  • Data: 2013-07-27 14:58:22
    Temat: Re: Czy operator przechowuje tresc smsow ?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Powstanie TRICKLE swiadczy o tym, ze nie tylko u nas, ale i w bardziej
    > cywilizowanych krajach Europy byl klopot ze sciagnieciem plikow z
    > simtela przez FTP.
    > Bo inaczej komu by sie chcialo taki program pisac, skoro wystarczy FTP
    > uruchomic :-)
    > Nie wiem - lacza za wolne, czy oni Internetu tez nie mieli ?

    Nie mieli Internetu.

    Wszystko się zgadza, tylko jest jedna drobna sprawa - to było kilka lat
    wcześniej. Na początku lat 90, wtedy gdy pierwszy komputer w Polsce
    został podłączony do EARNu, na Zachodzie zaczął się schyłek BITNETu.
    W Polsce było to opóźnione może tylko o 2 lata - i to są właśnie te dwa
    lata, w których dla (drugiego) Jarka PLEARN z TRICKLE stanowiły
    rewolucję, ale w których na Zachodzie rozpoczął się odwrót od BITNETu,
    a dostęp do IP zaczął być normą.

    > Dyski byly drogie ... czy internetu nie bylo ?
    > A juz pare lat pozniej widac dyski potanialy, bo ICM u nas robil
    > w3cache.

    Dyski były stosunkowo tanie, w porównaniu do kosztów łączności. Na
    Zachodzie łączność była tańsza, ale wciąż dużo droższa od dysków
    (zależnie od sposobu porównywania).

    > PPS. Gdzies tak na poczatku lat 90-tych rozmiawialem z kolega co do
    > Niemiec wyemigrowal.
    > Internetu nie ma, bo drogi jest. Ma dostep do takiego jednego BBS i w
    > zasadzie mu wystarcza.

    Tak było z punktu widzenia prywatnej osoby i/lub biznesu. Uczelnie były
    w zupełnie innej sytuacji. Zresztą chwilę później u nas było tak samo:
    uczelnie miały dostęp do sieci praktycznie po kosztach, później np.
    płaciły 7% VATu, a dla osób i firm prywatnych ceny były zaporowe.
    Zwłaszcza jeśli ktoś chciał wziąć gotową usługę "z półki" zamiast coś
    "załatwić" (np. na uczelni itp.)

    > Karty kredytowej nie ma, bo to tez drogie. Ma karte Eurocheque i
    > nawet lepsza jest.

    Nie wiem jak było w DE, ale np. w UK na przełomie lat 80/90 karty były
    normą (dla mieszkających tam, nie dla nas gości zza żelaznej kurtyny).

    > I z tym Internetem w Niemczech to sie utrzymalo gdzies do roku 2000 -
    > tzn coraz wiecej ludzi korzystalo, ale lacza stale byly drogie i
    > niezbyt szybkie.

    Ta było sporo dziwnych układów, np. m.in. dlatego ISDN był bardzo
    popularny. W Polsce jednak było podobnie jak w innych niż Niemcy
    krajach, z tym że trochę później.
    --
    Krzysztof Hałasa