  • 1. Data: 2016-12-27 12:05:21
    Temat: Długowieczne ARMy
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Panowie,

    parametr "FLASH data retention" w dokumentacji losowo wybranych ARMów
    typowo wynosi 20 lat, czasami tylko 10. Tymczasem nowsze procesory 8 i
    16-bitowe Mikrochipa mają "40 years minimum, 100 years typical". Czy są
    ARMy o podobnych parametrach, czy też tylko Mikrochipowi udało się tak
    dopracować technologię flash?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2016-12-27 12:28:19
    Temat: Re: Długowieczne ARMy
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > 16-bitowe Mikrochipa mają "40 years minimum, 100 years typical". Czy są
    > ARMy o podobnych parametrach, czy też tylko Mikrochipowi udało się tak

    Prawidłowe pytanie brzmi:
    Oni te 40 lat zmierzyli czy szacują.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2016-12-27 13:05:06
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    AlexY wrote:

    > Prawidłowe pytanie brzmi:
    > Oni te 40 lat zmierzyli czy szacują.

    Coś pomiędzy jednym i drugim: przyspieszone starzenie + analiza
    statystyczna, w przypadku Mikrochipa dość dokładnie udokumentowana.
    Co nie zmienia faktu, że jednym wyszło 2..4x gorzej niż drugim.
    Dlaczego?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2016-12-27 13:46:59
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > statystyczna, w przypadku Mikrochipa dość dokładnie udokumentowana.
    > Co nie zmienia faktu, że jednym wyszło 2..4x gorzej niż drugim.

    Dupochron. Lepiej zagwarantować 10 lat niż mieć sprawy w sądzie za 41.

  • 5. Data: 2016-12-27 14:06:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Czy są
    >ARMy o podobnych parametrach, czy też tylko Mikrochipowi udało się

    Mozliwe, ze po prostu uzywaja jakiejs lepszej.
    Mozliwe tez, ze gorszej - i dlatego procek ma 8-16 bit a nie 32, za to
    trwalszej :-)

    A moze po prostu odwazyli sie tak napisac, bo to nic nie kosztuje :-)

    A Microchip ma w ogole jakas fabryke polprzewodnikow ?

    Bo wiele z takich firm nie ma, bazuje na istniejacych fabrykach, stad
    tez kwestia technologii sie rozmywa.

    Za wiki
    In 2006, SST announced a joint development agreement with Taiwan
    Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) to develop 90 nm SuperFlash
    technology

    In April 2010, Microchip acquired Silicon Storage Technology (SST).

    J.

  • 6. Data: 2016-12-27 14:28:13
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > In 2006, SST announced a joint development agreement with Taiwan
    > Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) to develop 90 nm SuperFlash
    > technology

    O ARM piszą jako wykonanych w tech. 10nm, może wielkość komórki
    przekłada się na trwałość danych. Microchip wspomina o 50-180nm.

  • 7. Data: 2016-12-27 15:54:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Mozliwe, ze po prostu uzywaja jakiejs lepszej.
    > Mozliwe tez, ze gorszej - i dlatego procek ma 8-16 bit a nie 32, za to
    > trwalszej :-)

    Coś w tym może być, bo PIC32 gwarantują 20 lat.
    Z drugiej strony 8-bitowe Atmelki (czyli dziś
    i tak Microchip, hłe hłe hłe...) mają 20 w najlepszym
    razie.

    > A moze po prostu odwazyli sie tak napisac, bo to nic nie kosztuje :-)

    Wykluczyć się nie da, ale Microchip jest znany z dobrej pracy w trudnych
    warunkach, więc zakładam, że własną reputację sobie
    cenią i bzdur nie piszą. Poza tym oni publikują metodologię
    swoich pomiarów, u innych nie widziałem.

    > A Microchip ma w ogole jakas fabryke polprzewodnikow ?

    A jakie to ma w sumie znaczenie? Jeśli mają wyjątkowe maski
    i cudownie specyfikują parametry dyfuzji, to co za różnica, kto to wykona?

    > Bo wiele z takich firm nie ma, bazuje na istniejacych fabrykach, stad
    > tez kwestia technologii sie rozmywa.

    Cała ta "technologia" to jest wypolerowany krzemowy dysk + piece
    do domieszkowania. Jeszcze trzeba wiedzieć, co w tym krzemie wytrawić.

    Swoją drogą, to rynek rzeczy trwałych jest wyjątkowo wąski.
    Z tego, co widzę, to jedyne w miarę współczesne układy programowalne
    trwale (antifuse) to są FPGA Actela.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2016-12-27 16:07:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    >cenią i bzdur nie piszą. Poza tym oni publikują metodologię
    >swoich pomiarów, u innych nie widziałem.

    I napisali tam jak wyliczaja te 40 lat przyszlej pracy ?

    >A jakie to ma w sumie znaczenie? Jeśli mają wyjątkowe maski
    >i cudownie specyfikują parametry dyfuzji, to co za różnica, kto to
    >wykona?

    Tylko na ile sie orientuje, to wykonawca raczej robi na swoich
    parametrach i maski chyba tez wykonuje.

    >Cała ta "technologia" to jest wypolerowany krzemowy dysk + piece
    >do domieszkowania. Jeszcze trzeba wiedzieć, co w tym krzemie
    >wytrawić.

    Mam wrazenie, ze wiele ASIC powstalo jednak na bardziej przygotowanym
    podlozu.
    Wykonawca dostarcza "morze tranzystorow"/bramek, a projektant je laczy
    ?

    Tak czy inaczej - wiedza "co wytrawic" rozprzestrzenia sie raczej
    szybciej niz "jak to osiagnac".

    >Swoją drogą, to rynek rzeczy trwałych jest wyjątkowo wąski.

    Byc moze poza kosmosem nie ma wiekszego znaczenia.
    Urzadzenie sie zamortyzuje i w razie problemow wymieni na nowe.
    A usterce moze ulec z tysiaca przyczyn, i trwalosc flash najmniejszym
    problemem.

    >Z tego, co widzę, to jedyne w miarę współczesne układy programowalne
    >trwale (antifuse) to są FPGA Actela.

    dla 99% potencjalnych klientow - wada, a nie zaleta :-)

    J.

  • 9. Data: 2016-12-27 16:34:42
    Od: OWL <n...@n...org>

    W dniu 2016-12-27 o 14:06, J.F. pisze:
    > A Microchip ma w ogole jakas fabryke polprzewodnikow ?

    Jak jeszcze pracowałem u dystrybutora Microchipa to się chwalili, że są
    jednym z niewielu producentów robiących wszystko od początku do końca

    Tomek

  • 10. Data: 2016-12-27 16:39:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-27 15:54, Piotr Wyderski wrote:
    > Swoją drogą, to rynek rzeczy trwałych jest wyjątkowo wąski.
    > Z tego, co widzę, to jedyne w miarę współczesne układy programowalne
    > trwale (antifuse) to są FPGA Actela.

    To te cuchnace kłamczuszki od backdoorów w JTAG [1]?

    [1] https://www.cl.cam.ac.uk/~sps32/ches2012-backdoor.pd