  • 31. Data: 2010-02-09 16:19:38
    Temat: Re: Dysk SSD jako systemowy C:\ - czy to dobry pomysł?
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Tue, 09 Feb 2010 12:56:14 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > 3) SSD na dzień dzisiejszy mają największy sens w kompute-
    > rach ultra-mobilnych, które mogą podlegać silnym urazom
    > fizycznym przy ciągłym noszeniom i nie służą intensywnej
    > pracy, więc mają mało zapisów na nośniku. W desktopie
    > średniej klasy SSD niewiele przyspieszy, a może po pew-
    > nym czasie nawet zwolnić system ;)

    Nieprawda. Nawet polecany przez ciebie AnandTech (a w zasadzie sam Anand)
    temu przeczy :P

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 32. Data: 2010-02-09 17:13:33
    Od: "sam jestem" <j...@v...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > XP odpala automatyczną defragmentację
    > dysków, zbędną i szkodliwą przy SSD. Oczywiście, da się to
    > wyłączyć, ale nie poleca się XP z domyślną konfiguracją sta-
    > wiać na SSD. Dopiero Windows 7 chyba całkowicie blokuje de-
    > fragmentację dysków SSD, więc nawet niedouczony użytkownik
    > nie zaszkodzi napędowi.

    Mam dysk SSD na Asusie 901, system XP Home.
    Jak wyłaczyć ową szkodliwą defragmntacją, lub jak sprawdzić, czy system ma
    tą funkcję włączoną/wyłączoną?

    SJ

  • 33. Data: 2010-02-10 01:43:53
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Latet <l...@s...pl> wrote:

    > W przypadku dysków mechanicznych mam od wielu lat wyłącznie dobre
    > doświadczenia z przenoszeniem obrazów partycji systemowych XP (wszystko
    > zawdzięczam wspaniałemu BootIT NG). Więc podejrzewam, że albo problemy
    > zaczynają się w przypadku SSD, albo masz na myśli inne programy do
    > przenoszenia partycji, które w przeciwieństwie do BootIt NG wymagają od
    > użytkownika wygibasów :)

    Tzn. jeżeli chodzi Ci o przenoszenie partycji na zasadzie "mam ten sam sprzęt,
    wymieniam dysk na większy" to faktycznie to działa.

    Ja mam złe doświadczenia w operowaniu na partycjach odnośnie przenoszenia
    obrazu systemu między różnymi maszynami czy migracjami [PV]2[PV] itd. Z reguły
    to po prostu system się potem nie podnosił, a jak się podnosił to sprawiał
    problemy itd. Wychodzę z założenia, że wiem ile czasu zajmuje postawienie
    systemu i usług od zera (można to dosyć ściśle oszacować), a z przenoszeniem
    partycji to jest loteria i nie wiadomo nawet czy się powiedzie. No ale to moje
    doświadczenia, może inni mają inne. :)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 34. Data: 2010-02-10 01:58:10
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Radosław Sokół <r...@m...com.pl> wrote:

    > 1) SSD wcale nie są aż tak bardziej energooszczędne od HDD.

    Wcale są, szczególnie jak weźmiesz pod uwagę ile ciepła wydzielają.

    > 2) Dobrze skonfigurowany i używany system działa sprawnie nawet na HDD.
    > Generalnie dysk powinien być używany tylko w czasie uruchamiania programu,
    > wywoływania jakichś funk- cji i odczytywania/zapisywania danych :)

    Komunały prawisz.

    > 3) SSD na dzień dzisiejszy mają największy sens w kompute- rach
    > ultra-mobilnych, które mogą podlegać silnym urazom fizycznym przy ciągłym
    > noszeniom i nie służą intensywnej pracy, więc mają mało zapisów na nośniku.

    Pamięci tego typu od zawsze miały większy sens i nie tylko w urządzeniach
    ultra-mobilnych ale np. takich, które nie muszą zżerać energii na okresowe
    rozkręcenie dysku tylko po to aby zapisać kilka KB danych (np. stacje
    pomiarowe).

    Zalet jest o wiele więcej i tak naprawdę sprowadza się to do umieszczenia
    danego systemu w określonym typie zastosowania i charakterystyce przetwarzania.
    Faktem jest, że wymienione przez Ciebie zastosowanie jest generalnie podatne na
    użycie SSD ale to wcale nie oznacza, że inne zastosowanie nie jest.

    > W desktopie średniej klasy SSD niewiele przyspieszy, a może po pew- nym
    > czasie nawet zwolnić system ;)

    Przyspieszy zauważalnie. Chociażby rozruch systemu może być od kilku do
    kilkunastu sekund krótszy, aplikacje też będą się szybciej uruchamiać. Również
    zyskają na tym ruchu wszelkie operacje w których nieliniowy dostęp do danych
    jest istotny (np. bufory).

    Ergo w desktopie średniej klasy (a co to w ogóle jest?) sensowne rozbudowanie
    storage daje największe korzyści bo storage jest obecnie najwęższym gardłem.

    Umieszczenie systemu na SSD, podanie komputerowi dobrego Flasha na ReadyBoost
    (czy podobne), umieszczenie przestrzeni danych na dobrym RAID da *widoczne*
    wyniki. Nawet na średniej klasy desktopie.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 35. Data: 2010-02-10 07:25:05
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Tomasz Bątor pisze:
    > Nieprawda. Nawet polecany przez ciebie AnandTech (a w zasadzie sam Anand)
    > temu przeczy :P

    Czytam regularnie Ananda i testuje on raczej *dobre* napędy,
    w zupełnie innym zakresie cenowym. I wyraźnie zwraca uwagę
    na: a) problemy z instalacją systemu na najtańszych dyskach
    MLC, których używanie zdecydowanie odradza, b) spadek wydaj-
    ności przy wysokim stopniu zapełnienia nośnika na tanich na-
    pędach i w systemach, które nie obsługują TRIM.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 36. Data: 2010-02-10 07:26:38
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    barum pisze:

    > A napęd jest? ;)

    "Point taken". Faktycznie, napędu w dosłownym rozumieniu
    również nie ma, aczkolwiek przyjęło się rozumieć "napęd"
    jako "urządzenie"/"jednostka", bez połączenia z silnikiem
    elektrycznym znajdującym się we wnętrzu.

    Bezpiecznym terminem pozostanie chyba "jednostka" :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 37. Data: 2010-02-10 12:49:02
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Bątor" <m...@k...pl> napisał w wiadomości

    > Wg tego co piszesz, wiper robi "trymowanie", więc możnaby pomyśleć, że
    > przesyła komendę TRIM (co nie jest możliwe).

    Nie, wpierw była czynność nazwana trymowaniem, a dopiero potem pojawiła sie
    komenda. Albo inaczej, to, że jest komenda nie oznacza,. że tego samego nie
    można zrobić bez niej. W sprzyjających okolicznościach, tzn jeśli się ma
    odpowiedni kontroler, firmware i soft do niego.

    > A garbage collecting [*] może robić też defragmentację [**]

    W tym znaczeniu śmieciem w SSD jest bloków prawie pusty, z zapisem na małej
    liczbie stron, a trymowanie na przeniesieniu tych stron do bardziej
    zapełnionych bloków i opróżnianie tych mniej załadowanych. Słowo
    defragmentacja też od biedy oddaje istotę sprawy, chociaż nie jest to ta
    sama defragmentacja co na innych nośnikach.

    > Ale tak, ogólnie służą do tego samego :), czyli utrzymania SSD w dobrej
    > kondycji.

    Coraz więcej kontrolerów robi to "w tle". W takim wypadku system operacyjny
    przestaje mieć znaczenie.

  • 38. Data: 2010-02-10 12:53:53
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Kosmowski" <k...@k...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > próbowaniem
    > przeniesienia partycji niż po prostu instalację systemu (co daje się

    Kingston zaleca kopiowanie partycji za pomocą Acronisa. Dodaje ten program
    do niektórych SSD. Być może robi to, o co chodzi.

  • 39. Data: 2010-02-10 15:35:38
    Od: "Papo Smurf" <S...@z...sa>

    Órzytkownik "Konrad Kosmowski" napisał:
> [...]
    > przenoszeniem
    > partycji to jest loteria i nie wiadomo nawet czy się powiedzie. No ale to

    spróbuj zainstalować win98, przenosi się na każdy sprzęt i działa
    bezproblemowo, jedynie przy starcie na zmienionym sprzęcie wykrywa i
    doinstalowuje sobie sterowniki:O) na xp, linuksach i9 innych już to dzie
    działa:O(

  • 40. Data: 2010-02-10 17:18:51
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Wed, 10 Feb 2010 08:25:05 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > Czytam regularnie Ananda i testuje on raczej *dobre* napędy,
    > w zupełnie innym zakresie cenowym. I wyraźnie zwraca uwagę

    Hm, z kontekstu wynikało, że mówisz o SSD w ogólności.

    Ale mniejsza. Również moim zdaniem kupowanie tanich SSD mija się trochę z
    celem, ale faktycznie nie zaakcentowałem tego dość mocno. Szkoda tylko, że
    mimo pojawiających się napędów 3 generacji, nie widać perspektyw spadku cen
    starszych urządzeń.

    t.

    --