    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dlaczego wielu kierowców nie używa kierunkowskazów?
    Date: Thu, 16 May 2013 01:15:36 +0200

    On 16.05.2013 00:21, Robbo wrote:
> [...]
    > używa kierunkowskazów:
    >
    > 1. Są nieporządni. Wielu ludzi pracuje byle jak, żyje byle jak, je byle
    > co, mieszka w bałaganie, nie stara się w życiu, więc także jeździ byle jak.
    >
    > 2. Myślą za kierownicą. Od koleżanki dowiedziałem się, że używanie
    > kierunkowskazów każdorazowo, to zły nawyk, gdyż wynika zapewne z
    > działania odruchowego, bez pomyślunku. Ona twierdzi, że myśli za
    > kierownicą, dlatego nie używa kierunkowskazów, gdy w polu widzenia nie
    > ma innych pojazdów i nie ma potrzeby informowania ich za pomocą

    Koleżanka "myśli, że myśli":

    To, że ona NIE widzi innych pojazdów to nie znaczy, ze ich tam nie ma.
    Tak samo np z pieszymi którzy często po kierunkowskazach rozpoznają, czy
    mogą się ładować na drogę, czy nie.

    Po drugie osiągnięcie w czymś _biegłości_ polega na tym właśnie, że
    działamy odruchowo a nie świadomie zastanawiamy się nad każdym krokiem.
    Niech spróbuje zakręcić kijkiem w palcach _myśląc_ o każdym kolejnym
    kroku ("ułożyć, palce tak, przełożyć tak, ...) życzę powodzenia. Imo
    ktoś, kto stara się myśleć o obsłudze samochodu zamiast o sytuacji na
    drodze jest niebezpieczny powyżej tych 30-40 km/h.

    Ja nauczyłem się migać zawsze gdy jest to wymagane przepisami[*]
    odruchowo dlatego, żeby nie zapomnieć kiedyś przez przypadek. Na
    początku też tak miałem - "po co migać skoro nikogo nie ma" potem raz
    się zagapiłem na zakręcie i do mnie dotarło, że to jednak nie jest
    najbezpieczniejsza sprawa. Teraz migam nawet na pustej drodze w środku
    lasu w nocy - odruchowo.

    [*] Taaaak, a kiedy migamy na rondzie... ;)

    > 3. Nie radzą sobie za kierownicą. Kiedyś jechałem z kolegą, który nie
    > używał zbyt często kierunkowskazów. Jednak było widać, że zmiana pasa,
    > rozglądanie się, zmiana biegów, kierowanie, były dla niego tak
    > absorbujące, że dla kierunkowskazów już nie było miejsca.

    2 i 3 się łączą. Jeżeli musisz myśleć o wszystkim a nie działasz
    odruchowo to rzeczywiście brakuje czasu. Jak nauczysz się operować
    światłami i skrzynią biegów bez patrzenia (wielu tego nie umie (!!!) ),
    przerzucać biegi jako jedną "logiczną" czynność a nie ich ciąg czy
    odruchowo dobierać głębokość wciśnięcia sprzęgła ruszając (a nie starać
    się "wycelować" w odpowiedni punkt) to nagle się okazuje, że na
    patrzenie w lusterka, rozglądanie się i analizowanie sytuacji na drodze
    jest masa czasu.

    > 4. Niska kultura osobista, brak szacunku dla innych ludzi (w tym
    > uczestników ruchu drogowego).

    Czasami na pewno.

    Michoo