  • Data: 2009-02-01 22:56:04
    Temat: Re: Czytaliście? Nowe diody led
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    gargamel wrote:

    > wybacz, ale nawet diodami LED możesz sobie rączki poparzyć bo wszystko ma
    > straty, nawet super hiper energooszczędne diody, chyba nie dałeś się
    > zrobić w bambuko specom od reklamy?:O)
    >
    > a co do światła widzialnego to właśnie porównaj sobie widmo halogena i
    > LEDa w paśmie widzialnym i może sie zdziwisz?:O)

    pytanie czy to widmo jest do czegos potrzebne...
    widmo bialych ledow z luminoforem ma piki, i wcale na to nie narzekam, a
    nawet sie ciesze, bo nie jest mi potrzebne 'gaussowskie' widmo zeby czytac
    ksiazke , a jest ono na tyle zrownowazone ze nie 'falszuje' kolorow
    przedmiotow...
    a gdzie brakuje widma tam zawsze mozna halogenem doswietlic i po klopocie.

    ledy zreszta tez moga miec rozne luminofory i mozesz sobie nawet zrobic
    wlasny albo doinstalowac dodatkowy...

    generalnie halogeny zra duzo wiecej pradu i ich widma nie da rady zmieniac
    bez pogorszenia wydajnosci, a alternatywa sa lampy wyladowcze ktorych
    zasilanie jest klopotliwe, rowniez maja 'piki' w widmie i zuzywaja sie o
    wiele szybciej niz ledy. no i nie mozna ich tak czesto wlaczac/wylaczac,
    kazdy start lampy wyladowczej skraca jej zywotnosc...

    wezmy chociaz to wlaczanie/wylaczanie. w kontekscie oswietlenia ulic np.

    moje miasto (20 000 mieszkancow) zgodnie z raportem urzedu miasta placi
    rocznie 260 000 pln za energie elektryczna do oswietlania ulic, nie liczac
    kosztow utrzymania .

    halogeny odpadaja, zra duzo pradu, w zimie beda za zimne a w lecie za
    cieple , wymagaja solidnych opraw ktore zapewnia izolacje przed deszczem,
    oprawy musza byc rozbieralne bo trzeba je wymieniac, dodaj koszt serwisu...
    praktycznie sa wiec uzywane tylko na bardzo waznych skrzyzowaniach albo w
    podjazdach do garazu przy domu....

    lampy wyladowcze - tego uzywa sie teraz. dokladnie lamp sodowych.
    jest to najtansze rozwiazanie, jednak ma jedna wade - nie mozna uzywac
    czujnikow ruchu , nie mozna lamp sciemniac - tak ze swieca z maksymalna
    moca nawet gdy nie ma ruchu, przechodniow itd.

    ledy sa po prostu za drogie i nie dorownuja wydajnoscia lampom wyladowczym.
    wymiana lamp ulicznych na ledy oznaczalaby podniesienie kosztu o okolo
    cwierc miliona zlotych rocznie... (co zakladajac ze ludzie w miescie wydaja
    rocznie na alkohol 36 000 000 pln wydaje sie kwota smieszna, ale w obliczu
    tego ze budzet pomocy spolecznej wynosi jedynie 10 tys wiecej niz koszt
    pradu do oswietlenia sprowadza na ziemie ;)

    nowa technologia jest wiec bardzo obiecujaca, mozna by w miare starzenia sie
    i psucia lamp wyladowczych wymieniac lampy trudno dostepne i umieszczone w
    miejscach 'strategicznych' (ruchliwe skrzyzowania, trudno dostepne
    elewacje, reprezentacyjne obiekty) wymienic na LED'y bez podnoszenia
    kosztow. lampy takie maja tansze i mniejsze oprawy, emitujace mniej
    ciepla , halasu i zaklocen, i nie wymagaja pozniej serwisowania (ew.
    mycia/czyszczenia co paredziesiat lat ;)
    w dalszej kolejnosci mozna instalowac oprawy z czujnikami ruchu w miejscach
    mniej strategicznych - parki, ulice itd. dodatkowo czujnik ruchu nie musi
    wylaczac lampy calkowicie - moze tylko zmniejszac np. o 80% jej jasnosc
    jesli nie wykryje ruchu przez np. godzine. po zastosowaniu podobnego
    czujnika sprzezonego z okolicznymi radiowo mozna probowac instalowac
    podobne lampy na ulicach dla aut - czujnik ruchu bedzie wtedy rozswietlac
    cala sekcje miasta/ulice tak zeby kierowca nie widzial w ogole ze lampy
    sie 'zapalaja' dla niego i zawsze widzial cala dlugosc drogi w najlepszym
    oswietleniu. .znow, bez dodatkowych kosztow, odpada serwis, a
    mozliwosc 'przygaszania' to juz oszczednosc.
    zakladajac ze miedzy 2 a 5 ta rano miasteczko jest doslownie 'martwe' , a
    wiele traktow dla pieszych i parkow w ogole nie jest uczeszczana juz od
    godziny 22giej, daje to nadzieje na spore oszczednosci. dodaj do tego fakt
    ze ceny energii ida w gore...

    mi sie wydaje ze jednak jest sie z czego cieszyc.