  • 11. Data: 2011-03-07 13:41:43
    Temat: Re: Czy mroz mogl uszkodzic baterie?
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > To w kieszeni miałeś odczuwalne -30?

    -30*C moze i nie, ale spokojnie poniezej -10*C

    > Bo nikt normalny nie wkłada fona do "zamrażarki"...

    "Zastepczo" mozna by uznac, ze telefon byl przez pare godzin
    w zamrazarce i to takiej porzadnej.

    > Pomijając, że -20 dla aku nie może być "odczuwalne" -30, bo aku nie czują.

    Jezu... chodzilo mi o tempo wychladzania,
    ktore (przy tej samej temp.) nad morzem bedzie wieksze niz np. w Krakowie.

  • 12. Data: 2011-03-07 13:44:06
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > 200mA dla tego typu akumulatorów robi różnicę.

    ok, no to zjezdzam do zera i zaczynam test :)

  • 13. Data: 2011-03-07 13:57:31
    Od: woohoo <2...@D...pl>

    W dniu 2011-03-07 14:32, Q pisze:
    > Podczas ostrych mrozow nie rozmawiam dlugo :).

    Się domyślam. ;]

    > Byl jakby na zewnatrz - zimny jak diabli po przylozeniu do ucha :).

    No to ja bym stawiał na usterkę elektroniki, a nie samego akumulatora.

    Czytałem kiedyś jakiś artykuł, że jeśli laptop ma przez dłuższy czas
    pracować na zasilaczu, to akumulator należy rozładować do ok. 30%,
    szczelnie zapakować i włożyć do lodówki. Ponoć nie traci wtedy 'pamięci'
    w takim tempie, jak gdyby siedział w laptopie. Dokładnie już nie
    pamiętam o jakiej temperaturze była mowa, ale wychodziłoby na to, że
    zimno raczej nie szkodzi akumulatorom Li-ion.

    --
    wO.ôhoo!

    "Tfu! Na piasku siedziałaś?!"

  • 14. Data: 2011-03-07 15:29:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Mar 2011 14:38:13 +0100, Q wrote:
    >Nie do konca - jak jest ostry mroz i na dodatek
    >silny wiatr, to cieplo oddawane jest szybciej.
    >Jest odczuwalnie szybsze wychlodznie :).
    >Wiatrak na radiatorze procesora pewnie masz :).

    Zakladam ze wycieczka trwala na tyle dlugo ze sie i tak wychlodzily.
    Co najwyzej zostaje nam niewielka moc pobierana stale przez
    elektronike, ktora podgrzewa komorke .. na wietrze mniej.

    J.

  • 15. Data: 2011-03-07 17:10:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 17:53:22 +0100, 085 wrote:

    >Bez przesady z prymitywnoscia.

    A co - myslisz ze jest tam cos nie pozwalajacego nazwac prymitywna ?

    >Zwlaszcza starsze ogniwa moga nie chciec
    >przyjac pradu rzedu 1000mA i wiekszego, bo takimi operuja ladowarki szybkie.
    >Ladowarki zwykle laduja pradem rzedu 100-200mA i to jest znacznie zdrowsze.

    No nie wiem - ostatnio wszyscy laduja szybciej i jakos to nie szkodzi.
    Szczegolnie w komorkach, ale to inne akumulatory.

    Stare, w sensie wieku a nie technologii, akumulatorki NiMH faktycznie
    zuzywaja sie tak ze im wzrasta opor wewnetrzny, a potem moga sprawiac
    wrazenie ze im duzy prad nie sluzy, ze pojemnosc spadla, a nawet ze
    telefon uszkodzony (szczytowy pobor pradu duzy jest).

    J.

  • 16. Data: 2011-03-07 17:46:46
    Od: TGor <t...@o...pyl>

    On 2011-03-07 14:57, woohoo wrote:

> [...]
    > pamiętam o jakiej temperaturze była mowa, ale wychodziłoby na to, że
    > zimno raczej nie szkodzi akumulatorom Li-ion.

    "Artykuł" bazujący na "wiedzy", że LiIon nie lubią pracy w podwyższonej
    temperaturze. Stąd magiczna sztuczka z wkładaniem do lodówki.

    Co ciekawe wg wielu to "działa".
    "Ja mam astmę i (dzięki postawie arcybiskupa Ozorowskiego)
    mam pleśń na suficie swojej łazienki. Ponadto mam reumatyzm."

  • 17. Data: 2011-03-08 09:24:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 07 Mar 2011 14:57:31 +0100, woohoo wrote:
> [...]
    >pamiętam o jakiej temperaturze była mowa, ale wychodziłoby na to, że
    >zimno raczej nie szkodzi akumulatorom Li-ion.

    Zalecane warunki przechowywania - naladowanie ~40%, chlodno.
    Ale raczej 0C niz -20.

    W pewnym momencie mroz moze nieprzyjemne rzeczy zrobic - np krysztalki
    lodu rozsadza mase czynna. Tylko ze w li-ion nie ma wody. Ale i tak
    cos moze z elektrolitu wykrystalizowac.

    J.

  • 18. Data: 2011-03-08 23:03:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]

    Komorka normalnie nie wytwarza ciepla (w stanie czuwania ilosci wytwarzanego
    ciepla jest pomijalna) - wiec dla niej -20 to jest zawsze -20, niewazne, czy
    wieje 0,1 czy 100 km/h, ani czy otacza ja proznia, powietrze, czy cos
    jeszcze innego.

    Moze to miec jedynie znaczenie w trakcie rozmowy - wowczas ma znaczenei
    raczej pozytywne, bo jest lepsze chlodzenei elektroniki, dla ktorej
    rozbrzewanie sie jest szkodliwe.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 19. Data: 2011-03-08 23:06:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > zawsze -20, niewazne, czy wieje 0,1 czy 100 km/h, ani czy otacza ja
    > proznia, powietrze, czy cos jeszcze innego.

    Oczywiscie wcale nei sugeruje to, ze mroz jest obojetny dl abaterii. Chodzi
    tylko o to, ze jezeli bateria wytrzymuje np. do -22 stopni (bo wowczas np.
    elektrolit zmienia stan skupienia, etc.), to przy -20 stopniach nic sie jej
    nie stanie, chocby i wialo 13 w stali Beauforte'a.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 20. Data: 2011-03-15 13:40:07
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > wowczas np. elektrolit zmienia stan skupienia, etc.), to przy -20
    > stopniach nic sie jej nie stanie, chocby i wialo 13 w stali Beauforte'a.

    a jednak cos sie stalo -
    - cos "takiego samego" na paru telefonach
    w "tym samym czasie";

    ale ok, eot - temat przersol grupe :P