    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dlaczego w aucie odpinać plus a nie minus? [crosspost]
    Date: Mon, 31 Dec 2012 12:22:51 +0100

    W dniu 2012-12-31 11:20, J.F. pisze:

> [...]
    > skoro mechanik moze to zrobic.
    >
    > Ale ... nawet jakbym chcial, to wielu rzeczy juz nie zrobie.
    > Chocby dlatego ze samochody coraz nizej zawieszone, a ja coraz grubszy.
    > A one tak zrobione ze teraz trzeba coraz wiecej od dolu zrobic, od gory juz
    > sie nie da.

    > Ale te opisy nie sa dokladne, a w dodatku elektroniki coraz wiecej i bez
    > komputera ani rusz.

    > Tylko sie okazuje ze wymiana zarowki to juz nie sa "3 minuty", a trzy
    > godziny, i wymaga kanalu, zestawu kluczy z przedluzkami itp.

    Niestety :(
    Ale świadomy klient kupi autko bez takich "udziwnień", jak choćby
    wspomniana obok Laguna.
    Mówię serio. Już kilku znajomych wolało starsze Subaraki czy inne
    Toyotki niż nowsze "francuzy" w tej samej cenie.

    > Zaraz napisze watek ... te komputery tam jednak sa i nie wiadomo o co
    > chodzi :-)

    > Poza tym ze maja komputery i aktualne oprogramowanie (nie zawsze), i
    > dokumentacje, to jeszcze na danym typie sie znaja, bo obsluguja na okraglo,
    > i szkolenia mieli, i moze nie urwa plastikowych zaczepow przy demontazu ...

    Nie zgadzam się.

    Przykłady z własnych aut:

    1. Daewoo Lanos: brak mocy na LPG, falujące wolne obroty na LPG.
    Auto oddane do serwisy wtedy jeszcze autoryzowanego, instalującego
    zresztą LPG na gwarancji Daewoo.
    Po trzech dniach walki (m.in. wymiana silniczka krokowego, wymiana
    filtra gazu, wymiana membrany w parowniku, potem wymiana całego
    parownika na nowy) - odebrałem auto nadal niesprawne. Przyjechałem (na
    benzynie) do domu i po kilku minutach znalazłem: szczelina w przewodzie
    powietrznym pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem dolotowym, czyli
    klasyczny przykład "fałszywego powietrza" (wtryskiwacz gazu na rurze
    zaraz za filtrem, przed dziurą w przewodzie). Podjechałem do
    pierwszego-lepszego sklepu, za kilkanaście zł. kupiłem przewód i autko
    jeździło jak nowe.

    2. Land Rover Freelander TD4: świeci się "check engine", silnik
    przechodzi w tryb awaryjny.
    Auto oddane do firmowego serwisu Land-Rovera (jednego z trzech w woj.
    mazowieckim). Po kilku godzinach walki odebrałem auto niesprawne, gdyż
    serwisanci umieli tylko podpiąć się pod "komputer" i zaczytać listę
    błędów, ale nie potrafili już jej zinterpretować a tym bardziej znaleźć
    przyczyny. Serwis niezależny w Warszawie przy Bokserskiej znalazł
    przyczynę (przelewający wtryskiwacz) w kilka minut.

    3. Freelander: brak możliwości uruchomienia silnika (wszystko z pozoru
    OK: rozrusznik kręci, kontrolki świecą prawidłowo). Serwis Land Rovera
    na wybrzeżu prawie rozebrał pół silnika, po trzech (sic!) dniach poddał
    się, bo komputer diagnostyczny _nie_wykazywał_żadnych_błędów!_
    Serwis niezależny: kilkanaście minut pracy: uszkodzony zawór regulacyjny
    pompy Common Rail.

    Mogę takich przykładów z innych samochodów podać jeszcze kilka, ale po
    co się wkurzać na koniec roku ;)

    Generalnie auta takie jak Freelander da się dość prosto naprawić bez
    komputera diagnostycznego idąc po objawach, lub dysponując multimetrem i
    laptopem z prostym ELM327 za kilkadziesiąt złotych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.