    From: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Domowy NAS i przyległości
    Date: Tue, 14 Sep 2010 12:35:09 +0200

    Dnia 2010-09-14, o godz. 10:52:14
    Marx <M...@n...com> napisał(a):

    > Z wymienionych wad najpoważniejsze to hałas, pobierana energia i
    > przede wszystkim cena. W zasadzie możliwości są takie:
    > 1) najtaniej - stary pecet na linuxie, można skonfigurować co się
    > chce, ale może miec za niską wydajność, duży pobór mocy i hałas.

    Niekoniecznie najtaniej - zależy jak ten pecet jest wyeksploatowany i
    w jakiej konfiguracji. Bo np. kondensatory suche i się zacznie wieszać
    i po walce kupisz kolejny. Do tego stare pecety często nie miały SATA
    wiec np. trza kontroler dokupić. No i wypada dać nowe wiatraki żeby
    było ciszej co koszty generuje. Z używek zastanowiłbym się nad uzywanym
    laptopem - pobór pradu mniejszy niż stacjonarka, przy nawet szczątkowej
    baterii jest namiastka UPS-a. W niektórych modelach można wsadzić w
    miejsce CD drugi dysk. Wada to zwykel dyski IDE których nowych i o
    dużej pojemności raczej nei kupisz.

    > 2) NAS - są i tanie i drogie, ale ich możliwości są ograniczone.

    Tu nie do końca masz rację. Tzn. sa modele niedrogie, są i modele o
    dużych możliwościach bo de facto mają działają np. na wbudowanym
    linuxie. Tyle że ciężko znaleźć coś dobrego i taniego. ;-)

    > 3) nowy pecet - najdroższe ale i najlepsze rozwiązanie pod względem
    > możliwości. Hałas można mocno ograniczyć (ciche podzespoły, dobra
    > obudowa itp), niestety zużycie energii będzie większe niż w/w
    > rozwiązaniach Jak dla mnie to takie urządzenie musi mieć linuxa, bo
    > moje potrzeby co do funkcji przez niego pełnionych zmieniają się w
    > czasie (ostatnio np doszedł leafnode do newsów, chwilę wcześniej
    > karta DVB-S2 wymusiła instalacje VDR).

    To rozwiązanie wcale nie jest najdroższe - zależy co to za pecet. Jeśli
    wydajnościowo starcza jakaś platforma oparta na Atomie to wcale nie
    jest to takie drogie. I zużycie energii wcale nie jest wielkie. Pisałem
    juz w tym wątku że moja maszyna domowa bierze w stresie 26-28W prądu a
    w normalnej pracy kilkansćie W. I nie hałasuje bo nie ma czym - czasami
    dyskl poskrobie. ;-) Poza tym linux może być choć nie koniecznie. O ile
    ma to być wyłącznie wypasiony NAS to IMHO lepiej oprzeć się np. na
    FreeNAS niż na okrawanym własnoręcznie linuxie. A i tak prawie wszytko
    z nim da rade zrobić bo t wszak też Unix tyle że BSD. ;-)

    Zdrówko