  • 171. Data: 2013-07-18 01:09:45
    Temat: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > To już ustaliliśmy, ale to chyba wiele nie zmienia.

    Nie, wręcz przeciwnie. Zaczęło się od "Eee tam, pliki na wsmr-simtel20.arpa
    były dostępne online, normalnie przez anonymous FTP". Czyli zmienia, i to
    bardzo dużo -- żeby mieć "normalnie przez anonymous FTP" trzeba było
    dzwonić na przykład do Kopenhagi. To własnie ustaliliśmy.

    > BTW przed rokiem 1991 wdzwanianie się do Chicago byłoby dość ciekawe
    > (ciekawe jaki byłby czas oczekiwania na zamówione połączenie np.
    > "ekpresowe").

    Znajomy zwykł był dzwonić do PLEARNu z Sulejówka. Tam naonczas była
    centrala półautomatyczna. Czyli po sąsiadach dzwoniło się trzycyfrowym
    mumerem, a do Warszawy numer podawało się telefonistce. Do tego Gandalfa
    dodzwonić się było trudno, więc najczęściej telefonistka "dawała mu miasto
    na druty", czyli robiła tak, że już sam mógł wybierać warszawske numery
    (a właściwie nie on sam, tylko jego modem). Gdy mu się za trzydziestym
    razem wreszczie udawało zestawić połączenie i zabierał sie do jakiegoś
    "tell trickle", to mu z centrali przerywano -- "bo u pana słychać jakieś
    straszne zakłócenia na linii".

    --
    Jarek

  • 172. Data: 2013-07-18 01:25:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No normalnie, przecież miałem 5 lat później, a także 10 lat później,
    > dostęp do takiego komputera. To nie ma związku z PLEARN.

    Tu ważne jest nie co było później, tylko co było wcześniej. A konkretnie
    kiedy pojawiła się możliwość [eftepowania].

    > Zauważam tu jakąś zabawę semantyczną, ale raczej nię będę w niej brał
    > udziału.

    A skąd, tu nie ma żadnej zabawy semantycznej. Chodzi o konkretne daty.

    > Nie byłoby żadnych problemów.

    No to świetnie. W takim razie wyjaśnię, że zmieniłoby wiele. Podłączając
    Wyse można by było najwyżej zeftepować plik z Chicago do Kopenhagi
    (siedząc w Warszawie lub Sulejówku). Ale żeby ten plik dostać do ręki
    (na dyskietce na przykład), to już by trzeba peceta jakiegoś.

    > Aha. No to większość userów PLEARN nie miała dostępu do BITNETu (ani do
    > Internetu, jeśli o to chodzi).

    To dość zabawne było, bo o komputerze IBM 3090 mówiono, że to jeden
    z najlepszych i najdroższych jakie można kupić. A w pamięci utrwalił
    się jako ten, który służył do wymiany emaili i robienia "tell trickle".

    > Myślałem że dostęp do Internetu jest wtedy, gdy można z tym Internetem
    > wymieniać informacje, np. online czy jakoś tak. Ale nic to.

    No własnie jakoś tak. Czyli choćby zeftepować plik na dyskietkę. A jak
    się miało nie komputer z internetem, tylko terminal podłączony do takiego,
    to można było sobie eftepować per procura. Czyli siedzieć i patrzeć na
    kropeczki czy krzyżyki pojawiające się na ekranie. A jak się zabawa
    skończyła, to dalej się tego plkiu nie miało -- trzeba było go jeszcze
    raz kermitem czy innym whatevermodemem do siebie.

    --
    Jarek

  • 173. Data: 2013-07-18 08:01:31
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Mam wrażenie że to była druga Barska, możliwe że na pozostałe 5 tysięcy
    > numerów.

    Na 90% nie, to było dołożone 5 tysięcy, może nie od razu po postawieniu.
    Rzeczywiście, tę piątkę mogli osobno numerować (przyznam, że nie pamiętam,
    czy numerowano Barska-I/Barska-II (zwykle rzymskimi liczbami), czy to była
    po prostu Barska.
    Bielany tak dzielono, a jak się podawało uszkodzenie, to od razu na obie
    części, nie wiem, czy to nie było to samo, albo sąsiednie pomieszczenie, nie
    gościłem tam. Też coś kole pięciu tysięcy, czy sześciu, reszta, to rzesza
    wyniesień KACC100 (po zajęciu łącza można było rozpoznać po
    charakterystycznym stuknięciu w słuchawce), oraz parę małych central
    satelitowych PC.

  • 174. Data: 2013-07-18 08:04:04
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Jeśli to było przed rokiem 1991, to żeby eftepować, musiał się wdzwonić
    > do Kopenhagi czy Chicago, a w każdym radzie gdzieś daleko.

    Prędzej do Kopenhagi, do Usiech chyba jeszcze wtedy nie było, chyba, że
    telefonistka połączyła. Możliwe, że mam w jakimś swoim wykazie kiedy
    plusminus, ale gdzieś mi się zadziało. Kopenhaga w każdym razie była wtedy
    osiągalna. I wiem, że ludzie dzwonili w tych sprawach za ganicę.

  • 175. Data: 2013-07-18 08:17:52
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > (a właściwie nie on sam, tylko jego modem). Gdy mu się za trzydziestym
    > razem wreszczie udawało zestawić połączenie i zabierał sie do jakiegoś

    Szczęściarz, wprawdzie za 0202122, ale mój rekord to 412 prób... Niczym
    dziwnym było po 100 prób i więcej. Jak w '94 wdzwaniałem się na polibudę, to
    rekordem było coś koło 200-kilkunastu prób, na szczęście Telix (v3.51) nie
    miał durnowatych ograniczeń jak Windows, gdzie aby można było podjąć więcej,
    niż 100 prb, trzeba było grzebać w Rejestrze... I jak ów Telix zapiszczał
    "kogucikiem", to budziłem się, wstawałem i zaczynałem działać. Ustanawiałem
    wtedy mistrzostwo świata w odlewaniu się - po minucie nieaktywności
    połączenie było zwalane, a jak łatwo było dostać się ponownie, to wszyscy
    wiemy. Musiałem wykonać jakąś aktywność, choćby nacisnąć klawisz, biegiem
    przez korytarz do klopa, odlać się, biegiem do kompa, wykonać ponownie
    aktywność, np. znów naciskając klawisz, już spokojniej mogłem pójść spuścić
    wodę... I zapiąć spodnie :))) Takie uroki nocnej zmiany, ale na szczęście na
    piętrze byłem sam, było zabezpieczone przed obcymi, to sobie mogłem pozwolić
    na odrobinę braku kultury :) Czasem tylko wartownicy zaglądali na gołe baby
    :)) A w międzyczasie coś Kermitem przez telnet raz na jakiś czas :)

    > "tell trickle", to mu z centrali przerywano -- "bo u pana słychać jakieś
    > straszne zakłócenia na linii".

    Móówiii sieeeę?? :))))
    Kuuba! Za chwilę ta rozmowa będzie kosztowała 42 złote!! :)))

  • 176. Data: 2013-07-18 09:03:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Jul 2013 17:07:27 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > To pewnie z kartą kolorową.

    A owszem, i monitorem kolorowym.

    > Albo podatkiem obrotowym.

    Nie, poodatku na 386 chyba juz nie bylo.

    > Ale szczerze
    > mówiąc nie pamiętam o ile to było mniej niż 20 mln, pamiętam tylko że
    > mniej.

    Karta NE2000 byla jednak stosunkowo tania.

    J.

  • 177. Data: 2013-07-18 09:14:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Jul 2013 18:14:07 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Tyle że FTP używało się do transmisji między różnymi maszynami.
    > I to wszystko samo na konto nie przychodziło.

    No, wspomniany tn3270.exe zawieral takze ftp, ktory uzywalem do
    transmisji na swoj komputer.
    Ale to juz byl Internet w wersji 2.0 - przez ethernet. I chyba juz
    wtedy z EARN nie korzystalem ..

    > Zasadniczo, to Z-modem był wielokrotnie szybszy i bardziej popularny.
    > Ale może go gdzieś nie było, np. na jakimś VM.

    Ano nie bylo. A Kermit byl. I konwertowal z/na ebcdic dobrze

    > [Windows 95 i PPP]
    > To nie było problemem, natomiast (tak z pamięci), to że nie potrafił
    > podać (w ASCII) loginu i hasła to już pewnien problem był (w pierwszej
    > wersji nie było żadnych skryptów ani niczego podobnego).

    Hm, skrypty byly, ale moze to juz druga wersja byla.'

    > Dodatkowo jak
    > podpięliśmy Windows 95 do serwera, to zrzucał połączenie, gdy nie mógł
    > narzucić serwerowi swojego adresu IP (windows podawał swój adres
    > z księżyca, serwer robił rejecta, windows robił TERM). Trzeba było
    > zrobić taki trick, że serwer akceptował adres Windows (nieważne jaki),
    > a następnie proponował własną parę adresów, których Windows wtedy nie
    > odrzucał. Czy jakoś tak.

    Hm, W95 to przeciez cala Polska do TP dzwonila.

    J.

  • 178. Data: 2013-07-18 09:16:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Jul 2013 18:21:50 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > No ale służby dbające o bezpieczeństwo państwa niekonieniecznie muszą
    > się interesować takimi od WTC. Nie mówię że nie mogą, kto ich tam wie -
    > ale to nie jest ich główny cel.

    No to jaki jest ich cel ?
    Drukarzy ulotek wzywajacych do strajkow lapac ? :-)

    J.

  • 179. Data: 2013-07-18 09:21:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 17 Jul 2013 23:09:45 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > razem wreszczie udawało zestawić połączenie i zabierał sie do jakiegoś
    > "tell trickle", to mu z centrali przerywano -- "bo u pana słychać jakieś

    Taa - ja dzwonilem do siebie do firmy. Ale firma za reczna centrala -
    nie tak latwo przekonac telefonistke ze ma zestawic polaczenie pomimo
    braku odzewu paszczą :-)

    J.

  • 180. Data: 2013-07-18 11:28:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

> [...]
    > plusminus, ale gdzieś mi się zadziało. Kopenhaga w każdym razie była
    > wtedy osiągalna. I wiem, że ludzie dzwonili w tych sprawach za ganicę.

    A tak, dzwonili, dzwonili. Najwięcej było takich, co zadzwonili jeden raz.
    Żeby potem móc w towarzystwie opowiadać, że mają dostęp do Internetu
    i jakie to jest fajne i w dzisiejszych czasach niezbędne. Nie tylko
    zresztą do Kopenhagi. Jak miałem swoja dzwonnicę, to tam wielu takich było.
    Poczta miesiącami nieodebrana, połączń modemowych brak. To również ludzie
    z pierwszych stron gazet (nawet tych dzisiejszych).

    Paatrząc w drugą stronę, też to podobnie wygląda. Zawsze lubiłem przeglądać
    logi serwerów WWW. Bo tam sama prawda o życiu. "Ależ tak panie profesorze,
    przed konferencja przeczytałem pilnie wszystkie materiały ze strony WWW".
    Tyle że Apache nic o tym nie wie -- dobrze jak odnotował chociaż wejście
    na główną stronę z sieci takiego "czytelnika". I wcale nie uważam, że
    technologia cyfrowa coś tu zmieniła. Tak samo jak nie czytali czasopism
    papierowych, tak nie czytają elektronicznych. Tyle że to drugie trudniej
    ukryć (ale oni tego nie rozumieją, bo nie czytają o tym).

    Jarek

    --
    Nikt nic nie czyta, a jeśli czyta, to nic nie rozumie, a jeśli nawet
    rozumie, to nic nie pamięta.