  • 11. Data: 2021-12-21 10:33:29
    Temat: Re: DAB i AF
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Dec 2021 14:25:39 +0100, Collie wrote:

    > No, z mojego doświadczenia: w leciwym radiu zaprogramowanym
    > pod Pałacem Kultury jest wszystko - i PR 1-4, i RMF FM, i Plus,
    > i Radyjo Maryja, a po włączeniu go pod Jasną Górą zgłasza się
    > tylko guzik z Radyjem Maryja. Jest moc, Ojcze Dyrektorze, na
    > tych ruskich nadajnikach!

    A tak gwoli ciekawosci:
    -czy czestotliwosc RM z Czestochowy i Warszawy jest taka sama?
    -a moze RM z Czestochowy pokrywa sie z inna stacja z Warszawy ?

    J.

  • 12. Data: 2021-12-21 10:39:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Dec 2021 14:23:49 +0100, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    pl...

    > Ke? Ma zapis 'RMF' i szuka w całym paśmie markera.

    A co masz na mysli "pasmo markera"?
    zapamietaną liste czestotliwosci, czy cale pasmo radiowe UKF-FM ?

    > Wtedy jest często cisza kiedy sobie szuka, jak nie znajdzie to jest
    > napisane NO AF i szumi.
    >
    > Takie to trudne?

    Latwe, ale jesli chcesz szukac po AF, to trzeba cala liste zapamietac,
    dla wszystkich programow.
    Nieduzo tego, moze kilkaset pozycji, dzis zadna pamiec, ale kiedys
    to radia pamieci mialy mniej :-)

    > Nie musi.

    Moze przeszukac cale pasmo.
    Ale wtedy powinienes podac link
    https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19656-rds-pi
    https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19657-rds-ps

    A na ile szybkie by to bylo ... przeleciec cale pasmo,
    u mnie we wrocku to jakies 20 stacji, w kazdej poczekac na wlasciwe
    dane RDS ... pare minut ?

    J.

  • 13. Data: 2021-12-21 11:27:00
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 10:31, J.F pisze:

    > Link podales, ale czy przeczytales? A zrozumiales?
    > Co z tego linku wynika?
    > Ze jest lista alternatywnych czestotliwosci, ktora pozwala przelaczyc
    > na inna stacje jak sie oddalasz od sluchanej.

    Jak jesteś pełnosprytny to sobie doczytasz w sieci jak dokładnie działa
    AF Jak jesteś niepełnosprytny to będziesz bazgrolił na grupie i zmuszał
    innych, żeby za Ciebie szukali i na tacy...NIEDOCZEKANIE :D

    > I nawet nie wiemy, czy nadajniki nadaja liste pełną, czy dany nadajnik
    > nadaje tylko sasiednie.

    "Wiemy" :)

    > A "marker" o ktorym piszesz, to co masz na mysli - nazwe stacji w RDS?

    O kodzie PI RDS pewnie nie słyszałeś a link podałem :]

    > Tak czy inaczej - oprocz mozliwosci samego RDS duzo tu jeszcze zalezy
    > od odbiornika i jak on z tych mozliwosci skorzysta.

    No brawo TY! Już lepiej :D

    Rozumiem sens dyskusji ale dyskusja z osobą nieprzygotowaną
    merytorycznie jest zwykłą stratą czasu dla tłumaczącego, gdzie na
    większość pytań można sobie odpowiedzieć czytając informacje dostępne
    dla każdego na wyciągnięcie ręki :)

    Szczegóły możesz doczytać tutaj:

    "Definicja przyjęta przez BBC mówi: Radio Data System (RDS) to podnośna
    modulowana informacją cyfrową, a następnie dołożona do konwencjonalnej
    emisji UKF FM, pozwalająca na wydzielanie tego strumienia danych przez
    odpowiednio przystosowane odbiorniki i tym samym poprawę odbioru,
    strojenia i dostarczenia dodatkowych informacji1. Innymi słowy, w
    sygnale stacji radiowej UKF nadawane są dodatkowe informacje (na
    podnośnej 57 kHz) przeznaczone zarówno dla samego odbiornika, jak i dla
    słuchacza. Działanie systemu RDS najczęściej utożsamiane jest wyłącznie
    z wyświetlaniem nazwy rozgłośni czy wykonawcy i tytułu aktualnie
    emitowanej piosenki. W rzeczywistości możliwości te są znacznie
    bogatsze. Oprócz funkcji PS (ciąg ośmiu znaków wyświetlanych na
    wyświetlaczu po dostrojeniu stacji) i RT (sześćdziesiąt cztery znaki
    zawierające dodatkowe treści) nadawane są dane wykorzystywane do
    strojenia radioodbiorników (kod PI, lista alternatywnych częstotliwości
    AF) czy też informacje dotyczące charakteru programu (PTY). Szczegółowy
    opis poszczególnych funkcji prezentujemy poniżej.

    Na przestrzeni lat RDS nieco ewoluował. Budowa systemu opisana jest
    szczegółowo w normie IEC 62106:1999 (do roku 1999 standard występował
    pod nazwą CENELEC EN50067). Obecnie obowiązuje rozszerzona wersja
    standardu z roku 2010, jednakże do zrozumienia podstaw w zupełności
    wystarcza wskazany tutaj dokument. Polskie opracowania na temat systemu
    RDS publikowane były między innymi w pracy zbiorowej ,,Vademecum techniki
    audio video - komunikacja i nawigacja samochodowa" wydanej przez
    Wydawnictwa Naukowo-Techniczne w Warszawie w 1991 roku oraz w
    czasopismach ,,Elektronika Praktyczna" (nr 12/2000), ,,Świat Radio" (nr
    4/1998) oraz ,,Elektronika dla Wszystkich" (nr 9/2000 oraz 10/2000)."

    https://radiopolska.pl/vademecum/odbior/co-to-jest-r
    ds

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 14. Data: 2021-12-21 11:35:34
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 10:39, J.F pisze:

    > Moze przeszukac cale pasmo.
    > Ale wtedy powinienes podac link
    > https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19656-rds-pi
    > https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19657-rds-ps

    Osobno mam podawać linki, skoro podałem główny? Porąbało?

    > A na ile szybkie by to bylo ... przeleciec cale pasmo,
    > u mnie we wrocku to jakies 20 stacji, w kazdej poczekac na wlasciwe
    > dane RDS ... pare minut ?

    Zależy od radia :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 15. Data: 2021-12-21 12:28:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Dec 2021 11:27:00 +0100, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > AF Jak jesteś niepełnosprytny to będziesz bazgrolił na grupie i zmuszał
    > innych, żeby za Ciebie szukali i na tacy...NIEDOCZEKANIE :D

    No to co jest nadawane ?

    > O kodzie PI RDS pewnie nie słyszałeś a link podałem :]

    Link do podales do AF, nie do PI :-)

> [...]
    > podnośnej 57 kHz) przeznaczone zarówno dla samego odbiornika, jak i dla
    > słuchacza. Działanie systemu RDS najczęściej utożsamiane jest wyłącznie

    Ale to nadal ogolnik bez szczegółów :-)

> [...]
    > AF) czy też informacje dotyczące charakteru programu (PTY). Szczegółowy
    > opis poszczególnych funkcji prezentujemy poniżej.

    Szczegolowych informacji podali malo, ale za to ciekawostek przy
    okazji AF troche :-P

> [...]
    > pod nazwą CENELEC EN50067). Obecnie obowiązuje rozszerzona wersja
    > standardu z roku 2010, jednakże do zrozumienia podstaw w zupełności

    Taa, czytac, nie czytac ... pewnie i tak nie mam dostepu :-(

    J.

  • 16. Data: 2021-12-21 13:08:35
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 12:28, J.F pisze:

    > No to co jest nadawane ?

    Kurwa. Jebana spacja. Jak jest spacja przed pytajnikiem, to nie ma
    odpowiedzi. Też kurwa będę złośliwy :] A co!

    > Link do podales do AF, nie do PI :-)

    Kurwo gupia, link był do strony, jak nie umiesz klikać po stronie to ić
    do pszeczkola :>

    > Ale to nadal ogolnik bez szczegółów :-)

    Ślepy co niedowidzi, to zmyśli.

    Niżej masz, kurwa, podaną normę.
    Kopiujesz ten tekst, wklejasz do gógla i masz PDF.
    Jprdl, jaki nieogar :>

    > Szczegolowych informacji podali malo, ale za to ciekawostek przy
    > okazji AF troche :-P

    > Taa, czytac, nie czytac ... pewnie i tak nie mam dostepu :-(

    Nawet kurwa nie spróbowałeś. Piłeś coś czy wąchasz słoik?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 17. Data: 2021-12-21 14:24:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Dec 2021 13:08:35 +0100, LordBluzg(R) wrote:

    > Kurwa. Jebana spacja. Jak jest spacja przed pytajnikiem, to nie ma
    > odpowiedzi. Też kurwa będę złośliwy :] A co!

    Po prostu nie wiesz :-P

    > Kurwo gupia, link był do strony, jak nie umiesz klikać po stronie to ić
    > do pszeczkola :>

    to nie jest po stronie, tylko miedzy stronami :-)

    > Ślepy co niedowidzi, to zmyśli.
    >
    > Niżej masz, kurwa, podaną normę.
    > Kopiujesz ten tekst, wklejasz do gógla i masz PDF.
    > Jprdl, jaki nieogar :>

    Wydaje ci sie :-P
    Jak takis ogar, to daj link do normy :-P

    A poza tym norma tez nie wyjasni co nadawcy naprawde nadaja :-)

    Mam pewne doswiadczenie :-(

    J.

  • 18. Data: 2021-12-21 14:30:10
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 14:24, J.F pisze:

    > Wydaje ci sie :-P
    > Jak takis ogar, to daj link do normy :-P

    OK, będzie link popsuty, żebyś kurwo na tacy nie dostał :D

    https://d1.amobbs.com/bbs_upload782!!!/files_46/ourd
    ev_680886RNY3D8.pdf

    > A poza tym norma tez nie wyjasni co nadawcy naprawde nadaja :-)

    Nawet nie wyjaśni jak można z tego korzystać :] Szerloku...

    To wyłącznie fantazja producenta radia :)

    > Mam pewne doswiadczenie :-(

    Srenie, leniu :]

    Sam se znajć. Wędkę podałem a jak chcesz rybkę to se złów :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 19. Data: 2021-12-21 15:12:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Dec 2021 14:30:10 +0100, LordBluzg(R) wrote:

    > OK, będzie link popsuty, żebyś kurwo na tacy nie dostał :D
    >
    > https://d1.amobbs.com/bbs_upload782!!!/files_46/ourd
    ev_680886RNY3D8.pdf

    wow.

    > Nawet nie wyjaśni jak można z tego korzystać :] Szerloku...
    > To wyłącznie fantazja producenta radia :)

    A co mamy w twoich linkach?

    "Czasem zdarza się, że pomimo rozpoznawania listy AF, odbiornik nie
    chce się przełączyć na silniejszy sygnał danej stacji. Dzieje się tak
    w jednej z dwóch sytuacji - gdy na liście AF brakuje odpowiedniej
    częstotliwości lub gdy różne nadajniki tej samej stacji nadają różne
    ,,numerki" PI. W takim przypadku dla odbiornika - nie czytającego
    przecież PS - są to zupełnie inne rozgłośnie... Z taką sytuacją mogą
    się spotkać na przykład słuchacze Radia CCM na Śląsku.
    Oprócz wielonadajnikowych stacji nadających AF i zgodne lub niezgodne
    kody PI, występują również takie, które pomimo posiadania kilku
    nadajników, nie nadają listy z częstotliwościami alternatywnymi -
    skazują tym samym słuchaczy na samodzielne odnajdywanie częstotliwości
    wyświetlanej na przykład w dynamicznym PS lub Radio Tekście.

    Ciekawym zjawiskiem jest też fakt, że istnieją stacje jednonadajnikowe
    nadające listę AF... Znajdują się na niej na przykład częstotliwości
    zaprzyjaźnionych rozgłośni (odbiornik nie przełącza się w związku z
    niezgodnością numerków PI)."

    > Srenie, leniu :]

    Te rozne Komitety raczej pilnuja swoich "norm" i bez 100$ sie nie
    podzielą :-)

    J.

  • 20. Data: 2021-12-21 16:18:38
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 15:12, J.F pisze:

> [...]
    > niezgodnością numerków PI)."

    > Te rozne Komitety raczej pilnuja swoich "norm" i bez 100$ sie nie

    To, że mamy wolną amerykankę w RDS to już fantazja zmowy radiowców.
    Osobiście boleję nad tym, bo można sporo tutaj wcisnąć ale kasa, kasa,
    kasa. W Polsce nawet informacje drogowe kuleją na poziomie Mongolii.

    Co większe miasto/okręg to dziwactwa. Jedni nadają godzinę inni nie
    nadają. Kupiłem do domu podpółkowe radio z RDS...potem doczytałem, że
    ten RDS tylko godzinę ustawia. Kurwa, żadna stacja u mnie nie ma tej
    funkcji i muszę sam przestawiać zegarek. Kurwa.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>