eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożejeRe: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
  • Data: 2024-05-10 14:01:21
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2024-05-10 o 12:22, io pisze:

    > Ale przestań, spalanie węgla przez 1 człowieka nie jest problemem tego
    > świata.

    Problemem świata są uśrednione decyzje wszystkich ludzi.
    Odpowiedzialność pojedynczego polega na tym, aby jego decyzje były
    takie, aby uśrednione były możliwie jak najlepsze dla świata.

    > Zresztą, jako elektronik możesz sobie zorganizować by ten prąd
    > pozyskiwać ze słońca.

    Chyba za mało tego prądu, aby zorganizowanie go sobie ze słońca na pewno
    było mniej obciążające dla planety (wyprodukowanie paneli też wiąże się
    z jakimiś emisjami).

    >> Mi z definicji dali taki co jest bateria. Nic z nim nie trzeba robić,
    >> poz 'mieniem przy sobie' aby samochód odpalił.
    >> No i jak przy odpalaniu coś tam piszczy i mruga znaczy, że warto by
    >> zmienić baterię bo kiedyś nie zapali a uruchomienie z niedziałającym
    >> immobilizerem to jakiś horror - jest jeden przycisk na wysuniętym
    >> przez szparę w desce paseczku i chyba (czytałem opis 3 lata temu)
    >> klikając trzeba tam jakiś kod wbić, którego oczywiście się nie pamięta.
    >
    > Ale do tego transponder w kluczyku wystarczy. Trudniej bez zasilania
    > zrobić 'bezkluczyk', że się zbliżasz do samochodu i go otwiera. Poza tym
    > urządzenia wymagające większej energii można ładować.

    Zmierzasz dyskusją w kierunku jakbyśmy projektowali ten system, a tu
    jest sytuacja zastana.
    6 lat temu wybierając VW miałem ze 40 decyzji konfiguracyjnych do
    podjęcia a potem wziąłem Golfa Sportsvana z placu, bo bez czekania i
    dostałem 12tys rabatu (tych z placu chcą się pozbywać) co z ceny 112
    robiło 100 i jeszcze dodali drugi komplet opon w gratisie i wszystkie
    serwisy przez 3 lata były w tej cenie. Gdybym nie wziął tego z placu to
    w życiu bym nie miał takiej konfiguracji (miałem się zmieścić w 100) z
    np. siedzeniem kierowcy z masowaniem pleców.
    Przy tamtych 40 decyzjach być może mógłbym ustalać jaki ma być
    immobilizer itp, choć też pewnie nie.
    3 lata temu wybierając Mazdę miałem tylko kilka decyzji. I jak chciałem
    mieć wyświetlacz head to w pakiecie dokładali dodatkowy alarm (coś ponad
    standard) z immobilizerem. Wziąłem co brali. Tylko sprzedawca wciskał
    mi, że tam jest w środku bateryjka 12V a ja z kształtu widziałem, że
    CR2032 to mu na miejscu otworzyłem pilota od tego immobilizera (otwiera
    się paznokciem bez narzędzi).

    > No ale czemu się tym przejmować? Jakie ktoś chce urządzenie takie dostaje.

    Kiedyś dawno zdecydowaliśmy, że nasze czytniki robimy dla zasilania
    10..28V. Bo są czasem instalacje z zasilaczami 24V.
    Kiedyś się sparzyliśmy na scalaku RS232 z pompami pojemnościowymi
    umieszczonym w czytniku - skutecznie zakłócał odczyt karty redukując
    zasię z 50mm do 3mm (licząc od anteny, a antena 3mm za frontem obudowy).
    Kiedyś się sparzyliśmy na grzejącym się 7805 wyłączającym umieszczony w
    pobliżu PTC.
    Dlatego mimo zasilania z 28V do 3V3 schodzę liniowo ale staram się
    oszczędzać prąd jak się tylko da (np. LEDy, którym wystarczy 1mA), aby
    nie nagrzewać zasilaczy i PTC.
    Nadawanie RS485 115200 pobiera według datasheet ponad 50mA (rezystory
    terminalowe i przełączanie stanów). Z 28V to 1.4W. Dotychczas czytnik
    wysyłał 1 trwającą 1ms ramkę raz na 4s więc średnio to zero, zero nic.
    Teraz ma wysyłać najlepiej co 50ms ramkę trwającą pona 2ms (my
    szyfrujemy w trybie CTR (jak message ma 1 bajt to zaszyfrowane też ma 1
    bajt) a w OSDP aby wysłać 1 bajt zaszyfrowany trzeba wysłać cały blok 16
    bajtów).
    Nie chcemy 'konserwować' dwu standardów. Jak byśmy przeszli na ten co
    teraz od nas wymagają to zrobimy upgrade i wszystkie nasze instalacje
    przejdą na ten system (w tym te działające na 24V).
    Jak najbardziej jest powód aby się problemem przejmować (a przy moim
    charakterze wściekać na durnotę ludzi).
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: