    From: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Domowy NAS i przyległości
    Date: Fri, 10 Sep 2010 12:58:45 +0200

    Dnia 2010-09-10, o godz. 10:24:04
    "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał(a):

    > wisz ja to z Linuxem nie miałem kopletnie NIC doczynienia. Ot
    > widziałem go tylko u syna w szkole w pracowni komputerowej. Nawet od
    > windowsowej lini polecań raczej trzymam sie z dala i zasadniczo tylko
    > czasami robiłem sobie pliki bat do nero czy ghostscripta.
    > Więc jednak mam pewne obawy z tym związane :)

    Instalacja Linuxa (mówię o dystrybucjach desktopowych) czy takie
    FreeNAS opartego na FreeBSD w chwili obecnej stopniem skomplikowanie
    nie różni się dla laika od instalacji Windows. No nie trzeba wklepywać
    seriala i aktywować ;-) Oczywiście jakies pojęcie trzeba mieć jeśli
    chcesz zrobić coś specjalizowanego ale przy w miarę standardowym
    sprzęcie nie ma problemów. Środowiska znakowego używają głównie
    informatycy i hobbiści - do codziennego działania nie jest zbytnio
    potrzebne. Wiesz - ja na maszynie z której klepię terminala używam
    głównie do odpalenia ssh i łączenia się z innymi maszynami. Lokalnie to
    środowisko graficzne. A od Windows i tak się nie uwolniłem - system
    kamer w jednym miejscu ma soft działający tylko pod IE więc musiałem na
    wirtualnej maszynie go zainstalować.

    A co do np. FreeNAS to po prostu ściągasz obraz płytki, wypalasz i
    startujesz komputer. Ustawiasz IP i dal;ej jak w innych NAS-ach masz
    konfigurację via wbudowany serwer WWW. Oczywiście trzeba chwile
    poczytać by pokonfigurować całość pod siebie ale to samo
    (użytkownicy,hasła, uprawnienia, usługi, adres IP NAS-a etc.) musisz
    zrobić w kazdym z urzadzeń. A tu - jak poczujesz taka potrzebę i się
    poduczysz - masz system otwarty i możesz go modyfikowac tak jak tego
    potrzebujesz. NAS w pudełku zwykle na to nie pozwala.

    Zdrówko