  • 1. Data: 2015-08-08 12:15:03
    Temat: Dual Core -> core 2 quad
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Mam wątpliwości, stąd wolę zapytać. Jest sobie taki firmowy
    pececik jak HP Compaq dc7900 Small Form Factor PC. Na pokładzie ma
    jakiegoś Dual Core. W dokumentacji stoi, że można tam wsadzić Core 2
    Quad Q8200:

    h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr
    _na-c01570344

    Q8200 mogę mieć *za free* i przyszedł mi do głowy upgrade. To jest PC do
    netu więc nie wymagam cudów.

    Moje wątpliwości dotyczą dwóch rzeczy.

    1. Obecny procek ma TDP 65W, tymczasem Q8200 ma TDP 95 W. Radiatorek w
    obudowie desktop wielkością nie grzeszy. Skoro jednak Q8200 występuje w
    dokumentacji, powinno toto działać. Wiem że są procesory Q 8200 *S* z
    TDP 65 W, ale mało dostępne.

    2. Na stronach HP nie znalazłem informacji o kompatybilności BIOSU z
    Q8200, no ale znów - Q8200 jest w dokumentacji.

    Ryzykować podmianę procesora ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2015-08-08 12:41:27
    Temat: Re: Dual Core -> core 2 quad
    Od: "zhbick" <k...@s...de>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    > Q8200 mogę mieć *za free* i przyszedł mi do głowy upgrade.
    [..]
    > Ryzykować podmianę procesora ?

    Jak najbardziej warto.

  • 3. Data: 2015-08-08 12:53:40
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-08-08 o 12:41, zhbick pisze:
    > Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    > [..]
    >

    > Jak najbardziej warto.

    OK, ale co ryzykuję ? Mały radiator, wiadomo, przegrzewanie. Czym
    skutkuje niekompatybilność procesora z BIOSem ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2015-08-08 13:00:36
    Od: "zhbick" <k...@s...de>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    > OK, ale co ryzykuję ? Mały radiator, wiadomo, przegrzewanie. Czym skutkuje
    > niekompatybilność procesora z BIOSem ?

    Na 99,9% wszystko ruszy bez problemu: zasilacz i chłodzenie w takich
    zestawach są dobierane w taki sposób, że wystarczą do każdego procesora,
    który tam zdaniem producenta można włożyć.

    Najwyżej będzie się trochę bardziej grzał przy max obciążeniu i głośniej
    zadziała chłodzenie.

    Generalnie jeśli jakiś BIOS nie obsługuje CPU to zestaw się nie uruchomi,
    albo uruchomi z CPU zidentyfikowanym jako Unknown CPU.

  • 5. Data: 2015-08-08 13:51:46
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-08-08 o 13:00, zhbick pisze:
> [...]
    > zestawach są dobierane w taki sposób, że wystarczą do każdego procesora,
    > który tam zdaniem producenta można włożyć.

    Zasilacz jest raptem 240 W, najmocniejszy jaki jest dostępny. O moc
    zasilania się nie boję, raczej o odprowadzanie ciepła - przykładowo dla
    procesorów z TDP 95 W mógłby być bogatszy radiator niż dla tych z TDP 65
    W, ale o tym dokumentacja milczy.

    > Generalnie jeśli jakiś BIOS nie obsługuje CPU to zestaw się nie
    > uruchomi, albo uruchomi z CPU zidentyfikowanym jako Unknown CPU.

    Ale *trwałych* uszkodzeń nie będzie ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2015-08-08 14:12:02
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-08 o 12:15, PeJot pisze:
    > Core 2 Quad Q8200

    Jeżeli zegar tego Dual Core jest wyraźnie większy od Quad Core to nie
    warto zmieniać. Istotna poprawę dało by przejście na i3, ale jak
    rozumiem nie jest to możliwe.

    miab

  • 7. Data: 2015-08-08 14:50:11
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obudowie desktop wielkością nie grzeszy. Skoro jednak Q8200 występuje w
    > dokumentacji, powinno toto działać. Wiem że są procesory Q 8200 *S* z TDP

    Jak będą problemy z temperaturą to zmniejsz trochę napięcie na CPU i zjedź
    nieco z jego częstotliwością.

    > 2. Na stronach HP nie znalazłem informacji o kompatybilności BIOSU z
    > Q8200, no ale znów - Q8200 jest w dokumentacji.

    To wgraj najnowszy bios, wtedy napewno będzie działać.

  • 8. Data: 2015-08-08 15:05:57
    Od: "zhbick" <k...@s...de>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    > Ale *trwałych* uszkodzeń nie będzie ?

    Nie. W poleasingowcach SFF sporo rzeczy potrafi się posypać (mi ostatnio
    wybuchł zasilacz w Optiplexie) ale jeśli chodzi o żonglowanie procesorami
    ujętymi w manualu, to zawsze wszystko działa jak należy. Wkładaj
    czterordzeniowca i ciesz się lepszą responsywnością systemu w codziennych
    zastosowaniach i mniejszym przymulaniem przy otwartych pięćdziesięciu
    zakładkach Firefoxa :) Chłodzenie spokojnie da radę.

  • 9. Data: 2015-08-08 17:55:13
    Od: Michal <d...@d...mailexpire.com>

    W dniu 08.08.2015 12:15, PeJot pisze:
> [...]

    > obudowie desktop wielkością nie grzeszy. Skoro jednak Q8200 występuje w
    > dokumentacji, powinno toto działać. Wiem że są procesory Q 8200 *S* z

    To weź wyszukaj sobie zdjęcia boxowych coolerów od takiego E6600 i
    Q8200. Dla ułatwienia - ten fabryczny wypierdek od Q8200 ma rozmiary i
    masę ze 2-2,5 raza mniejszą od coolera z E6600, dodatkowo pozbawiony
    jest miedzianego rdzenia. To powinno rozwiać Twoje wątpliwości.
    Z wentylatorem od Q8200 już mnie w desktopie kurwica brała i zmieniłem
    dawno temu na normalny Alpine7 od AC.

    > 2. Na stronach HP nie znalazłem informacji o kompatybilności BIOSU z
    > Q8200, no ale znów - Q8200 jest w dokumentacji.

    Standardowo - wrzucasz najnowszy BIOS od producenta, alleluja i do
    przodu ;)

    > Ryzykować podmianę procesora ?

    Mam w jeszcze w użyciu E6600 i Q8200. IMHO warto się bawić w podmianę
    skoro Q8200 masz za darmo. NT6 ze standardowym oprogramowaniem
    zabezpieczającym odpala w ch* procesów i te 4 rdzenie zawsze się
    przydają, nawet w typowej pracy biuro/internet. Jedyne co to warto
    pogonić takiego Q8200 w okolice 3GHz, bo jest domyślnie mocno
    niedotaktowany jak na 45nm CPU. O ile oczywiście firmowy BIOS HP pozwala
    na takie zabawy.

    --
    /MB

  • 10. Data: 2015-08-09 00:34:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-08-08 o 17:55, Michal pisze:
    > Jedyne co to warto
    > pogonić takiego Q8200 w okolice 3GHz, bo jest domyślnie mocno
    > niedotaktowany jak na 45nm CPU. O ile oczywiście firmowy BIOS HP pozwala
    > na takie zabawy.

    Nie ma takiej opcji :> Swoją drogą już zastanawiałem się czy w razie
    przegrzewania się q8200 nie spowolnić mu zegara. OK, dzięki wszystkim za
    rozwianie wątpliwości.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem