eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCzy transformator impulsowy też posiada 'ilość zwojów na wolt'Re: Czy transformator impulsowy też posiada 'ilość zwojów na wolt'
  • Data: 2013-01-04 15:51:57
    Temat: Re: Czy transformator impulsowy też posiada 'ilość zwojów na wolt'
    Od: m...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

    On Thursday, 3 January 2013 14:44:38 UTC, ToTylkoJa wrote:
    > Witam.
    >
    > Z ciekawości rozebrałem transformator impulsowy ze starego zasilacza ATX.
    >
    > Uzwojenia były nawijanie niejako "na przemian". Najpierw 20 zw. pewnie
    >
    > uzwojenia pierwotnego, potem 4 zw. podwójnym drutem (chyba +12V) oraz 3 zw.
    >
    > potrójnym drutem (chyba +5V). Potem kolejne 20 zw. które były połączone na
    >
    > karkasie w szereg z pierwszą "dwudziestką". Następnie 4 zw. i 3 zw. One też
    >
    > były łączone z pierwszą "sekcją" tyle że ich środki połączone były razem
    >
    > jako jedna wielka "plecionka" która była masą. I tu pojawia się pytanie

> [...]

    Trafiles na temat rzeke.

    Transformatory impulsowe tez maja przekladnie. Ale zasilane sa przez przebieg o
    wspolczynniku wypelnienia innym niz 50% w odrozniekiu od transformatora sieciowego
    ktory pracuje z sinusem.

    W zaleznosci od wspolczynnika wypelnienia przebiegu sterujacego transformatorem
    otrzymasz mniej lub wiecej energii po wtornej stronie. Albo odwrotnie. Niezaleznie od
    napiecia wejsciowego zasilacza na wyjsciu napiecie moze byc stale. Zmienia sie
    wspolczynnik wypelnienia sygnalu sterujacego transformatorem. Zmienia sie w funkcji
    obciazenia i napiecia zasilajacego.

    Stad Twoj zasilacz ATX bedzie dawal wymagane napiecia wyjsciowe w szerokim zakresie
    napiec wejsciowych.

    To tylko jeden z aspektow pracy przetwornic impulsowych transformatorowych.

    J.F. bardzo uproscil. Przetwornice przepustowe i zaporowe (forward i flyback) to dwie
    najprostrze przetwornice. Konfiguracji jest duzo wiecej.

    Zasilacze do komputerow to najczesciej przetwornice mostkowe lub pómostkowe.
    Przepustowe i zaporowe stosuje sie dla mniejszych mocy, do ATXów raczej sie nie
    nadaja.