  • 1. Data: 2021-11-03 18:41:53
    Temat: Czym lutować?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ktoś wskaże konkretnie co kupić, aby polutować bezstresowo np. gniazdo
    USB mini-A.

    Aby starczyło mocy na pola masowe, i dało się polutować nóżki.
    Widziałem na filmie ten topnik:
    https://multi-com.pl/,details,id_pr,21844,key,flux-t
    opnik-w-zelu-future-hf-rework-jelly-flux-10g.html

    No to załóżmy, że topnik mam, ale może ktoś z praktyki wskaże coś innego.

    Pytam, bo męczyłem się z polutowaniem tegoż gniazda jakąś tanią kolbą z
    grotem, który się rozpuścił.

    Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

    Robert

  • 2. Data: 2021-11-03 20:38:23
    Temat: Re: Czym lutować?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > grotem, który się rozpuścił.
    >
    > Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

    Do SMD mam taką lutownicę:
    https://sklep.renex.pl/lutownica-kolbowa-goot-px-201
    -ce,3,24387,4060
    Nie wiem jakie ma faktycznie możliwości po zmianie grota na większy bo
    mam na stałe cienki.

    Do wszystkich ciut większych rzeczy używam transformatorówki 100W.

    Ten zestaw nadaje się też dobrze do wylutowywania np 0603. Biorę je w
    dwie ręce. Krótkie pyk transformatorówką i 0603 zostaje na zimnym grocie
    transformatorówki. Potem spokojnie zmieniam drugą lutownicę na pincetę.
    Drugie pyk i 0603 trzymam w pincecie.

    Był kiedyś taki dzień, że operację tą przeprowadziłem pewnie ze 100 razy
    - w koło wymieniałem kondensatory na 3 pozycjach - płytka to przetrwała.

    P.G.

  • 3. Data: 2021-11-03 20:47:03
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > grotem, który się rozpuścił.
    >
    > Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

    No jak nie chcesz za tysiące to może KSGER + odpowiedni grot.
    Choć ja takie coś ogarniam 25-letnią kolbą Weller W61 ze zwykłym grotem
    4CT5A7-1 i topnik-żel Termopasty w strzykawce.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2021-11-03 22:13:09
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ja używam QUICK 202D. Ma dość dużą moc: 90W i generalnie daje radę. Mam
    ich kilka sztuk i polecam. Używam jej do wszystkiego ( oczywiście z
    różnymi grotami ), ale głównie do SMD.

    Do ciężkich przypadków, tam gdzie te 90W nie wystarcza mam ZHAOXIN 950 (
    150W). Ta już jest mniej precyzyjna jakby, ale nadal OK.

  • 5. Data: 2021-11-03 22:25:30
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Robert Wańkowski wrote on 03.11.2021 18:41:

    > Ktoś wskaże konkretnie co kupić, aby polutować bezstresowo np.
    gniazdo USB mini-A.

    Jeśli to jednorazowa robota, to zapłać komuś, żeby ci to wymienił,
    wyjdzie taniej.

    > Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

    Chińczycy robią podróbki JBC (moim zdaniem całkiem udane). Kosztuje to
    około 1/4 oryginału i potrafi władować 200W w grot - więc daje radę.

    Jakbyś szukał na Ali, to wpisz T3A T245 (i raczej bierz rączkę T245 niż
    inne mniejsze).

    https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=t3a+
    t245

  • 6. Data: 2021-11-03 22:57:22
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Chińczycy robią podróbki JBC (moim zdaniem całkiem udane). Kosztuje to
    > około 1/4 oryginału i potrafi władować 200W w grot - więc daje radę.

    naprawdę jest tam te 200W w grocie albo chociaż coś w pobliżu ?
    Bo na oko nie robi takiego wrażenia a moc zasilacza to jednak co innego...

    Masz ten wynalazek ? Gdyby toto faktycznie miało chociażby 150 to za te
    pieniądze warto kupić.

  • 7. Data: 2021-11-03 23:25:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > grotem, który się rozpuścił.
    > Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

    Mam starą chińską stację LF369D, do której dokupiłem grot do minifali. Grot
    służy długo, nic się nie rozpuszcza.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2021-11-04 12:51:53
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 03.11.2021 22:57, sundayman wrote:

    > naprawdę jest tam te 200W w grocie albo chociaż coś w pobliżu ?

    Watomierz od strony sieci pokazuje mi 200W w momencie gdy stacja
    pokazuje 100% mocy. Wiadomo, że część z tego zgubi się gdzieś w
    zasilaczu, część na cienkich kablach. Ale nadal będzie to sporo, a może
    nawet zbyt dużo, bo oryginalne groty JBC nie pracują z taką mocą.

  • 9. Data: 2021-11-04 15:25:37
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > grotem, który się rozpuścił.
    >
    > Oczywiście nie chce jakiejś stacji typu JBC za tysiące.

    Mam coś takiego:

    https://www.eltronix.com.pl/products/1156128/stacja-
    lutownicza-lf3000esd-moc-grzalki-90w

    I bardzo sobie chwalę :-)
    Istnieje też wersja o większej mocy:

    https://ndn.com.pl/pl/lutownice/2075-stacja-lutownic
    za-xytronic-lf3200.html

    P.P.

  • 10. Data: 2021-11-04 20:25:53
    Od: pytający <r...@p...fm>

    Xytronic to dobra marka (taka średnia półka).
    Wydaje mi się że lutownica z mocą min. 80W powinna dać radę.