacja na usb czyta tez przeciez np 3.5 formatowane na 1.68,
    wiec nie w ilosci sektorów i sciezek problem.

  • 50. Data: 2019-09-23 15:17:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yorgus" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    napisal:

    >5.25 moga miec tyle samo sciezek, sektorow i glowic, dokladnie

    Moga, ale w standardzie peceta nie mialy.

    Akurat ile ma sciezek, to na dyskietce bylo gdzies zapisane - tzn w
    pierwszym sektorze.
    Komputer musial tylko jakos dobrac skok sciezki na napedzie 1.2M - bo
    dyskietka 360K to niejako miala "co drugą zapisana".

    >tak wlasnie bylo jak sie 1.2 formatowalo na 1.44. Poza tym
    >stacja na usb czyta tez przeciez np 3.5 formatowane na 1.68,
    >wiec nie w ilosci sektorów i sciezek problem.

    Z RoManem dyskutowalem - ale cos mi chodzi po glowie, ze naped 1.2M
    mial jakies nietypowe predkosci, i cos tam trzeba bylo wybrac - inny
    kwarc ?
    To gdzies po wsadzeniu dyskietki musialo byc zrobione - probny odczyt,
    w celu ustalenia co to ?

    J.