  • 61. Data: 2018-05-01 18:41:18
    Temat: Re: Dlaczego samochody są drogie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-01 o 14:42, J.F. pisze:

    > Tylko kiedys musiales ja wydac co 15 lat, a teraz co 5 :-)
    No nie, pralka bez napraw rzadko tyle wytrzymała, tyle że części
    były tańsze i bardziej dostepne, programator w swojej pierwszej
    jak i drugiej kilka razy naprawiałem, teraz mam 3 :)

    > No wlasnie - pralki chyba potanialy, twoje zarobki wzrosly,
    > zarobki spoleczenstwa wzrosly, realna cena spadla bardzo.
    No właśnie o tym cały czas piszę :)

    > Akurat ziemniaki podrozaly, i to mocno.
    Ale to teraz żywność poszła do góry, ziemniaki jeszcze rok dwa lata temu
    były tanie jak barszcz.

    > Tzn mam na mysli poprzednie 10-15 lat, a nie PRL.
    Ale tak chyba od 95-97 zaczeła tanieć żywność, po 2010 chyba była
    najtańsza, teraz znowu zdrożała.

    > no coz, widac rolnikom tez sie przestalo uprawiac za grosze.
    Mali i średni rolnicy zostali wycięci w pień przez koncerny i teraz
    odbijają sobie straty nie mając konkurencji. Jedynie spółdzielnie jako
    tako przędą ale to głównie mleko
    i przetwory.

    > Jablka podrozaly i juz tak drogie jak pomarancze :-)
    Ale to wina pogody w zeszłym roku i braku konkurencji.
    Jabłka znowu idą na wschód przez białoruś więc i u nas drożeją.

    > Mieso/wedliny wydaje mi sie, ze troszke podrozalo ostatnio ... ale
    > srednie zarobki rosna.
    Lekko zdrożały, gorzej z masłem i jajami.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 62. Data: 2018-05-01 20:00:03
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Oczywiście, ale czy proporcjonalnie zdrożało do np: średniej płacy?
    > wg mnie nie, staniało ale też nie na tyle ile wzrosły zarobki czy
    > staniały inne rzeczy
    > dlatego akurat porównywanie cen kiedyś i dziś przez pryzmat paliwa
    > jest wg mnie
    > zafałszowane tym że cena paliwa nie zmieniała się proporcjonalnie.

    Ale przeciezo tym jest własnie rozmowa - czy wszystko relatywnie
    staniało.
    Pokazuje przykład ze nei stanialo a wrecz zdrozało a ty mi mowisz ze
    trudno porownywac, bo ceny relatywnie zdrozały? WTF?

    > Ale tak się nigdy nie liczy, liczy się cena auta, to że ceny serwisu
    > poszły w górę wynika z urealnienia cen pracy, a i tak mają się nijak
    > do zachodu
    > do którego cały czas aspirujemy.
    > Więc auta relatywnie staniały albo za podobną cenę kupujemy z dużo
    > lepszym wyposażeniem.

    Nie mowie o cenie serwisów, mowie o cenie czesci czyli o czyms co jest
    własciwie wpisane w cene samochodu. No i o trwałosci tychze.

> [...]
    > lat jak widzę jak wszystko leży odłogiem, nie opłaca się nic robić
    > bo taniej kupisz, nie ma problemu z przechowywaniem itd.

    I tu jest problem z oceną.
    Kiedys przykładowo wołowina była tania, teraz droga.
    Kiedys jedzenie było moze troche drozsze ale zupełnie innej jakosci.
    A dzis... Dzis szynka to mieso plus woda plus sól.
    Zobacz ile kosztuje DOBRA szynka... Czy na pewno mniej niz 25 lat temu?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

  • 63. Data: 2018-05-01 23:10:41
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-01 o 20:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Ale przeciezo tym jest własnie rozmowa - czy wszystko relatywnie
    > staniało.
    Wg mnie tak.

    > Pokazuje przykład ze nei stanialo a wrecz zdrozało a ty mi mowisz ze
    > trudno porownywac, bo ceny relatywnie zdrozały? WTF?
    Bo benzyna owszem ostatnio zdrożała ale patrząc w perspektywie 30-40 lat
    to staniała, mam prawie 60 na karku i patrzę na ceny z trochę dłuższej
    perspektywy od Ciebie :) więc dla mnie te porównania są inne.

    > Nie mowie o cenie serwisów, mowie o cenie czesci czyli o czyms co jest
    > własciwie wpisane w cene samochodu. No i o trwałosci tychze.
    Ale to jest margines statystyczny, ja moją tezę odnisłem do ogółu rynku
    konsumenckiego, części samochodowe nie wiem czy będą miały 1% wartości
    rynku.
    Więc nie będę o to z Tobą kruszył kopii, tak są droższe :)

    > I tu jest problem z oceną.
    > Kiedys przykładowo wołowina była tania, teraz droga.
    Ale to wynik szalonych krów i tego że przestaliśmy ja kupować,
    czyli zadziałały inne czynniki. Sam zresztą kupuję ją tylko do rosołu :)

    > Kiedys jedzenie było moze troche drozsze ale zupełnie innej jakosci.
    To też trochę mit, owszem mięsa nie były szpilkowane, kiełbasy drogie były
    dbre ale były też tanie byle jakie, a o parówkach już nie wspomnę,
    nikt nie patrzył na jakość tanich wyrobów bo i tak się wszystko sprzedało,
    to paradoksalnie teraz parówki czy salcesony muszą być lepszej jakości
    bo inaczej nikt tego nie kupi (znaczy kupi raz ostatni).

    > A dzis... Dzis szynka to mieso plus woda plus sól.
    > Zobacz ile kosztuje DOBRA szynka... Czy na pewno mniej niz 25 lat temu?
    Nie, wg mnie tyle samo albo i więcej.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 64. Data: 2018-05-02 07:39:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 1 May 2018 23:10:41 +0200, Janusz napisał(a):
    > Bo benzyna owszem ostatnio zdrożała ale patrząc w perspektywie 30-40 lat
    > to staniała, mam prawie 60 na karku i patrzę na ceny z trochę dłuższej
    > perspektywy od Ciebie :) więc dla mnie te porównania są inne.

    Cen z PRL nie ma co porownywac.
    A 45 lat temu Arabowie zafundowali USA/swiatu podwyzke znaczna, wiec
    mialo z czego spadac
    https://en.wikipedia.org/wiki/1973_oil_crisis
    https://en.wikipedia.org/wiki/1979_energy_crisis

    https://en.wikipedia.org/wiki/1973_oil_crisis#/media
    /File:Oil_Prices_Since_1861.svg
    U nas nalozyly sie na to wzrastajace zarobki realne.

    A tak swoja droga, to chodzi mi po glowie, ze pod koniec lat 80-tych,
    to golf diesel nowy kosztowal 5 tys $ ... prawda to ?

    J.

  • 65. Data: 2018-05-02 08:30:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 maja 2018 20:00:05 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
    > Kiedys przykładowo wołowina była tania, teraz droga.
    > Kiedys jedzenie było moze troche drozsze ale zupełnie innej jakosci.
    > A dzis... Dzis szynka to mieso plus woda plus sól.
    Wcześniej tak samo to samo. Jeśli szynka była to była solidnie nastrzyknięta solanka

    > Zobacz ile kosztuje DOBRA szynka... Czy na pewno mniej niz 25 lat temu?

    Pomijając wynalazki typu szynka szwarcwaldzka to tak
    Tylko żeby to sprawdzić wejdź do sklepu gdzie na miejscu wędzą i tych produktów
    spróbuj
    Np. w intermarche
    Ja dużo sam wędzę to porównanie mam.
    Te z intermarche są całkiem przyzwoite a i cena w żaden sposób nie zabija
    Albo tego typu szynka
    https://leclercdrive.lublin.pl/kielbasy-i-wedzonki/1
    060501717-krakus-szynka-konserwowa-z-galaretka-455-g
    -5900244010009.html
    Za komuny to był rarytas, u nas trzeba było do trójmiasta na hale po to jeździć
    Teraz leży w Biedronkach i cena nie zabija również
    Ziemniaki- nie pamiętam cen z 10-15lat temu ale od ładnych kilku lat od lokalnego
    rolnika kupuje i płace ciągle 10zł za worek 15kg

  • 66. Data: 2018-05-03 10:23:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Pomijając wynalazki typu szynka szwarcwaldzka to tak
    > Tylko żeby to sprawdzić wejdź do sklepu gdzie na miejscu wędzą i
    > tych produktów spróbuj Np. w intermarche

    Moze to kwestia jakosci miesa ale chyba wykonania równiez.
    W intermarche był okres ze szynki były naprawde niezłe, ale jakis rok dla
    lata temu mocno sie zepsuli.
    Teraz nie mam porównania bo przestałem kupowac.

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 67. Data: 2018-05-03 10:23:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

> [...]
    > lat to staniała, mam prawie 60 na karku i patrzę na ceny z trochę
    > dłuższej perspektywy od Ciebie :) więc dla mnie te porównania są

    Please, wroc do tego co pisałem o ON po 1zł i wtedy sie do tego odnies.
    Po ja tak rozmawiac nie umiem...
    Nie rozumiem, jak ktos moze uwazac, ze ON po 1zł i dzisiejsze 5 a i po
    6zł była to jest coś tanszego...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."

  • 68. Data: 2018-05-03 10:32:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-03 o 10:23, Budzik pisze:
> [...]
    > Po ja tak rozmawiac nie umiem...
    > Nie rozumiem, jak ktos moze uwazac, ze ON po 1zł i dzisiejsze 5 a i po
    Oki, dla takiej perspektywy jest droższy, ale też nie pisałem że sie do
    paliw odnoszę,
    pisałem ogólnie ale miałem na myśli sprzęt a nie paliwa, dlatego też
    póżniej dodałem że ceny ich są z czapy, podczas gdy sprzęt ogólnie
    tanieje, z przyczyn różnych ale tak się ogólnie dzieje.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 69. Data: 2018-05-03 14:00:04
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

> [...]
    > póżniej dodałem że ceny ich są z czapy, podczas gdy sprzęt ogólnie
    > tanieje, z przyczyn różnych ale tak się ogólnie dzieje.

    Ok, ale co do zasady wiecej jednak kasy wydaje sie na energie niz na
    sprzety.
    Jak czesto kupujesz TV czy pralke?
    A za paliwo, prąd czy ogrzewanie płacisz regularnie, czesciej i
    zdecydowanie wiecej.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Synonim jest to słowo, którego pisarz używa, gdy nie wie,

  • 70. Data: 2018-05-03 15:43:07
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-03 o 14:00, Budzik pisze:

> [...]
    > sprzety.
    > Jak czesto kupujesz TV czy pralke?
    > A za paliwo, prąd czy ogrzewanie płacisz regularnie, czesciej i

    Znam takich co komputer i telewizor wymieniają co drugi rok
    narzekając że powinni to robić co rok.
    Naprawdę myślisz że za prąd zapłacą więcej?