  • 21. Data: 2011-03-10 21:00:16
    Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości:

    > lambda ~0.9 (lekki niedobor paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki
    > nadmiar paliwa)

    Oj nie nie - pomieszało Ci się ;-)
    0.9 to mieszanka bogata (czyli nadmiar paliwa, czyli większa moc -
    oczywiście nie jest tak że dla dokładnie 0.9 będzie nawiększa moc...ale
    ogólnie max PS to jest 0.86-0.95).
    Zaś 1.1 to ubogo.

    > W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
    > powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
    > paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).

    Ależ jest. Tylko że w dieslu spalanie ma charakter jakościowy a nie
    ilościowy.
    W diesli musi być zachowany odpowiedni stosunek stosunek powietrza do paliwa
    i AFR wynosi 22.1.
    Ale w dieslu bardziej liczy się zachowanie temp spalin i zadymienia...i te
    paramtery jak najbardziej zależą od odpowiedniego AFR i dokładnego
    rozpalania mieszanki (stąd spalanie jakościowe)

    Pozdr.

    --
    Bugatti

  • 22. Data: 2011-03-10 21:47:52
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

    > Zdaniem googla m.in. Lotus Elise, Mazda RX-9.
    Elise?!? Sprężarka?!? ELektryczna?!? W silniku?!?
    Jest w nowszych wersjach elektryczna sprężarka klimy, bo do silnika daleko...
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://www.speedyelise.fora.pl/

  • 23. Data: 2011-03-10 21:50:03
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-10 19:03, P.B. pisze:

    > No właśnie bardzo dużo przesadziłeś. Mechaniczny kompresor nie ma nic
    > wspólnego z elektrycznym doładowaniem. "Electrical supercharger" to typowa
    > maść na szczury: za głupie 200 dolarów można stać się posiadaczem
    > wiatraczka ukradzionego z kibla:
    > http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ELECTRIC-TURBO-POWER-
    AIR-INTAKE-SUPERCHARGER-KIT-TOYOTA-/260741530598
    Faktycznie z wentylacji WC zorganizowane ;)
    Na szczęście jest jeszcze produkowane prawdziwe:
    http://www.treehugger.com/files/2009/09/electric-sup
    ercharger-hybrid-boosts-torque-better-mpg.php
    - 350A przy 12V to jakieś 4kW, ale to i tak niewielka moc w stosunku do
    "prawdziwego turbokompresora", który daje z 40kW albo i lepiej...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 24. Data: 2011-03-10 21:56:26
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Thu, 10 Mar 2011 00:13:37 +0000, furi <u...@g...com> wrote:

    > Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
    > generowanej mocy stosuje sie przepustnice,

    Nie zawsze, czasem mogą to być zawory o regulowanym wzniosie
    (patrz np. Valvetronic).

    > a sklad mieszanki jest
    > utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
    > nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa",

    Dlatego że silnik ZI jest sterowany ilościowo, a nie jakościowo.
    Wynika to z cech paliwa, którym jest zasilany.

    > Cos mi sie obilo o uszy, ze jak benzyniak pracuje na ubogiej mieszance
    > to sie zawory wypalaja, ale dlaczego? Maksymalna mozliwa temperatura
    > jest przy optymalnej mieszance,

    OIDP mieszanka uboga spala się dłużej, a temperatura spalin,
    mierzona za cylindrem, dla mieszanek ubogich jest wyższa niż dla
    bogatych. Wzbogacenie mieszanki (często nawet poza obszar
    właściwy dla mocy maksymalnej) obniża temperaturę w komorze
    spalania.

    > Czy problem lezy w systemie zaplonu? Moze uboga mieszanka w benzyniaku
    > miala by wieksza tendencje do detonacji przy kompresji i stopien
    > sprzezania musial by byc mniejszy, albo moze nie chciala by sie zapalic
    > od iskry ze swiecy?

    Uboga mieszanka w ogóle się nie zapali: w niektórych silnikach
    stosuje się sztuczki z uwarstawianiem ładunku, żeby można było
    zapalić mieszanki zubożone poza granicę zapalności.

    > BTW: miejcie na uwadze ze to crosspost na dwie grupy

    Zignorowany.

    r.
    _____________

  • 25. Data: 2011-03-10 21:56:33
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Thu, 10 Mar 2011 06:35:48 +0100, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:

    > spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor

    1.1

    > paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)

    0.85-0.95

    r.
    _____________

  • 26. Data: 2011-03-10 21:56:42
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Thu, 10 Mar 2011 10:15:46 +0100, J.F
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    > U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
    > powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
    > chce wykorzystac pelnej mocy :-)

    1. Najpierw spaliny by musiały ją napędzić.
    2. A gdyby tak było, to zawór recyrkulacyjny upuściłby powietrze
    przed turbo lub do atmosfery. W przeciwnym wypadku mógłbyś zabić
    turbo.

    r.
    _____________

  • 27. Data: 2011-03-10 21:56:51
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Thu, 10 Mar 2011 14:08:20 +0100, Albercik
    <n...@g...pl> wrote:

    > Właśnie, o jakich mocach mowa, jaką moc przekazuje oś turbiny/sprężarki?
    > tak pi*drzwi...

    Kilkanaście-kilkadziesiąt procent mocy silnika.

    r.
    _____________

  • 28. Data: 2011-03-10 22:01:08
    Od: furi <u...@g...com>

    W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:

> [...]
    > W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
    > powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku

    Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest
    palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli
    stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek
    paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby
    po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala
    reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w
    jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej
    neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac,
    tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo)
    W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu
    podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna
    chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie,
    drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy
    nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od
    siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje.
    Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy
    ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa,
    pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji

  • 29. Data: 2011-03-10 22:02:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-10 14:08, Albercik pisze:

    > Właśnie, o jakich mocach mowa, jaką moc przekazuje oś turbiny/sprężarki?
    > tak pi*drzwi...
    Sporo. Gdzieś obliczenia widziałem z dodawania turbo do silnika
    zwykłego, gdzie z ~120KM miano osiągnąć 200KM ale jeszcze 40KM szło na
    potrzeby turbo.
    Zobacz sobie jakiej szerokości pas transmisyjny goni supercharger
    dodający silnikowi ~200KM
    http://automotivesnews.com/wp-content/uploads/2010/1
    1/roots_centrifigul_screw_superchargers+whipple_blow
    er.jpg
    Podobny pas transmisyjny masz w napędzie nowszych motorów
    "charleyopodobnych" zamiast łańcucha...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173