    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Wed, 12 Oct 2011 05:55:36 -0700 (PDT)
    <j4286s$jg9$1@inews.gazeta.pl> <j532hg$sr8$1@inews.gazeta.pl>
    <j59mgi$9rv$1@inews.gazeta.pl> <j5g378$ooq$1@inews.gazeta.pl>
    <j5s9mu$c1e$1@inews.gazeta.pl> <j60dl2$or5$1@inews.gazeta.pl>
    <j6f0tl$f35$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@j...googlegroups.com>
    <j6hra9$6qj$1@inews.gazeta.pl>
    <4...@t...googlegroups.com>
    <j6l5sd$5u$1@inews.gazeta.pl> <j6m0pc$pp6$1@inews.gazeta.pl>
    <j6sqj7$skh$1@inews.gazeta.pl> <j6tqei$hr2$1@inews.gazeta.pl>
    <j6vcb7$cl5$2@node2.news.atman.pl> <j70c9b$j7b$1@inews.gazeta.pl>
    <j72h9j$8bn$1@node2.news.atman.pl>

    On Oct 11, 11:50 pm, Edek <e...@g...com> wrote:
    > On 10/11/2011 05:13 AM, Andrzej Jarzabek wrote:
    >
    > Podtrzymuję swoją tezę w ten sposób: jak się podzieli problem na
    > mniejsze, to zna się wymagania małych fragmentów. Chociażby dlatego,
    > że samemu się podzieliło problem tak, że ten fragment ma robić to i to.
    > Raczej o takie wymagania mi chodziło, niż o wynegocjowany z klientem
    > dokument.

    Nie będę z tą rezą polemizował. POwtórzę tylko, że z tym wywalaniem
    się programu to był skrót myślowy, a praktyki, o których pisałem,
    odnoszą się nie tylko do problemów niezawodnościowych, ale też do
    innych sytuacji, gdzie program robi nie to co powinien z powodu błędów
    programisty.

    > Sam z siebie? Wyobraziłem sobie sytuację, gdy potencjalny pracodawca
    > mówi mi, "wie pan, przeczytałby pan może tę książkę..". Nie wiem,
    > czy dobrze odczytałbym intencje :)

    Odnosiłem się do tekstu o "samym czytaniu książek". Jeśli ktoś nie
    posiada w praktyce umiejętności z tych książek, ale w ramach
    przygotowań do rozmowy o pracę przeczyta je, żeby wyjść na bardziej
    kompetentnego niż jest w rzeczywistości, i w dodatku faktycznie uda mu
    się na takiego w rozmowie wyjść, to raczej dobrze o nim świadczy jako
    o potencjalnym pracowniku?

    > Ja chyba nie znam reguły. Najbliższym przybliżeniem tego, co wymaga
    > komentarzy, to rzeczy nie oczywiste. No bo dobry kod sam się
    > komentuje, tak się czasami mówi, ja komentuję to, o czym sam
    > mogę zapomnieć za pół roku, bo jest podchwytliwe, albo się opiera
    > na jakiejś konstrukcji.

    Ogólnie to jakby rozszerzenie tej zasady, że dobry kod komentuje się
    sam. W bardziej radykalnej wersji można powiedzieć, że komentarze są
    evil. Że czasem jest to zło konieczne, ale za każdym razem, kiedy
    widzi się potrzebę skomentowania kodu, należy się zastanowić czy
    zamiast tego nie da się lepiej wyrazić tego samego w kodzie. Powiedzmy
    masz licznik czegośtam w postaci inta, który musi być podbijany z
    kilku różnych wątków, więc dodajesz mutex i komentarz, że ten mutex
    służy do zabezpieczania licznika, który jest podbijany z kilku wątków.
    A może zamiast tego lepiej zrobić klasę i nazwać ją ThreadSafeCounter,
    to komentarz przestanie być potrzebny.

> [...]
    > od czegoś zupełnie gdzie indziej, no i API, które IDE wyświetla
    > wraz właśnie z komentarzami, a jak nie to są w jednym miejscu.
    > Zazwyczaj moje pojęcie o tym co jest oczywiste a co nie pokrywa
    > się z grubsza z pojęciem innych; co nie znaczy, że nie mam na koncie
    > kawałka kodu, o którym po tygodniu sam nie miałem zielonego pojęcia
    > jak działa i spędziłem więcej czasu niż wtedy jak to pisałem nad
    > rozszyfrowaniem dlaczego on faktycznie działa. To było oczywiście
    > nie i +=1, tylko odrobina matematyki i logiki, nic specjalnego, ale
    > wystarczyło. I tam wybitnie brakowało komentarza.

    Nie będę odnosił się do twoich przykładów, bo ich nie znam. Ogólnie,
    bynajmniej nie chodziło o to, że ten sam kod bez komentarza będzie
    lepszy niż z komentarzem, tylko że kod, w którym "brakuje komentarza"
    często lepiej przepisać tak, żeby tego komentarza nie brakowało, niż
    dodać do niego komentarz. Czy też powiedzmy od razu starać się go
    pisać tak, żeby komentarz nie był potrzebny.

    Nie uważam, że to jest jakaś złota zasada czy srebrna kula, ale jednak
    zauważyłem, że często tak faktycznie jest: mam do czynienia z funkcją,
    w której bez komentarzy trudno byłoby rozkminić jakiś istotny aspekt,
    dzięki komentarzom jest to możliwe, ale jednak jest możliwe i byłoby
    lepiej, gdyby te aspekty były wprost wyrażone w kodzie.