  • 11. Data: 2010-08-09 13:16:30
    Temat: Re: Dyski SSD
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Nie SSD a NAND Flash

    SSD to ogólne, w zasadzie niewiele znaczące określenie na urządzenia udające
    dyski twarde, a zbudowane na różnego rodzaju pamięciach Flash.

    Więc SSD to nie nazwa żadnej technologii, tylko "kształt" nośnika - tak jak
    pendrive i karta pamięci.

    --
    Azarien

  • 12. Data: 2010-08-09 14:29:08
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Wiktor S. napisa?(a):

> [...]
    > dyski twarde, a zbudowane na różnego rodzaju pamięciach Flash.
    > Więc SSD to nie nazwa żadnej technologii, tylko "kształt" nośnika - tak jak

    Nie masz racji bo jest jeszcze kontroler, którymi tymi pamięciami
    zarządza. Pierwsza generacja dysków SSD była taka jak opisujesz (czyli
    smostkowane pamieci flash) i ogólnie wiadomo, że okazało się to
    rozwiązaniem do dupy. Warto pamiętać, że to była technologia z lat 90,
    zupełnie nie porównywalna do rozwiązań obecnych (powiedzmy takich co
    mają góra 2 lata).

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widac z niego do Apteki na Solnym...

  • 13. Data: 2010-08-09 16:30:18
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > Martwisz się spadkiem wydajności, a powinieneś krótką żywotnością. SSD
    > ma potencjał, ale musza udoskonalić.

    Krótką żywotnością się raczej nie martwię, nawet przy rozwiązaniu
    serwerowym, ale właśnie spadkiem wydajności, który przy różnych
    konkretnych operacjach może się znacząco różnić z czasem.

    --
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2010-08-09 20:43:42
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik qwerty napisał:
    > Użytkownik "Karol Y" <k...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Martwisz się spadkiem wydajności, a powinieneś krótką żywotnością. SSD
    > ma potencjał, ale musza udoskonalić.

    Coś mi świta (pl.comp.bazy-danych?),że komuś, po przejściu na SSD
    przyspieszyło(!!) o RZĄD wielkości. Ale poszukaj w archiwum.

    W.P.

  • 15. Data: 2010-08-09 21:00:05
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Mon, 09 Aug 2010 22:43:42 +0200, W.P. napisał(a):

    > Coś mi świta (pl.comp.bazy-danych?),że komuś, po przejściu na SSD
    > przyspieszyło(!!) o RZĄD wielkości. Ale poszukaj w archiwum.

    A po miesiacu wszysko sie posypalo, dysk wyzional ducha i ten ktos wrocil do
    tradycyjnego HDD.
    To bylo tutaj na grupie chyba w maju.

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 16. Data: 2010-08-09 21:57:50
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik Norbert napisał:

    > A po miesiacu wszysko sie posypalo, dysk wyzional ducha i ten ktos wrocil do
    > tradycyjnego HDD.
    > To bylo tutaj na grupie chyba w maju.

    Do pewnych zastosowań miesiąc pracy z szybkością x10 może być sensownym
    rozwiązaniem. (Zakładając oczywiście istnienie repliki danych na
    klasycznym HDD na czas padu SSD).

    (Swoją drogą ciekawe, czy samą konfiguracją RAIDu(?) (bez pisania patchu
    do sterowników) dałoby się taki algorytm uzyskać: pisz na RAID-0, czytaj
    z SSD (jak działa) / z HDD (jak SSD padł)?? Ale to już OT (albo nawet NTG).

    Znalazłem: nie daje mi spokoju ten timestamp. Bug w kontrolerze SSD?

    Przy sterownikach do NAND flashy w Linuxie można by sprawdzić czy to nie
    to, ale w zamkniętym (dosłownie i w przenośni SSD) już nie :(

    W.P.

  • 17. Data: 2010-08-10 16:12:21
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 09.08.2010 W.P. <l...@w...pl> napisał/a:

> [...]
    > z SSD (jak działa) / z HDD (jak SSD padł)?? Ale to już OT (albo nawet NTG).
    >
    > Znalazłem: nie daje mi spokoju ten timestamp. Bug w kontrolerze SSD?

    System działa na SSD z powrotem, jak wrócił z naprawy to mu dałem 3 tyg na
    "wygrzanie" i wrzuciłem z powrotem do roboty. Timestamp fajny :) Jak narazie
    odpukać działa i to szybko.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 18. Data: 2010-08-10 21:58:22
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 09.08.2010 23:57, W.P. wrote:

> [...]
    > z SSD (jak działa) / z HDD (jak SSD padł)?? Ale to już OT (albo nawet NTG).

    Przy RAID-1 chyba.

    Da sie, opcje --write-mostly do mdadm - z dysku HDD bedzie czytal tylko
    w wyjatkowych sytuacjach (np. awaria dysku SSD).
    W jakims stopniu tez --write-behind.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 19. Data: 2010-08-11 11:07:37
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 09.08.2010 Karol Y <k...@o...pl> napisał/a:

    > Krótką żywotnością się raczej nie martwię, nawet przy rozwiązaniu
    > serwerowym, ale właśnie spadkiem wydajności, który przy różnych
    > konkretnych operacjach może się znacząco różnić z czasem.

    SSD mają stały i bardzo krótki seek (o rząd wielkości niższy od 10k
    obrotowych HDD), to jest ich główna zaleta, rewelacyjne właśnie do
    baz danych, do magazynowania np multimedii raczej nie odczuje się
    zalety. Spadek wydajności powoduje np wypełnienie HDD powyżej
    pewnej granicy i wzrost fragmentacji, co w przypadku dużego seeku
    daje się odczuć (dane rozrzucone po wszystkich mozliwych ściezkach i
    talerzach) na SSD to nie grozi. Są oczywiście na SSD też 'fragmentacje'
    groźne dla wydajności, jest to spowodowane innym rozmiarem bloku
    flash (jednorazowy odczyt całego bloku np 4MB). Jesli plik np o rozmiarze
    1MB tak nieszczęsliwie się zapisze że każdy z jego 512 bajtowych sektorów
    znajdzie się w innym bloku to wewnętrzny odczyt z flash wymagać będzie
    (1MB/512B)*4MB ~ 8GB ;) do kompa trafi oczywiście tylko 1MB, ale odczytać
    swoje trzeba. Powinny to zmienić nowe fs-y głębiej współpracujące z
    kontrolerami. Sądze też że plik 1MB na HDD w którym do odczytu każdego z
    2048 sektorów wymagałby seeku głowicy byłby i tak wolniejszy niż te 8GB z
    SSD (mówimy o wewnętrznym równoległym transferze na odcinku kości<>kontroler)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 20. Data: 2010-08-11 21:29:57
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik Tomasz Chmielewski napisał:

    > Przy RAID-1 chyba.

    Tfu.....

    > Da sie, opcje --write-mostly do mdadm - z dysku HDD bedzie czytal tylko
    > w wyjatkowych sytuacjach (np. awaria dysku SSD).
    > W jakims stopniu tez --write-behind.

    Ale tu chodzi o ODCZYT nie o zapis.
    [doczytał man'a]
    Chyba ta opcja by pasowała.
    Jeżeli to rozumiem, to write-mostly na HDD(?).

    W.P.