  • 1. Data: 2010-03-15 20:40:05
    Temat: Dell d600 a 48bit LBA
    Od: "Merynos" <z...@p...onet.pl>

    Witam. Mam kilkuletniego laptopa Dell Latitude d600. Z tego co wiem jego BIOS
    nie obsluguje 48bit LBA (dyski >137G)i nie ma do niego aktualizacji. O ile mi
    wiadomo w takich wypadkach widziane przez BIOS powinno byc te pierwsze 137 G i
    mozna ewentualnie zainstalowac tam program w rodzaju boot managera ktory po
    uruchomieniu systemu operacyjnego umozliwi korzystanie z pelnej pojemnosci dysku
    (wg niektorych informacji XP SP2 powinien to widziec nawet bez tych dodatkowych
    zabiegow). Zakupilem wiec na Allegro dysk WD Scorpio 250G PATA i ku mojemu
    zdumieniu BIOS nie widzi go wcale ("brak HD"). Dysk jest dobry, bo przez adapter
    na USB jest caly widziany i dostepny. Czy ktos ma jakas wiedze na ten temat?. Z
    gory dziekuje i pozdrawiam
    ZH

  • 2. Data: 2010-03-15 21:05:27
    Temat: Re: Dell d600 a 48bit LBA
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Merynos" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > adapter
    > na USB jest caly widziany i dostepny. Czy ktos ma jakas wiedze na ten

    Może coś nie tak w biosie poustawiałeś? Daj autodetect i tyle
    Mam C640 czyli starszą maszynkę i 160GB zobaczył, wprawdzie jako 137 czy
    jakoś tak, ale już WinXP widzi normalnie.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2010-03-15 22:21:33
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 15 Mar 2010 21:40:05 +0100, Merynos napisał(a):

> [...]
    > na USB jest caly widziany i dostepny. Czy ktos ma jakas wiedze na ten temat?. Z

    Spróbuj wskazać w BIOS-ie, że to jest mniejszy dysk niż w
    rzeczywistości. Chodzi tylko o załadowanie systemu - IMO system po
    uruchomieniu wykryje dysk już bez pośrednictwa BIOS-u.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 4. Data: 2010-03-16 12:49:26
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
> [...]
    > BIOS
    > nie obsluguje 48bit LBA (dyski >137G)i nie ma do niego aktualizacji.

    Poniższy sznurek poprowadzi Cię do najnowszej (A16) wersji BIOS.
    http://support.dell.com/support/downloads/format.asp
    x?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&deviceid=2816&libid=1&releas
    eid=R103802&vercnt=3&formatcnt=0&SystemID=LAT_PNT_PM
    _D600&servicetag=&os=WW1&osl=en&catid=1&dateid=-1&ty
    peid=-1&formatid=-1&impid=-1&checkFormat=true

    http://tnij.org/f7ar

    Pozdrawiam

    Krzysztof Kucharski

  • 5. Data: 2010-03-16 17:02:37
    Od: "Merynos" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    _D600&servicetag=&os=WW1&osl=en&catid=1&dateid=-1&ty
    peid=-1&formatid=-1&impid=-1&checkFormat=true

    Juz dziala! Po prostu niekontaktowalo zlacze. BIOS widzi 137 G a XP wszystko.
    Dziekuje wszystkim i pozdrawiam
    ZH

  • 6. Data: 2010-03-17 09:59:20
    Od: "PETE" <a...@b...com>

> [...]
    > po
    > uruchomieniu systemu operacyjnego umozliwi korzystanie z pelnej pojemnosci

    chyba nie tyle boot managera ale dysk managera, ale to i tak dla
    masochistów, bo ładuje się to do oprogramowania I/O dysku i podobno
    spowalnia działanie, nie mówiąc już o dużym ryzyku uwalenia struktury dysku
    itd, kiedyś kiedys raz próbowałem i gorąco odradzam

    przy starszych wersjach problemu (bodajze ograniczenie windowsa) pomagało
    podzielenie dysku na partycje (pierwsza partycja mniejsza niż limit)