    From: "macko" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Czy samemu wymienic płyn chłodniczy?
    Date: Thu, 22 Apr 2010 13:46:46 +0200

    Użytkownik "misio" <a...@o...com> napisał w wiadomości
    >w Oplu Astrze F (I) z 1997 r
    > Witam
    > Chciałbym sam wymienic płyn chłodniczy w samochodzie. Posiadam garaż z
    > kanałem wiec moge zajrzec pod spód samochodu. Tyle ze trochę się boje czy
    > nie ma jakiegoś ryzyka np ze płyn prysnie mi w oczy lub twarz i coś się
    > złego stanie. Albo ze nie uda mi sie odpowietrzyc układu. Tak na prawde to
    > nawet nie wiem gdzie jest kurek do spuszczania połynu chłodniczego.
    > Czy ktos wie jak się przeprowadza wymiane płynu chódniczego, na co zwrocic
    > uwage i czego unikac?
> [...]
    -----

    Wchodzisz do kanału i podkładasz miskę pod chłodnicę. Odkręcasz opaskę z
    węża który jest na dole chłodnicy i czekasz aż płyn wycieknie. Wcześniej
    odkręcasz korek od zbiorniczka wyrównawczego i pokrętło ogrzewania dajesz na
    czerwone. Na temat płukania się nie wypowiadam bo nigdy tego nie robiłem.
    Jak już wszystko wyleci zakłasz wąż zaciskasz opaskę. Przy okazji możesz
    skontrolować w jakim stanie są wszystkie węże od ukł. chłodzenie oraz czy
    opaski nie są luźne. Popatrz również na chłodnicę czy gdzieś nie ma mokrych
    nacieków. Wychodzisz z kanału i nalewasz nowy płyn przez zbiorniczek
    wyrównawczy. Polecam koncentraty bo wychodzą taniej. Ja rozrabiam z wodą
    demineralizowaną żeby uniknąć kamienia kotłowego ale niektórzy leją normalną
    kranówkę i też jest dobrze. Układ w Astrze odpowietrza się sam. Mi wchodzi
    około 6,5-7litrów płynu. Operację przeprowadź jak stary płyn nie będzie
    gorący. Zaznacz sobie flamastrem na zbiorniku płynu chłodzącego datę i
    przebieg oraz co wlałeś. Powodzenia

    pzdr. macko
    Opel Astra X17DTL 96r (i diesel i kombi)