eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego to samochody mają być autonomiczne? › Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
  • Data: 2018-03-31 00:30:01
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: yabba <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 30-03-2018 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
    > Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    > pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?
    >
    >
    > Dlaczego nie autonomiczne samoloty?
    > Póki co siedzi w nich aż dwóch pilotów.
    > W dodatku technologia autopilotów jest dobrze rozwinięta. Piękne pole do
    > tego, żeby na początek zastąpić jednego z pilotów pilotem autonomicznym,
    > docelowo zrezygnować z drugiego. Dodatkowa zaleta - więcej miejsca na
    > pokładzie i nie da się takiego samolotu porwać (przynajmniej szantażując
    > pilota).
    >
    > Dlaczego nie autonomiczna kolej?
    > Niewielkie możliwości sterowania, mocno rozbudowana infrastruktura
    > kolejowa. Do tego super sprawa do integracji tego z ogólnosieciowym
    > sterowaniem ruchem, co pozwoliłoby dużo wydajniej zarządzać ruchem
    > pociągów.
    >
    > Dlaczego nie autonomiczne statki?
    > Tu podobnie jak w samolotach jest gotowa infrastruktura która już
    > implementuje automatyczne sterowanie. Wystarczy wyposażyć ją tylko w
    > algorytmy decyzyjne. Mały dynamizm sytuacji, wysoka przewidywalność.
    > Tu i tak załoga na pokładzie by jakaś była - ale nie musiałaby nim kierować
    > w normalnych sytuacjach.
    >
    >
    > A zabrali się za samochody, gdzie ruch drogowy jest najbardziej dynamiczny
    > spośród wszystkich innych ośrodków ruchu i najbardziej różnorodny.
    > Infrastruktura jest różna, warunki tego ruchu bardzo różnorodne -
    > pomieszani piesi z wieloma rodzajami pojazdów.
    > Niska przewidywalność jak się zachowają inni.
    > Bardzo duża ilość interakcji.
    > Do tego transport samochodowy póki co nie wypracował skutecznych zasad
    > bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    > karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.
    >

    Może chodzi o udział kosztów pracy ludzkiej w całkowitym koszcie danego
    środka transportu?
    Roczna pensja taksówkarza jest porównywalna, co do rzędu wielkości, z
    ceną samochodu. Eliminacja kierowcy daje procentowo duże oszczędności w
    prowadzeniu biznesu taksówkowego.
    Koszt załogi, w porównaniu do ceny samolotu pasażerskiego albo statku,
    jest pomijalny. Pozbycie się pilotów czy sterników/nawigatorów, to będą
    jakieś promile w kosztach eksploatacji statku.

    Inna sprawa to niezawodność tej autonomii. W samochodzie, gdy sytuacja
    przerośnie AI, to zawsze możemy zatrzymać samochód i wezwać serwis.
    Pasażer co najwyżej się zdenerwuje z powodu nieplanowanego opóźnienia. W
    ostateczności będzie to kilka ofiar śmiertelnych, gdy gwałtowne
    zatrzymanie dokona się na najszybszym pasie autostrady.

    W lotnictwie będziemy mieć katastrofę z 200 ofiarami, a w żegludze
    kosztowną akcję ratowniczą na pełnym morzu lub jeszcze droższy wjazd na
    mieliznę lub nabrzeże/inny statek.


    yabba

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: