-
21. Data: 2011-03-10 21:00:16
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: "Bugatti" <s...@m...pl>
Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości:
> lambda ~0.9 (lekki niedobor paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki
> nadmiar paliwa)
Oj nie nie - pomieszało Ci się ;-)
0.9 to mieszanka bogata (czyli nadmiar paliwa, czyli większa moc -
oczywiście nie jest tak że dla dokładnie 0.9 będzie nawiększa moc...ale
ogólnie max PS to jest 0.86-0.95).
Zaś 1.1 to ubogo.
> W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
> powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
> paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).
Ależ jest. Tylko że w dieslu spalanie ma charakter jakościowy a nie
ilościowy.
W diesli musi być zachowany odpowiedni stosunek stosunek powietrza do paliwa
i AFR wynosi 22.1.
Ale w dieslu bardziej liczy się zachowanie temp spalin i zadymienia...i te
paramtery jak najbardziej zależą od odpowiedniego AFR i dokładnego
rozpalania mieszanki (stąd spalanie jakościowe)
Pozdr.
--
Bugatti
-
22. Data: 2011-03-10 21:47:52
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: n...@o...pl
Witam serdecznie.
> Zdaniem googla m.in. Lotus Elise, Mazda RX-9.
Elise?!? Sprężarka?!? ELektryczna?!? W silniku?!?
Jest w nowszych wersjach elektryczna sprężarka klimy, bo do silnika daleko...
Pozdrawiam.
Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
23. Data: 2011-03-10 21:50:03
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2011-03-10 19:03, P.B. pisze:
> Dnia Thu, 10 Mar 2011 18:44:13 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):
>
>> Dużo nie, tu przesadziłem. Większość ma mechaniczne kompresory. Ale poszukaj
>> pod "electrical supercharger".
>
> No właśnie bardzo dużo przesadziłeś. Mechaniczny kompresor nie ma nic
> wspólnego z elektrycznym doładowaniem. "Electrical supercharger" to typowa
> maść na szczury: za głupie 200 dolarów można stać się posiadaczem
> wiatraczka ukradzionego z kibla:
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ELECTRIC-TURBO-POWER-
AIR-INTAKE-SUPERCHARGER-KIT-TOYOTA-/260741530598
Faktycznie z wentylacji WC zorganizowane ;)
Na szczęście jest jeszcze produkowane prawdziwe:
http://www.treehugger.com/files/2009/09/electric-sup
ercharger-hybrid-boosts-torque-better-mpg.php
- 350A przy 12V to jakieś 4kW, ale to i tak niewielka moc w stosunku do
"prawdziwego turbokompresora", który daje z 40kW albo i lepiej...
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
24. Data: 2011-03-10 21:56:26
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Thu, 10 Mar 2011 00:13:37 +0000, furi <u...@g...com> wrote:
> Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
> generowanej mocy stosuje sie przepustnice,
Nie zawsze, czasem mogą to być zawory o regulowanym wzniosie
(patrz np. Valvetronic).
> a sklad mieszanki jest
> utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
> nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa",
Dlatego że silnik ZI jest sterowany ilościowo, a nie jakościowo.
Wynika to z cech paliwa, którym jest zasilany.
> Cos mi sie obilo o uszy, ze jak benzyniak pracuje na ubogiej mieszance
> to sie zawory wypalaja, ale dlaczego? Maksymalna mozliwa temperatura
> jest przy optymalnej mieszance,
OIDP mieszanka uboga spala się dłużej, a temperatura spalin,
mierzona za cylindrem, dla mieszanek ubogich jest wyższa niż dla
bogatych. Wzbogacenie mieszanki (często nawet poza obszar
właściwy dla mocy maksymalnej) obniża temperaturę w komorze
spalania.
> Czy problem lezy w systemie zaplonu? Moze uboga mieszanka w benzyniaku
> miala by wieksza tendencje do detonacji przy kompresji i stopien
> sprzezania musial by byc mniejszy, albo moze nie chciala by sie zapalic
> od iskry ze swiecy?
Uboga mieszanka w ogóle się nie zapali: w niektórych silnikach
stosuje się sztuczki z uwarstawianiem ładunku, żeby można było
zapalić mieszanki zubożone poza granicę zapalności.
> BTW: miejcie na uwadze ze to crosspost na dwie grupy
Zignorowany.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
25. Data: 2011-03-10 21:56:33
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Thu, 10 Mar 2011 06:35:48 +0100, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:
> spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor
1.1
> paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
0.85-0.95
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
26. Data: 2011-03-10 21:56:42
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Thu, 10 Mar 2011 10:15:46 +0100, J.F
<j...@p...onet.pl> wrote:
> U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
> powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
> chce wykorzystac pelnej mocy :-)
1. Najpierw spaliny by musiały ją napędzić.
2. A gdyby tak było, to zawór recyrkulacyjny upuściłby powietrze
przed turbo lub do atmosfery. W przeciwnym wypadku mógłbyś zabić
turbo.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
27. Data: 2011-03-10 21:56:51
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Thu, 10 Mar 2011 14:08:20 +0100, Albercik
<n...@g...pl> wrote:
> Właśnie, o jakich mocach mowa, jaką moc przekazuje oś turbiny/sprężarki?
> tak pi*drzwi...
Kilkanaście-kilkadziesiąt procent mocy silnika.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
28. Data: 2011-03-10 22:01:08
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: furi <u...@g...com>
W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:
> W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze:
>> Witam
>> Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
>> generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
>> utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
>> nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach -
>> brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie
>> wylacznie dawkujac paliwo.
>
> Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje
> umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po
> prostu niepalna.
> Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne
> spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor
> paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
> W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
> powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
> paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).
>
Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest
palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli
stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek
paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby
po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala
reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w
jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej
neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac,
tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo)
W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu
podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna
chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie,
drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy
nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od
siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje.
Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy
ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa,
pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji
-
29. Data: 2011-03-10 22:02:47
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2011-03-10 14:08, Albercik pisze:
> W dniu 10.03.2011 13:42, P.B. pisze:
>> Dnia Thu, 10 Mar 2011 12:28:37 +0100, Mario napisał(a):
>>
>>> A co to jest?
>>> Może chodziło Ci o sprężarkę elektryczną?
>>
>> Jeżeli nawet o sprężarkę, to nie słyszałem o działającej sprężarce
>> elektrycznej w samochodzie. Nie te prądy, nie te moce.
>>
>
> Właśnie, o jakich mocach mowa, jaką moc przekazuje oś turbiny/sprężarki?
> tak pi*drzwi...
Sporo. Gdzieś obliczenia widziałem z dodawania turbo do silnika
zwykłego, gdzie z ~120KM miano osiągnąć 200KM ale jeszcze 40KM szło na
potrzeby turbo.
Zobacz sobie jakiej szerokości pas transmisyjny goni supercharger
dodający silnikowi ~200KM
http://automotivesnews.com/wp-content/uploads/2010/1
1/roots_centrifigul_screw_superchargers+whipple_blow
er.jpg
Podobny pas transmisyjny masz w napędzie nowszych motorów
"charleyopodobnych" zamiast łańcucha...
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
30. Data: 2011-03-10 22:02:58
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: furi <u...@g...com>
W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:
> W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze:
>> Witam
>> Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
>> generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
>> utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
>> nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach -
>> brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie
>> wylacznie dawkujac paliwo.
>
> Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje
> umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po
> prostu niepalna.
> Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne
> spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor
> paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
> W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
> powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
> paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).
>
Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest
palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli
stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek
paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby
po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala
reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w
jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej
neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac,
tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo)
W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu
podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna
chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie,
drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy
nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od
siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje.
Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy
ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa,
pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji