  • 51. Data: 2016-06-14 11:23:47
    Temat: Re: Dekadowa drabinka rezystorowa
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > najdzikszych wartości opisywanych kilkoma cyframi znaczącymi. Laserów
    > naonczas nie mieli, skrobali ręcznie pilniczkiem diamentowym. Fachowe
    > nacięcie składa się z dwóch odcinków z grubsza prostopadłych, coś
    > jak cyfra 7. Pierwsze cięcie jest w poprzek walca, zgrubnie zwiększa
    > oporność w okolice zadanej. To drugie idzie w przybliżeniu wzdłuż
    > drogi elektronów, mniej im przeszkadza w marszu, więc łatwiej rżnąć
    > otrzymując zadaną wartość. Ale czasem wystarczało kilka jakchś rys
    > artystycznie szarpniętych na podstawie intuicji stroiciela.

    Laserem tak samo - odcina się wąski pasek aż będzie jak trzeba. Inaczej
    byłoby trochę trudno.

    Pozdrawiam

    DD

  • 52. Data: 2016-06-14 11:39:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Chińczycy już dawno nie bawią się w jakieś drabinki. Wpiernicza się co
    > popadnie. Klient Castoramy traktuje multimetr jak czujnik binarny.

    Sebastian, sprawdź sobie kiedyś taki miernik i przestań opowiadać bajki.
    Na DC i omomierzu są dokładne. Jak na 14 złotych -- niebywale dokładne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 53. Data: 2016-06-14 11:44:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jak widac - Telpod potrafi zrobic dzielnik 1:1000, a nawet 1:10k,
    > co i tak jest IMO niezlym osiagnieciem - ciekaw jestem co jest w srodku
    > tego GBR-406.

    Z ciekawostek: można kupić też dobre oporniki 1 teraom produkcji Tyco.
    Są m.in. 1% i TCR=50ppm. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 54. Data: 2016-06-14 12:08:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Laserem tak samo - odcina się wąski pasek aż będzie jak trzeba.
    > Inaczej byłoby trochę trudno.

    Właśnie piszę o tym, że poniekąd można inaczej. Nie odcina się całkiem,
    tylko robi nacięcie, które działa podobnie do przeszkody w nurcie rzeki.
    Jeśli tnie się pod małym kątem w stosunku do przepływu prądu, to długie
    nacięcie mało zmienia rezystancję, więc cięcie może być precyzyjne.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2016-06-14 12:10:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Z ciekawostek: można kupić też dobre oporniki 1 teraom produkcji Tyco.
    > Są m.in. 1% i TCR=50ppm. :-)

    Do teraomów nie doszedłem, ale kiedyś długo szukałem dobrych stabilnych
    gigaomowych. Mam ich teraz spory zapas. Tanie nie były.

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2016-06-14 12:58:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Z ciekawostek: można kupić też dobre oporniki 1 teraom produkcji
    >Tyco. Są m.in. 1% i TCR=50ppm. :-)

    A duze te oporniki ?

    Bo 1000 sztuk 1G to jest wyobrazalne :-)

    P.S. Lakiery, plastiki, podloza - nie maja mniejszej opornosci ?

    J.

  • 57. Data: 2016-06-14 13:19:09
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    > Z ciekawostek: można kupić też dobre oporniki 1 teraom produkcji Tyco. Są
    > m.in. 1% i TCR=50ppm. :-)

    A co to za układy, gdzie idzie się w femtoampery? :)
    Ciekawi mnie to...

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 58. Data: 2016-06-14 14:40:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-14 o 13:19, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w
    > wiadomości news:njojl2$pnc$2@node1.news.atman.pl...
    >
    > A co to za układy, gdzie idzie się w femtoampery? :)
    > Ciekawi mnie to...

    Na przykład przy mierzeniu prądu pojedynczego kanału jonowego w komórce.
    Robią to sąsiedzi biofizycy. Mają miernik mierzący prądy rzędu
    pojedynczych femtoamperów, robiony na zamówienie przez Keithleya. Dla
    mnie to bardziej magia niż fizyka ;-)

    P.P.

  • 59. Data: 2016-06-14 15:14:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > Robią to sąsiedzi biofizycy. Mają miernik mierzący prądy rzędu
    > pojedynczych femtoamperów, robiony na zamówienie przez Keithleya. Dla

    Jeden femtoamper to kilka tysięcy elektronów na sekundę. Zabawa bardziej
    przypomina liczenie owiec przez bacę na hali, niż na przykład pomiar
    przepływu wody w rzece.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2016-06-14 16:42:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

    >Jeden femtoamper to kilka tysięcy elektronów na sekundę. Zabawa
    >bardziej
    >przypomina liczenie owiec przez bacę na hali, niż na przykład pomiar
    >przepływu wody w rzece.

    O ile pamietam, to obecnie bit pamieci DRAM tez juz zawiera ladunek w
    tysiacach elektronow liczony.

    Ale to przeciez nie jedyne mozliwe zastosowanie - chcemy np napiecia
    rzedu 50 kV mierzyc,
    mozna dzielnik 1G/10k, ale po co tyle pradu marnowac :-)

    J.