  • 71. Data: 2022-09-08 09:25:08
    Temat: Re: DAB zabije retro radio?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 7 Sep 2022 21:13:02 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
> [...]

    rego%20radia%20RCA/20191025_185748.jpg

    > Ten jak najbardziej fabryczny firmy RCA
> [...]
    /P1040524.JPG

    > prawdopodobnie też fabryczny ale nie ma tabliczki znamionowej. W tamtych
    > czasach "chassis" w konstrukcjach fabrycznych nie wiele się różniło od
    > tych robionych w przydomowym garażu, bo obie były robione ręcznie w
    > garażach różniących się wielkością ;-) Ale ten odbiornik ma zbyt
    > misternie zrobioną skrzynkę jak na konstrukcję amatorską.

    No wlasnie - fascynuje mnie, jak oni robili obudowy z bakelitu.
    Tzn zalewali w formie, ale jak robili forme ?

    J.

  • 72. Data: 2022-09-15 10:50:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.09.2022 12:42, Robert Wańkowski wrote:

    > Czyż technicznie nie jest możliwe zrobienie konwertera, który
    > wybrane/wszystkie (wszystkie pewnie nie zmieszczą się) stacje DAB
    > zamieni na analogowe i taki sygnał poda się na gniazdo antenowe.
    > Symulując obecny "eter".

    Oczywiście, że jest możliwe. Co więcej - radioamatorzy od dawna budowali
    takie proste nadajniki AM do słuchania dowolnych sygnałów audio na
    starych odbiornikach. Teoretycznie nadawanie na częstotliwościach
    broadcastingowych nie jest legalne, jednak moc takiego nadajnika i
    sprawność niewielkiej antenki są tak mizerne, że raczej mało
    prawdopodobne jest, aby to komukolwiek coś zakłóciło. Zresztą w
    przypadku odbiorników z wejściem antenowym można ten sygnał podać po
    prostu przewodowo.

    No i są jeszcze inne rozwiązania - jeśli radio ma wejście
    gramofonowe/magnetofonowe to można je wykorzystać w roli wzmacniacza
    m.cz, pomijając zupełnie część radiową.

    Zresztą... Pewnie jeszcze długo można będzie czegoś słuchać, szczególnie
    na krótkich. Jak zniknie ostatnia stacja broadcastingowa, to będzie
    można dodać do radia BFO i nasłuchiwać krótkofalowców. ;)

  • 73. Data: 2022-09-15 11:14:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.09.2022 12:42, Robert Wańkowski wrote:

    > Wiem, że są konwertery DAB-FM. Ale zmiana stacji już tylko możliwa na
    > konwerterze. I już nie ma tej przyjemności z kręcenia gałką.

    Swoją drogą to powinno być jak najbardziej wykonalne dla współczesnych
    układów DSP, przynajmniej jeśli chodzi o stare radio AM.
    Bierzemy kilka ulubionych streamów z internetu albo radia DAB,
    dekodujemy je i software'owo przetwarzamy na kilka sygnałów AM,
    umieszczonych obok siebie np. w paśmie fal długich albo średnich. Taki
    sygnał kierujemy na wejście antenowe starego odbiornika.
    Przecież to nie są ani szczególnie wysokie częstotliwości, ani szerokie
    pasmo...

  • 74. Data: 2022-09-15 13:31:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-15 o 11:14, Atlantis pisze:

> [...]
    > sygnał kierujemy na wejście antenowe starego odbiornika.
    > Przecież to nie są ani szczególnie wysokie częstotliwości, ani szerokie

    Tylko tu chodzi o FM.

    Robert

  • 75. Data: 2022-09-15 17:13:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.09.2022 13:31, Robert Wańkowski wrote:

    > Tylko tu chodzi o FM.

    Trochę bardziej skomplikowane, ale czy niewykonalne? Przecież w
    elektronice użytkowej (telefony, routery, karty sieciowe) stosuje się
    układy DSP, które są w stanie pracować na częstotliwościach mierzonych w
    GHz i pracować z kanałami o szerokości kilkudziesięciu MHz. Pewnie
    znalazłby się układ, który byłby w stanie ukształtować kilka sygnałów FM
    jednocześnie i upchnąć je w kawałku pasma 88-108 MHz.

  • 76. Data: 2022-09-30 20:13:04
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    W dniu 6.09.2022 o 17:49, Cezar pisze:

    > Nowy srajfon ma mieć podobno już wbudowaną obsługę starlinka
    >
    > c.

    Nie(stety? nie) Starlinka, a Globestar. I nie internet satelitarny, a po
    prostu wiadomości tekstowe.

  • 77. Data: 2022-09-30 22:16:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-09-30 o 20:13, mrvtktjv pisze:

    > Nie(stety? nie) Starlinka, a Globestar. I nie internet satelitarny, a po
    > prostu wiadomości tekstowe.

    Ma być starlink, ale nie te satelity co teraz tylko nowe specjalne, mają
    pierwszego już go wysłali na orbitę, astronomie już są wkurieni do
    białości bo ma mieć antenę o powierzchni 64m2 i idealne lustro :(

    https://gadzetomania.pl/bluewalker-3-juz-w-kosmosie-
    satelita-moze-przycmic-wszystko-oprocz-ksiezyca,6811
    662755793536a

    --
    Janusz

  • 78. Data: 2022-10-01 19:44:30
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To masz musk zryty reklamami ;-).

    -----

  • 79. Data: 2022-10-01 19:47:24
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A gdzie tam, do dziś wolę piłkę na Quintriksie niż na LCD.

    -----

  • 80. Data: 2022-10-01 19:50:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Napisz, jakie pasmo oraz odstęp od szumów ma FM i dlaczego jednak słychać, że to nie
    poziom chociażby CD.

    -----