  • 1. Data: 2009-02-16 21:38:37
    Temat: Dobrze czyszczący topnik do pobielenia upartych nóżek podstawek
    Od: Jędrek <s...@p...pl>

    Niektóre podstawki (ich nóżki) są wykonane z dość lipnych metali i próba
    pobielenia ich przed wlutowaniem z użyciem standardowej kalafonii (w postaci
    ciała stałego) odnosi mierny skutek mimo przejechania wcześniej nóżek
    drobnym ściernym papierem. Pobielam je wcześniej, bo przy włożeniu takiej
    podstawki bez pobielania trzeba dość długo męczyć punkt lutowniczy aż ją
    chwyci cyna i szkoda tak grzać ścieżki. Nogi scalaków pobielają się od kopa
    (i to nawet takich cemi sprzed 30 lat :)) a podstawki - ten najtańsze,
    czarne są dość uparte.
    Przypomina mi to trochę te najtańsze wtyki mały jack, które bez zmatowienia
    papierem ściernym w ogóle nie łapią cyny (na tej swojej "Wspaniałej"
    błyszczącej galwanicznej powierzchni) mimo lutowania z dużą ilością
    kalafonii.
    Coś lepszego od kalafonii?
    Topnik RF800? to się w ogóle sprawdza? Czy to nie jest czasem kalafonia
    rozpuszczona w jakimś alkoholu?
    A RMA-7?
    Inne sprawdzone metody porządnego pobielenia upartych nóżek?

  • 2. Data: 2009-02-16 22:07:39
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

> [...]
    > ciała stałego) odnosi mierny skutek mimo przejechania wcześniej nóżek
    > drobnym ściernym papierem. Pobielam je wcześniej, bo przy włożeniu takiej

    Ja przecieram dość intensywnie papierem ściernym naklejonym na cienki
    kawałek sklejki. Papier nie jest bardzo drobny, raczej szorstki w dotyku
    (nie umiem na oko ocenić numerku). Po takiej operacji podstawka już lutuje
    się bardzo znośnie, wystarczy kalafonia z cyny.
    Sklejka jako usztywnienie papieru bardzo dobrze spełnia rolę w tym
    zastosowaniu. Na raz czyści wszystkie nóżki po jednej stronie.

    Michał

  • 3. Data: 2009-02-16 22:43:46
    Od: s...@g...com

    On 16 Lut, 22:38, Jędrek <s...@p...pl> wrote:
    > Coś lepszego od kalafonii?
    Z aktywniejszych to już chyba tylko kwasowe / ZnCl_2, w formie pasty
    na przykład, takie do rynien, dachów itp., ale to trzeba potem usunąć.

    > Topnik RF800? to się w ogóle sprawdza? Czy to nie jest czasem kalafonia
    > rozpuszczona w jakimś alkoholu?
    Nie jest, jest mniej aktywny od kalafoni.

    > A RMA-7?
    To jest kalafonia

    > Inne sprawdzone metody porządnego pobielenia upartych nóżek?
    Papier ścierny, chyba najprostsze

  • 4. Data: 2009-02-16 23:43:22
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    Dobrze się sprawdza pasta z cyną Unifix3, przy okazji jest bezołowiowa.
    Pasta Hampton HP3. Te mikstury nie sprawiają takich problemów jak chlorek
    cynku. Do czyszczenia płytek nadaje się filc ścierny czy jak to nazwać,
    kupowany w sklepach hydraulicznych. Do czyszczenia elementów elektronicznych
    najlepiej nadaje się szczotka z włókna szklanego.

  • 5. Data: 2009-02-17 06:50:51
    Od: "Darek_J" <d...@g...pl>

    > Coś lepszego od kalafonii?
    Ja uzywam topnika TUN np. tutaj http://www.cyfronika.com.pl/topniki.htm
    bardzo skuteczny
    pozdr Darek_J

  • 6. Data: 2009-02-21 23:41:44
    Od: "Ryszard G." <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jędrek" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozpuszczona w jakimś alkoholu?
    > A RMA-7?
    > Inne sprawdzone metody porządnego pobielenia upartych nóżek?

    na taki ból najlepsza aspiryna ;)