  • 11. Data: 2013-03-25 16:04:25
    Temat: Re: Czym posmarować pierścieć ślizgowy
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    news:159eb298-9391-43c0-80b4-1d991ad986a6@googlegrou
    ps.com...
    On Monday, 25 March 2013 14:20:25 UTC, Ukaniu wrote:

    > Mam w domu smar TF (silikon - teflon) zrobiďż˝ eksperyment.

    Gęsty ma być, po to Ci znalazłem w tubce. TF w spayu zapaskudzi Ci cały
    wichajster.

    Smar TF ag chemia jest w postaci pasty - posmaruje, zobaczymy!
    Przesłałem już na maila nr sprężyny
    (Nr:224555
    22 x 0,45 x 2400 x 55)
    Z góry dziękuję.

    Łukasz

  • 12. Data: 2013-03-26 05:32:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Ukaniu napisał:
    > Dzień dobry,
    >
    > Jest sobie pierścień - najproawdopodobniej inwarowy o średnicy ~12mm po nim
    > ślizga się teflonowy pręcik fi ~1mm, zaostrzony, zaokrąglony, powierzchnia
    > styku jest malutka.
    > Pierścień wiruje z prękością jakieś 10tys obr/min.
    > Czym to najlepiej posmarować aby smar się nie
    > rozbryzgł a zminimalizować zużycie. Są jakieś dedykowane środki?

    Jakby było sto tysięcy obrotów to odpowiedziałbym - powietrzem.

    W ogóle teflon w tych zastosowaniach jest, wbrew powszechnej opinii,
    marnym materiałem. Teflon jest miękki, lubi się rozwarstwiać i włóknić.
    Poliamid jest znacznie lepszy - a czym smarować? Tym czym się
    poliamidowe łożyska smaruje, smarem stałym w postaci dwusiarczku
    molibdenu, najlepiej wbudowanego od razu w poliamid (jest produkowane
    takie tworzywo).

    --
    Darek

  • 13. Data: 2013-03-26 06:59:39
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > Jakby było sto tysięcy obrotów to odpowiedziałbym - powietrzem.

    Znam rozwiązanie pracujące na 100.000 obrotów na minutę, teflon
    smarowany jest mgłą olejową.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2013-03-26 19:54:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik PeJot napisał:

    > Znam rozwiązanie pracujące na 100.000 obrotów na minutę, teflon
    > smarowany jest mgłą olejową.

    Przy punktowym a nie powierzchniowym styku faktycznie mgła olejowa
    lepsza będzie od powietrza - ale nie spełni jednego z założeń - niestety
    chlapać będzie na boki. A i nawet z mgłą olejową poliamid lepiej się
    spisze od teflonu - na kontakt z pierścieniem bez pośrednictwa klina
    olejowego (nieunikniony na rozruchu i dobiegu) jest odporniejszy.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2013-03-27 06:52:56
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > Przy punktowym a nie powierzchniowym styku faktycznie mgła olejowa
    > lepsza będzie od powietrza - ale nie spełni jednego z założeń - niestety
    > chlapać będzie na boki.

    I chlapie. Niewiele wprawdzie tego oleju idzie, zapas w reduktorze
    trzeba uzupełniać raz na ruski rok, ale po latach eksploatacji maszyna
    zarzygana.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2013-03-27 08:08:01
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
    > trzeba uzupełniać raz na ruski rok, ale po latach eksploatacji maszyna
    > zarzygana.

    W tym przypadku to się nie uda, malutkie urządzenie i tłoczek musi być
    idealnie suchy. Jedyne co to możliwie do zastosowania to gęsty smar z
    którego nie wydzieli się olej.
    Pamiętacie może coś takiego - smar z MoS2 w formie przypominający bardziej
    konsystencję masła? ew. możliwie najbardziej zbliżony (syntetyczny, trwały).
    Miałem kiedyś takie coś w ręku ale nie pamiętam kto robił i jak się
    nazywało.
    Przeglądałem sobie ostatnio wszystkie swoje zapasy smarów, syntetycznych i
    zwykłych. Z niektórych wydzielił się olej z innych nie.

    Łukasz

  • 17. Data: 2013-03-27 08:42:33
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-27 08:08, Ukaniu pisze:

> [...]
    >
    > W tym przypadku to się nie uda, malutkie urządzenie i tłoczek musi być
    > idealnie suchy. Jedyne co to możliwie do zastosowania to gęsty smar z

    W tym ustrojstwie o którym piszę wrzeciono ( drut 0.5 mm ) jest
    dodatkowo smarowany czymś takim:

    Fortuna FWS53
    Fortuna Werke Gmbh
    D7000 Stuttgart 50

    Żywotność tego smarowania jest równoznaczna z żywotnością wrzeciona -
    smaruje się je przy każdej wymianie, co kilka minut pracy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2013-03-27 14:43:45
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Fortuna FWS53

    Taki to chyba tylko z NASA ;-)

    Suma sumarum sprawdził się dość gęsty smar silikonowy, boję się jednak o
    rozpływanie w czasie kilku lat i będę testował suchy smar z MoS2.

    Łukasz

  • 19. Data: 2013-03-27 15:11:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 27 March 2013 13:43:45 UTC, Ukaniu wrote:
> [...]
    >

    > Suma sumarum sprawdził się dość gęsty smar silikonowy, boję się jednak o
    >
    > rozpływanie w czasie kilku lat i będę testował suchy smar z MoS2.

    Zasadniczo wszystko co wlezie z ten teflon i lekko utwardzi końcówkę. Ja znam ołów,
    ale nie widzę powodu żeby siarczek moli nie dał rady. Smary na bazie mydeł litowych
    też pewnie by się nadały. Silikon nie wsiąka w teflon, więc to jest chyba raczej
    doraźne rozwiązanie.
    Konrad

  • 20. Data: 2013-03-27 15:27:23
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

[...]

    Kupiłem coś takiego, przyjdzie jutro przetestuję.

    http://www.crcindustries.com/ei/content/prod_detail.
    aspx?S=Y&PN=03084

    Nie miałem siarczku w takiej formie nie wiem co to warte.
    Nęci mnie trochę ten ołów ale nanieść go na kółko nie mogę bo pół mikrona mi
    rozjedzie kalibrację, może by potrzeć tym cyckiem z tłoczka czysty ołów? Ale
    to chyba efekt końcowy będzie taki jakbym sobie potarł swoim ;-)

    Łukasz