    From: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Mon, 17 Oct 2011 11:45:24 +0200
    <j6l5sd$5u$1@inews.gazeta.pl> <j6m0pc$pp6$1@inews.gazeta.pl>
    <j6sqj7$skh$1@inews.gazeta.pl> <j6tqei$hr2$1@inews.gazeta.pl>
    <j6u1ie$2ri$1@inews.gazeta.pl>
    <d...@5...googlegroups.com>
    <j6udri$b1b$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@d...googlegroups.com>
    <j71a8c$cti$1@inews.gazeta.pl>
    <6...@p...googlegroups.com>
    <j725i2$7d5$1@inews.gazeta.pl> <j73f5k$en8$1@inews.gazeta.pl>
    <j755n8$1f6$1@inews.gazeta.pl> <j75bgq$cuh$1@inews.gazeta.pl>
    <j76a0i$nds$1@inews.gazeta.pl>
    <0...@q...googlegroups.com>
    <j7cvbk$nnh$1@inews.gazeta.pl> <j7fi63$mte$1@inews.gazeta.pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Nie jest to aż tak mało prawdopodobne, żeby dla wielu takich mało
    > prawdopodobnych zdarzeń te prawdopodobieństwa nie skumulowały się do
    > czegoś zbliżonego do pewności.

    > Kompilator wyłapie, że obiektu nie ma w zakresie.

    Wyolbrzymiasz bardzo mały problem.
    A pozbycie się tego małego problemu nie jest pozbawione kosztów.

    > No więc z punktu widzenia sensowności organizacji kodu (i co za tym
    > idzie niezawodności, maintainability itd.) to mieszanie obsługi
    > przywieszonego połączenia z logiką obsługi tego, o czym program jest
    > informowany albo o czym informuje za pomocą tego połączenia to tragedia.

    Wolę "tragedię" z punktu widzenia organizacji kodu, z jednoczesnym poprawnym
    działaniem programu, zamiast kiepskiego działania a za to świetnej
    organizacji.

    > Sensowne protokoły mają zwykle jakiś sposób zaznaczania końca komunikatu.

    Rzućmy innym przykładem: IMAP. Zanim serwer skończy obsługę poprzednich
    żądań, można już mu wysłać kolejne.

    > Być może, ale to "czasami" według mnie w większości odnosi się do
    > niewielkich programów.

    Jeśli chodzi o użycia sygnałów, to też mam wrażenie że do dużego programu to
    się nie przyda.

    > Bardzo wiele struktur danych zawiera w sobie wskaźniki. Można oczywiście
    > zrobić ich odpowiedniki bez wskaźników, ale to jest dodatkowa
    > komplikacja, gorsza wydajność i im więcej tego robisz, tym więcej ci
    > wraca problemów, które masz z wątkami.
    >
    > Pracowałem z takimi systemami, gdzie zamiast wątków robiło się wiele
    > procesów operujących na pamięci dzielonej działającej jako prosta baza
    > danych, i skalowanie tego było bardzo problematyczne.

    Czy po przestawieniu z procesów na wątki stało się mniej problematyczne? Nie
    sądzę aby problemy ze skalowaniem wynikały z wyboru procesów zamiast wątków.
    Raczej z innych przyczyn.

    > Znacznie mniejsze.

    Masz w pamięci jakieś wyniki pomiarów?

    > Można, ale masz dodatkową komplikację opisu każdego zadania i każdego
    > rodzaju danych który chcesz przekazać. Na wątkach można po prostu
    > przekazać jakiegoś dowolnego funktora.

    Na ten temat mam zdanie zgodne z książką "The art of Unix programming":
    http://www.catb.org/~esr/writings/taoup/html/ch07s03
    .html#id2923889

    Zacytuję fragment:
    Threads are a fertile source of bugs because they can too easily know too
    much about each others' internal states. There is no automatic
    encapsulation, as there would be between processes with separate address
    spaces that must do explicit IPC to communicate. Thus, threaded programs
    suffer from not just ordinary contention problems, but from entire new
    categories of timing-dependent bugs that are excruciatingly difficult to
    even reproduce, let alone fix.

    > Drugi problem, o którym miałem napisać, ale zapomniałem, to że te
    > interfejsy systemowe są zazwyczaj w C, a to język wyjątkowo kiepsko
    > nadający się do wyrażania jakichkolwiek abstrakcji.

    Abstrakcja deskryptora plików wyrażona jest świetnie.