  • 31. Data: 2010-02-14 23:10:49
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/02/2010 22:39, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Coś źle policzyłeś - Silnik Lanosa 1.6 16V ma maksymalne spożycie
    > rzędu 33l/h czyli bak starcza na półtorej godziny. I pracuje z mocą
    > 78kW - wychodzi 117 kWh.
    >
    > Jarek potwierdzi Nubirę 2.0 16V ze spalaniem 40l/h i mocą 98 kW ale
    > bakiem bodaj 60l - znów półtorej godziny.

    Bo to benzyny som! Z drugiej strony - w nowych dieslach bedzie pewnie ze
    2x lepiej (zgaduje tutaj). Jak policzyles maksymalne spozycie?

    Swoja droga nawet u mnie w dieslu jest problem ogrzewania - zanim silnik
    sie nagrzeje to do roboty juz dojezdzam. Dlatego jestem ciekawy
    rozwiazan w samochodach hybrydowych coby nie marznac w zimie (bo grzanie
    pradem ma 100% sprawnosci, ale prad by sie chcialo zamienic na moment
    obrotowy a nie grzanie kierowcy).

    --
    Jerry1111

  • 32. Data: 2010-02-14 23:24:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 Feb 2010 23:10:49 +0000, Jerry1111 wrote:
> [...]

    Po godzinie trzeba noge z gazu i rozgladac sie za stacja, bo wskazowka
    blisko zera i w oczach opada :-)

    >Bo to benzyny som! Z drugiej strony - w nowych dieslach bedzie pewnie ze
    >2x lepiej (zgaduje tutaj). Jak policzyles maksymalne spozycie?

    samochodowy diesel moze zejsc do bodajze 200g/kWh. Ale to w optymalnym
    punkcie pracy.
    Jak ma naprawde powiedzmy 250g/kWh i moc powiedzmy 110kW, to wychodzi
    32 l/h. I tyle bedzie, o ile nie boisz sie jezdzic 220.

    >Dlatego jestem ciekawy
    >rozwiazan w samochodach hybrydowych coby nie marznac w zimie (bo grzanie
    >pradem ma 100% sprawnosci, ale prad by sie chcialo zamienic na moment
    >obrotowy a nie grzanie kierowcy).

    Najpierw zapala sie silnik, zeby ogrzac baterie do znosnej temperatury
    :-)

    J.

  • 33. Data: 2010-02-14 23:37:02
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/02/2010 23:24, J.F. wrote:
    > Po godzinie trzeba noge z gazu i rozgladac sie za stacja, bo wskazowka
    > blisko zera i w oczach opada :-)

    No to jak do Polski bede jechal, to w DE zrobie godzinny test ;-)

    > Najpierw zapala sie silnik, zeby ogrzac baterie do znosnej temperatury
    > :-)

    A jako ze to ekonomiczny zwierz (czyli wolno sie grzeje), to sie wylaczy
    dopiero jak do pracy dojedziesz.

    --
    Jerry1111

  • 34. Data: 2010-02-14 23:56:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

    > Bo to benzyny som! Z drugiej strony - w nowych dieslach bedzie pewnie
    > ze 2x lepiej (zgaduje tutaj). Jak policzyles maksymalne spozycie?

    A po diabła tu w ogóle liczyć coś maksymalnego? Takie myślenie do niczego
    nie prowadzi. Ci od EEStora deklarują takie prądy maksymalne, że można
    tym popędzic jakieś megawatowe silniki, napewno nieosiągalne w spalinowym
    samochodzie. Ten sam samochód z silnikami różnej mocy pali zwykle podobnie.
    W każdym razie różnice są względnie niewielkie wobec różnicy mocy. Bo
    zużycie menergii zależy od pokonywanych oporów, a nie od czegoś innego.
    Litr benzyny to -- o ile dobrze pamiętam -- niecałe 10kWh. Z tego można
    policzyć ile energii "brutto" potrzeba na przejechanie 100km. Wychodzi,
    że zwykle kilkadziesiąt kWh. A że sprawność jest 10-20%, to odpowiada
    to kilku kWh energii elektrycznej (np. z EEStora).

> [...]
    > rozwiazan w samochodach hybrydowych coby nie marznac w zimie (bo grzanie
    > pradem ma 100% sprawnosci, ale prad by sie chcialo zamienic na moment

    Nie wiem, nie jeździłem takim wynalazkiem. Ale tak na zdrowy rozum, to
    powinno się włączać zdalnie grzałkę do prądu, jak tylko człowiek się
    rano zwleka z wyra. Ze zdalnym włączeniem silnika spalinowego już jest
    kłopot (bardziej prawny niż techniczny).

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2010-02-14 23:58:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jerry1111 napisał:

    > Mial byc samochod elektryczny.

    Niby racja. Ale spalinowe samochody maja na przykład elektryczne
    oświetlenie, a nie jakieś pochodnie olejowe. Więc to zło, to raczej
    w kategoriach ideologicznych.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2010-02-15 08:53:43
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszcze;dny?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jaroslaw Berezowski schrieb:

    > Jesteś nie na czasie. Obecnie akumulatory pozwalają na 10000 cykli, co
    > wystarczy na cala zywotnosc samochodu. Co do kosztow niestety wiele sie
    > nie zmienilo.

    Zauważ co to jest cykl. Hamowanie i przyspieszanie to też kawałek cyklu.

    Waldek

  • 37. Data: 2010-02-15 09:28:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Monday, February 15, 2010, 12:10:49 AM, you wrote:

    [...]

    > Bo to benzyny som! Z drugiej strony - w nowych dieslach bedzie pewnie ze
    > 2x lepiej (zgaduje tutaj). Jak policzyles maksymalne spozycie?

    Se komputer pokładowy założyłem i na A4 200km/h jeździłem ;P
    A Jarek Nubirą po mniemieckich autobahnach pomykał i miał szanse całe
    baki przy max prędkości spalić. Mi się tylko raz odcinek Opole-Wrocław
    (68 km) bez zdejmowania nogi z gazu udało i max możliwe spożycie znam
    tylko z odczytu chwilowego.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 38. Data: 2010-02-15 09:33:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Monday, February 15, 2010, 12:56:31 AM, you wrote:

> [...]

    > rano zwleka z wyra. Ze zdalnym włączeniem silnika spalinowego już jest
    > kłopot (bardziej prawny niż techniczny).

    Do silnika spalinowego jak najbardziej można też wsadzić grzałkę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2010-02-15 11:03:11
    Od: medenes <m...@g...pl>

    Konop napisał(a):

    > Też nie wiem, skąd ta pogoń za CO2... CO2 jest dla roślin tym, czy
    > dla nas tlen!! A nasz tlen tworzony jest przez rośliny właśnie z
    > CO2... ja rozumiem zmniejszenie zużycia "nieodnawialnych" zasobów,
    > ale z tym CO2 to już przesadzają... śmiać się będę, jak rośliny
    > zaczną zdychać przez tych ekologów ;P...

    Jakis czas temu widzialem program pseudo-ekologiczny. Pokazywali upaly
    w europie w poczatkowych lat obecnego stulecia.
    Zastanawialo ich, dlaczego w takie upalne dni bylo wieksze stezenie CO2
    niz zwykle. W Europie zmarlo wtedy bodaj kilkanascie tysiecy osob.
    Wybadali, ze niektore rosliny, w takich podwyzszonych temperaturach,
    zamiast zamieniac O2->CO2 to pobieraly tlen ze srodowiska, oddajac CO2.
    Czyli dobowa aktywnosc roslin ulegla znacznemu skroceniu.
    Pierwsze moje odczucie po obejrzeniu tego programu, to "znow
    ekologiczny belkot". Jednak ziarenko zwatpienia zasiano.
    Pisze to tylko dlatego, ze jednak niewiele wiemy co sie tak naprawde
    dzieje z naszym globem. Jezeli mozemy ograniczyc nasz wplyw na
    srodowisko, to ze wzgledu na dobro naszych wnukow powinnismy dbac o to,
    co zostawimy z naszego naturalnego srodowiska.

    Co do spawnosci. Pojazdy spalinowe maja jescze sprzeglo, przekladnie.
    To wszystko obniza sprawnosc calego procesu. A procesy chemiczne przy
    wytwarzaniu paliwa ...
    Majac w pamieci mozliwosci samochodziku Tesla, to za elektrycznymi
    przemawia duzy moment pod calkowita kontrola. Reszta to narazie minusy.
    Obecna technologia ogniw, stacje do ladowania itd.
    Natomiast za calym systemem przemawia to, ze z np. takiej elektrowni
    atomowej powstaje zarowno elektrycznosc, ale tez i cieplo, ktore
    niebawem bedzie zasilalo rowniez domy. Chyba w Skandynawii jedna
    elektrownia bedzie ogrzewac domy w promieniu 80km. Sprawnosc calosci
    wzrosnie o kilkanascie, moze nawet kilkadziesiat procent.
    Ja osobiscie wierze, ze pojazdy elektryczne zdominuja swiat. Kiedys.

    --
    pozdrawiam serdecznie
    medenes

  • 40. Data: 2010-02-15 11:22:13
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Właśnie odzysk energii hamowania, to ważna kwestia.
    > Poza tym elektryczne auto jak stoi nie kopci.
    > Ja tam jestem od dawna zdania, że ten kto wymyśli akumulatory o 10x
    > większej gęstości energii, które da się szybko ładować dostanie Nobla i
    > wtedy samochody elektryczne zagoszczą u nas na dobre.
    > --
    > Pozdr
    > EM
    Jasne że zagoszczą. Za sto lat. Każdy producent samochodów ma przynajmniej jeden
    model doświadczalny samochodu elektrycznego. W trzy miesiące można go wdrożyć do
    produkcji. To dlaczego jak jest to go niema? Bo trzeba by zwolnić z pracy
    dziesiątki tysięcy ludzi robiących silniki. Bo trzeba by zwolnić tysiące ludzi w
    rafineriach i zamknąć mnóstwo stacji benzynowych, co też wygeneruje wzrost
    bezrobocia. Tylko niewielką cześć zwolnionych łykną fabryki robiące silniki
    elektryczne, akumulatory i osprzęt. Bo produkcja prosta i dająca się
    automatyzować. I najważniejsze. Bo nie ma prądu. Jak za 30 lat uda się opanować
    reakcję termojądrową że będzie można ją na prąd przerobić to za jakieś 30 lat od
    tego momentu transport indywidualny zacznie przechodzić na napęd elektryczny.