  • 1. Data: 2002-02-19 15:45:53
    Temat: Dwa lacza bez bycia LIR'em
    Od: Sebastian Sawicki <b...@s...edu.pl>

    Witam

    Byc moze to juz bylo, ale mam pytanie:
    Jezeli chce miec lacza do dwoch roznych ISP to czy musze byc LIR'em? Mam
    klase C z puli
    jednego z ISP wiec czy jest to mozliwe aby ten drugi rozglaszal nasza
    pule przez swoja siec? Czy konieczne jest posiadanie przez nas puli PI
    (Provider Independent) i/lub bycie LIR'em?
    Byl bym bardzo wdzieczny za wyjasnienia.

    Pozdrawiam
    Sebastian

  • 2. Data: 2002-02-19 22:53:20
    Temat: Re: Dwa lacza bez bycia LIR'em
    Od: "Grzegorz Janoszka" <g...@p...onet.pl>

    "Sebastian Sawicki" <b...@s...edu.pl> wrote in message
    > Byc moze to juz bylo, ale mam pytanie:

    Temat walkowany wielokrotnie, zajrzyj do archiwum.

    > Jezeli chce miec lacza do dwoch roznych ISP to czy musze byc LIR'em?

    Nie, bycie/niebycie LIRem nic nie ma do mania/niemania laczy, problem jest z
    uruchomieniem BGP :)

    > Mam
    > klase C z puli
    > jednego z ISP wiec czy jest to mozliwe aby ten drugi rozglaszal nasza
    > pule przez swoja siec?

    Mozliwe, ale baaaaaaardzo nieladne i nastrecza mase problemów.

    > Czy konieczne jest posiadanie przez nas puli PI
    > (Provider Independent) i/lub bycie LIR'em?

    Konieczne jest posiadanie PI, LIRem nie musisz byc.

    > Byl bym bardzo wdzieczny za wyjasnienia.

    Archiwum raz jeszcze.

    --
    GJ

  • 3. Data: 2002-02-19 22:53:37
    Od: Rafał Banaszkiewicz <r...@t...pl>

    On Tue, 19 Feb 2002 15:45:53 +0000 (UTC), Sebastian Sawicki <b...@s...edu.pl> wrote:
> [...]
    > (Provider Independent) i/lub bycie LIR'em?
    > Byl bym bardzo wdzieczny za wyjasnienia.

    Mozesz sie dogadac z lokalnym LIRem nawet jesli masz klase PA.

    --
    Rafał Banaszkiewicz <r...@t...pl>
    http://rafal.terra.pl, ICQ#35053919

  • 4. Data: 2002-02-19 22:53:46
    Od: "Przemysław 'Repcio' Gubernat" <P...@G...com.invalid>

    W artykule <3...@s...edu.pl>, Sebastian Sawicki napisał(a):

> [...]
    > (Provider Independent) i/lub bycie LIR'em?
    > Byl bym bardzo wdzieczny za wyjasnienia.

    Zrobić nat 1:1 na wyjsciu do ISPów ew. BGP + adresy PI

    --
    Szanuj admina swego,
    możesz mieć gorszego.....

    IPv4://repcio@3575230515 IPv6://repcio@3ffe:8010:1c:beaf::2
    +-=-=- Przemysław Gubernat <r...@r...net> -=-=-=-=-=-=-+
    | Network Administrator @ Repcio.NET & Trzebnica.NET |
    | Jestem twoim ostatecznym rozwiązaniem ! |
    =-=-=-=-+

  • 5. Data: 2002-02-20 13:55:19
    Od: l...@p...kozia-wolka.ppp.tpsa.com (Łukasz Grochal)

    "Grzegorz Janoszka" <g...@p...onet.pl> writes:

    > Nie, bycie/niebycie LIRem nic nie ma do mania/niemania laczy,
    > problem jest z uruchomieniem BGP :)

    W czym konkretnie, poza może kwestiami finansowymi, leży ten problem?

    > Mozliwe, ale baaaaaaardzo nieladne i nastrecza mase problemów.

    Popatrz, RIPE jest najwyraźniej innego zdania, bo takie właśnie
    postępowanie zaleca.

    > Konieczne jest posiadanie PI, LIRem nie musisz byc.

    Nie jest konieczne posiadanie PI. Jest wygodne.

    > Archiwum raz jeszcze.

    Archiwum kłamie. Ze swej natury odzwierciedla stan przeszły,
    nie obecny.

    --
    (-) Łukasz Grochal l...@r...eu.org
    ___________________________________ (for PGP key visit:)

  • 6. Data: 2002-02-20 16:01:31
    Od: "Grzegorz Janoszka" <g...@p...onet.pl>

    "Łukasz Grochal" <l...@p...kozia-wolka.ppp.tpsa.com> wrote in message
    > W czym konkretnie, poza może kwestiami finansowymi, leży ten problem?

    W znalezieniu losi, którzy beda rozglaszac Twoja klase (patrz nizej).

    > Popatrz, RIPE jest najwyraźniej innego zdania, bo takie właśnie
    > postępowanie zaleca.

    Taaaak? Chcesz powiedziec, ze jak dostalem przypuscmy od TPSA klase
    195.205.25.0/24 i podlaczam sie do drugiego operatora, to ten drugi operator
    ma rozglaszac klase 195.205.25.0/24 w swiat? I ze RIPE tak zaleca?
    Zastanów sie moze nad tym, co mówisz, dobrze?

    Chetnie Ci udowodnie, ze nie masz racji ;-P

    No to jak to niby zrobic inaczej?

    --
    GJ

  • 7. Data: 2002-02-20 17:42:58
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

> [...]

    > 195.205.25.0/24 i podlaczam sie do drugiego operatora, to ten drugi operator
    > ma rozglaszac klase 195.205.25.0/24 w swiat? I ze RIPE tak zaleca?

    Chyba niezupełnie o to mu chodziło.

    > No to jak to niby zrobic inaczej?

    Ja się tym nie bawię i mogę się mylić, ale widzę to tak:

    Gość dostał 195.205.25.0/24 i rozgłasza to sobie _pod_swoim_ASem_
    przez kogo chce. Jeśli ktoś ma w tablicy routingu to co on rozgłosił
    i całą tepsę, to puści jego ścieżką ze względu na more specific route.

    A jeśli tnie małe klasy (główna wada PI dla małych klientów), to i tak
    pakiet nie zginie, bo pójdzie do tepsy, tyle, że ścieżką ogłaszaną
    przez tepsę.

    No i jest lepiej niż w przypadku PI.

    Jacek

  • 8. Data: 2002-02-21 14:59:33
    Od: l...@p...kozia-wolka.ppp.tpsa.com (Łukasz Grochal)

> [...]

    > 195.205.25.0/24 i podlaczam sie do drugiego operatora, to ten drugi operator
    > ma rozglaszac klase 195.205.25.0/24 w swiat? I ze RIPE tak zaleca?

    Tak. Hint:

    1) TPSA też ma rozgłaszać.
    2) Dowiedz się, co to znaczy 'more specific route'
    3) Poczytaj dokumenty dostępne na http://www.ripe.net/ zanim zaczniesz
    zgrywać eksperta.

    --
    (-) Łukasz Grochal l...@r...eu.org
    ______________________________________ (for PGP key visit:)

  • 9. Data: 2002-02-21 14:59:56
    Od: "Grzegorz Janoszka" <g...@p...onet.pl>

    "Jacek Zapala" <j...@i...pl> wrote in message
    > Gość dostał 195.205.25.0/24 i rozgłasza to sobie _pod_swoim_ASem_
    > przez kogo chce. Jeśli ktoś ma w tablicy routingu to co on rozgłosił
    > i całą tepsę, to puści jego ścieżką ze względu na more specific route.

    Dokładnie.

    > A jeśli tnie małe klasy (główna wada PI dla małych klientów), to i tak
    > pakiet nie zginie, bo pójdzie do tepsy, tyle, że ścieżką ogłaszaną
    > przez tepsę.
    > No i jest lepiej niż w przypadku PI.

    Lepiej? Przecież będziesz miał praktycznie ZAWSZE niesymetryczny ruting, a
    to potrafi stwarzać problemy. Rozumiem, że firma Krzak i spółka może tak się
    bawić, ale np. ja takiego czegoś bym nigdzie nie postawił, bo nie brałbym
    żadnej odpowiedzialności za działanie tego.

    Rozwiązanie to kojarzy mi się z tym, jak ktoś chciał puścić linię
    telefoniczną po rurach wodociągowych i od centralnego ogrzewania, bo się
    ponoć nie łączą z sobą...

    --
    GJ

  • 10. Data: 2002-02-21 15:00:13
    Od: "Marcin Mrowiecki" <m...@a...pl>

    Uzytkownik "Sebastian Sawicki" <b...@s...edu.pl> napisal w wiadomosci
    > Witam
    > jednego z ISP wiec czy jest to mozliwe aby ten drugi rozglaszal nasza
    > pule przez swoja siec? Czy konieczne jest posiadanie przez nas puli PI
    generalnie musisz miec PI i dogadac sie ze swoimi ISP zeby miec z nimi BGP
    ;->
    tylko ze BGP kosztuje ;-< i to coraz drozej ;<
    Ja na razie zrobilem to tak ze wstawilem router na linuxe z 3 kartami
    sieciowymi po jednej do routerow ISP
    i jeden do mojej sieci. na iptables zrobilem maskarade do operatora drugiego
    maskujac adresy pochodzace od pierwszego
    +na "chama puscilem ruch" do operatorow kltorzy wiem ze chodza lepiej przez
    drugiego isp
    oprocz tego przez znakowanie pakietow przepuszczam na drugie lacze czesc
    ruchu wg serwisow (direct connect Kazaa i inne smieci)
    defaulta dalem w ten sposob :
    ip route add default equalize nexthop via OPERATORA dev eth0 weight 10
    nexthop via operatorB dev eth1 weight 1
    bo jesli byl tylko jeden gw to byly jaja jak pakiety przychodzily po laczu B
    Oprocz tego w MX dalem IP z obydwoch stron (z lacza A i B) a na routerze
    robie
    iptables -t nat -I PREROUTING -p tcp -i eth1 --dport 25 -j DNAT --to
    moj_serwer_pocztowy
    mozna do tego dac czesci komputerow w sieci podwojne IP i w DNS podwojne
    wpisy to wtedy ruch wchodzacy sie rozladuje na 2 lacza
    w miare to dziala ale to i tak prowizora ;-< mam tez klopoty z
    PREROUTINGGIEM bo niby maskuje pakiety ale i tak czasami nie wiedziec skad
    jakies smieciowe
    pakiety laduja nie na tym interfejscie co powinny ;-<