  • 31. Data: 2016-06-13 15:53:24
    Temat: Re: Dekadowa drabinka rezystorowa
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości
    news:575e9088$0$22832$65785112@news.neostrada.pl...

    > Hmmm... nie bardzo rozumiem takie podejście. Taka drabinka jest do
    > zrobienia dzielnika napięciowego i liczy się na ile ten podział odjeżdża
    > od tego, czego oczekujemy.

    Dla mnie to trochę tak jakbyś powiedział, że rezystor służy do zrobienia
    dzielnika więc jak ma napisane 1% to powinien mieć faktycznie 0,5% aby
    dzielnik wyszedł 1%.
    Według mnie nie jest nigdzie powiedziane, że drabinka ma być użyta tylko w
    układzie dzielnika i jak będzie zbudowana z elementów 0.5% to w jej
    parametrach napiszemy 1%.
    Poza tym pytający chyba też nie określił zastosowania. Napisał za to coś, że
    nie chce produkować multimetrów, czy coś podobnego.

    Naturalniejsze jest dla mnie rozumienie, że jak ktoś tak ogólnie mówi
    drabinka 1% to znaczy, że tolerancja elementów 1%. Nigdy nie używałem
    drabinki i nigdy nie wnikałem w jej specyfikacje, ale sądzę, że w karcie
    katalogowej musi być napisane, że specyfikowany jest podział, a jak nie jest
    to bym rozumiał, że to jest tolerancja wartości elementów.

    Jeśli przetwornik przetwarza np. 0..1V na 0..2048, a chcielibyśmy aby wynik
    2000 odpowiadał 2,20,200V na wejściu to drabinka 1,10,100 nie będzie użyta
    jako dzielnik tylko jako rezystor.
    P.G.

  • 32. Data: 2016-06-13 16:19:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Naturalniejsze jest dla mnie rozumienie, że jak ktoś tak ogólnie mówi
    > drabinka 1% to znaczy, że tolerancja elementów 1%.

    Kiedyś wgryzałem się w dokumentację potencjometrów regulowanych cyfrowo.
    Tam tolerancja oznacza precyzję zadanego podziału -- taki potencjometr
    przeznaczony jest do pracy jako dzielnik, a nie jako regulowany opór.
    O rezystancji napisano wprost, że może być różna, może się nawet zmienać
    w czasie czy pod wpływem temperatury. Nieprogramowany dzielnik (drabinka),
    to podobne zagadnienie. Jeśli toto jest robione w technice warstwowej,
    to też o wiele łatwiej zapewnić dobrą tolerancję stopnia podziału, niż
    zapewić powtarzalną rezystancję całości.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2016-06-13 16:21:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-13 o 15:53, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Poza tym pytający chyba też nie określił zastosowania. Napisał za to
    > coś, że nie chce produkować multimetrów, czy coś podobnego.

    No więc - dla drabinki podaje się tolerancję wartości i tolerancję
    podziału... Tu masz przykład:
    http://www.mouser.com/ds/2/427/vtfstd-240561.pdf

    Pozdrawiam

    DD

  • 34. Data: 2016-06-13 16:31:46
    Od: b...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup

    > i nam podzial wyjdzie 99/1009998 = 1/10202

    Krótko mówiąc twoje górą.

  • 35. Data: 2016-06-13 17:11:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >przeznaczony jest do pracy jako dzielnik, a nie jako regulowany opór.
    >O rezystancji napisano wprost, że może być różna, może się nawet

    Tam jest jeszcze element zalaczajacy odpowiednie wyjscie (viper,
    slizgacz), ktory to jest tranzystorem mosfet, i swoja opornosc tez ma.

    Jako dzielnik sie sprawdza, ten opor nie przeszkadza, jako regulowany
    opor juz nie.

> [...]
    >to też o wiele łatwiej zapewnić dobrą tolerancję stopnia podziału,
    >niż
    >zapewić powtarzalną rezystancję całości.

    Jak pisalem - przy wymaganym tu zakresie, chyba bylby problem zrobic w
    jednej warstwie.

    Co innego np drabinki R-2R.

    J.

  • 36. Data: 2016-06-13 17:18:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jak pisalem - przy wymaganym tu zakresie, chyba bylby problem zrobic
    > w jednej warstwie.

    Jeśli nawet nie jest w jednej, to też łatwiej. Chociaż tak jak
    w linkowanej wcześniej dokumentacji może być, że tolerancja
    podziału i tolerancja bezwzględna są równie dobre.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2016-06-13 17:33:52
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-13 o 17:11, J.F. pisze:

    > Jak pisalem - przy wymaganym tu zakresie, chyba bylby problem zrobic w
    > jednej warstwie.

    Jak jest miejsce to czemu nie? Prądu wielkiego przez to się nie puszcza,
    więc można cienkie długie ścieżki robić. No i jeszcze kwestia doboru
    podłoża, żeby się odpowiednio rozjeżdżało, bo inaczej tolerancja pójdzie
    się bujać. A jak patrzysz na te drabinki do mierników to jedna noga
    wyraźnie odstaje. Tam jest sporo miejsca na rezystor.

    > Co innego np drabinki R-2R.

    To generalnie nie jest specjalnie wielkie wyzwanie :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 38. Data: 2016-06-13 17:37:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No więc - dla drabinki podaje się tolerancję wartości i tolerancję
    > podziału... Tu masz przykład:
    > http://www.mouser.com/ds/2/427/vtfstd-240561.pdf

    Czyli rzecz sprowadza się do tego, czy pytający miał na myśli "Absolute
    tolerance", czy "Ratio tolerance" jak pytał o drabinkę 1% i możemy sobie
    dyskutować w nieskończoność :).
    Ciekawe, że typical są różne, a tam gdzie podają gwarantowane (nie czytałem
    dokładnie, nie wiem dlaczego tylko przy niektórych podają) to są jednakowe.
    P.G.

  • 39. Data: 2016-06-13 17:42:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jak jest miejsce to czemu nie? Prądu wielkiego przez to się nie
    >puszcza,
    >więc można cienkie długie ścieżki robić.

    Ale zobacz - warstwa ma opor "na kwadrat".
    1kohm np 1x1mm - swietnie. 10k 10x1mm - prosze bardzo.
    100k - 100x1mm ... troche meander, ale prosze bardzo.
    1M ... wypadaloby zejsc z szerokoscia do 0.1mm - to pewnie dokladnosc
    diabli wezma, ale moze znow nie doceniam wspolczesnej technologii, w
    koncu osiaga te 15nm.

    A jeszcze chcemy 10M.
    No bo 0.1k - 10mm szerokie, 1mm dlugie - ok, wyjdzie, choc ten ma byc
    najdokladniejszy, a tu taka mala dlugosc ...

> [...]
    >się bujać. A jak patrzysz na te drabinki do mierników to jedna noga
    >wyraźnie odstaje. Tam jest sporo miejsca na rezystor.

    Tam jest tez kwestia separacji napieciowej - moze ktos 1000V przylozyc
    do tej nogi ...

    >To generalnie nie jest specjalnie wielkie wyzwanie :)

    Ale chcemy dokladnosc np 1/65tys :-)

    J.

  • 40. Data: 2016-06-13 17:43:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

> [...]
    > więc można cienkie długie ścieżki robić. No i jeszcze kwestia doboru
    > podłoża, żeby się odpowiednio rozjeżdżało, bo inaczej tolerancja pójdzie

    Cienkie długie mogą być wyzwaniem. Nie że zrobić, tylko zachować tolerancję
    wykonania.

    > A jak patrzysz na te drabinki do mierników to jedna noga wyraźnie odstaje.
    > Tam jest sporo miejsca na rezystor.

    Fakt, maja jedną nóżkę bardziej. Jak wróbelek.

    --
    Jarek