  • Data: 2014-11-16 16:15:34
    Temat: Re: Domowej roboty NAS
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 15/11/2014 22:03, Poldek wrote:

    > Jako, że NASy z zasady nie posiadają systemu okienkowego, nie serwują
    > grafiki, to takie ilości RAMu, jakie są w komputerach klienckich są
    > zbędną abstrakcją.

    ROTFL. Ale często serwują np. obsługę baz danych, przy obsłudze których
    ilość RAM jest kluczowa. Nie wspominając, że choćby przejście przez
    kilka dużych folderów po SMB czy nawet DLNA działa szybciej przy
    większej ilości RAM. Ogólnie zawsze tak było, że więcej RAM to większy
    komfort pracy i nic tu się nie zmieniło i nie zmieni.

    > Mój ReadyNAS ma 256 MB RAM i działa na tym doskonale.
    > Ale chciałem ulepszyć. Kupiłem do niego moduł 1 GB RAM.
    > Wstawiłem i przez trzy dni robiłem testy bo nie mogłem uwierzyć, że nie
    > ma żadnej różnicy wydajności. Po trzech dniach się poddałem, oddałem ten
    > moduł i na szczęście oddali mi forsę.
    > Ok, jak się przyjrzeć z lupą, to może było ze 1,5% szybciej, ale nie
    > jestem pewien.

    I co takiego testowałeś?
    BTW. Taki SPARC (RN Duo) przy zmianie z 256MB na 1GB przy sieci 1GB
    zyskuje średnio 20% przy długim, ciągłym transferze po SMB. Ten sam
    SPARC i obsługa bazy danych SQLite dla Squeezebox zawierająca ~20 tys.
    plików - czas odświeżenia bazy około *dwudziesto* krotnie krótszy,
    wygoda obsługi Squeezeboxa nieporównywalnie większa (przy x86 to już
    nawet nie porównywałem bo nie było czego - działa jeszcze lepiej, co
    jest oczywistą oczywistością ;D).
    Ogólnie przestań wypisywać banialuki bo jeszcze ktoś jest skłonny w to
    uwierzyć.

    > Nowsze modele mają więcej RAMu nie dlatego, że to coś konkretnego daje,
    > tylko dlatego, żeby nie wyglądało głupio w specyfikacji dla kogoś, kto
    > jest przyzwyczajony dla dzisiejszych wielkości "komputerowych" RAMu po
    > parę GB, czy nawet smartfonowych, gdzie normą jest 1 GB RAM. Ale
    > smartfon ma system graficzny, NAS nie.

    ROTFL.

    > Co oznacza skrót MB?

    MainBoard/MotherBoard

    > Jeśli chodzi o NASy bez RAIDa, to są to przeważnie NASy jednodyskowe :-)

    Te jedno dyskowe, przeważnie mają eSata i po podłączeniu dysku w ten
    sposób także oferują obsługę RAID.
    --