  • 1. Data: 2011-03-04 12:14:48
    Temat: Czy mroz mogl uszkodzic baterie?
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    Czy mroz mogl uszkodzic baterie telefonu komorkowego?
    Chodzi mi o kilkugodzinne wystwianie komorki na ostatnie,
    silne mrozy (-20*C, co nad morzem bylo odczuwalne jak -30*C).

    Pytam, bo po spacerach podczas ostatniego mrozu zauwazylem
    dziwne zjawisko (paru znajomych ma identycznie):
    - komorka nawet po 12-18h ladowania nie pokazuje "bateria pelna"
    tylko "ladowanie trwa - bateria nie jest jeszcze w pelnie naladowana" (?!)

    I co wazniejesze: mozna to jakos "naprawic"? :)

    PS
    Znalazlem na sieci, ze hardkorowi ludzie reanimowali baterie od laptopow
    wkladajac je (naladowane do 40%) na pare godzin do zamrazalnika,
    ale watpie, by mroz zwiekszyl pojemnosc mojej baterii :)

  • 2. Data: 2011-03-04 12:29:41
    Temat: Re: Czy mroz mogl uszkodzic baterie?
    Od: woohoo <2...@D...pl>

    W dniu 2011-03-04 13:14, Q pisze:
    > Chodzi mi o kilkugodzinne wystwianie komorki na ostatnie,
    > silne mrozy (-20*C, co nad morzem bylo odczuwalne jak -30*C).

    Rozmawiałeś przez kilka godzin trzymając tel. w ręce?
    Czy siedział w kieszeni? Spodni czy wewnętrznej kurtki/płaszcza?

    > I co wazniejesze: mozna to jakos "naprawic"? :)

    Jakiego rodzaju to akku?

    Każdy poważny producent (mobilnego) sprzętu elektronicznego podaje
    zakres temperatury pracy urządzenia.

    Mnie się zdarzało cykać fotki Toshibą przy dużym mrozie i nie
    zauważyłem, żeby w jakikolwiek sposób na tym ucierpiała.

    Innym razem trzymałem nokię E63 w kieszeni spodni snowboardowych przy
    dodatniej temp. i po wyciągnięciu była cała wilgotna, jednak działała i
    nadal działa prawidłowo.

    --
    wO.ôhoo!

    "Tfu! Na piasku siedziałaś?!"

  • 3. Data: 2011-03-04 13:01:54
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Q pisze:

    > Znalazlem na sieci, ze hardkorowi ludzie reanimowali baterie od laptopow
    > wkladajac je (naladowane do 40%) na pare godzin do zamrazalnika,
    > ale watpie, by mroz zwiekszyl pojemnosc mojej baterii :)

    Reanimowałem stare aku NiMH od cyfraka w ten sposób. Faktycznie -
    pomogło, ale na krótko. Przed zamrożeniem aparat robił na tych aku w
    porywach kilkadziesiąt fotek, a po akcji - grubo ponad setkę. Niestety -
    po kilku sesjach zdjęciowych pojemność aku wróciła do stanu sprzed
    zamrożenia :-)
    Mam jeszcze inne stare akumulatorki, których za czorta nie potrafi
    naładować ładowarka automatyczna, szybka. Natomiast te same aku bez
    problemu dają się naładować w prymitywnej ładowarce 15-to godzinnej :-)

    --
    Bogdan

  • 4. Data: 2011-03-04 13:41:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 13:14:48 +0100, Q wrote:
    >Czy mroz mogl uszkodzic baterie telefonu komorkowego?
    >Chodzi mi o kilkugodzinne wystwianie komorki na ostatnie,
    >silne mrozy (-20*C, co nad morzem bylo odczuwalne jak -30*C).

    Komorki raczej nie interesuje "odczuwalne".

> [...]
    > tylko "ladowanie trwa - bateria nie jest jeszcze w pelnie naladowana" (?!)
    >I co wazniejesze: mozna to jakos "naprawic"? :)

    Wymieniajac baterie ? :-)

    Jesli masz odpowiedni zasilacz to mozesz przetestowac hipoteze:
    zalecany sposob ladowania baterii li-ion wyglada tak, ze podlacza sie
    pod zasilacz 4.2V z ogranicznikiem pradu. Po pewnym czasie akumulator
    doladowuje sie do tych 4.2V, prad spada, ogranicznik przestaje
    ograniczac, akumulator sam sobie ustala prad. Prad dalej spada
    samoczynnie spada .. i jak spadnie ponizej pewnej wartosci, powiedzdmy
    50mA, to nalezy ladowanie odlaczyc.
    Byc moze zmrozona bateria nie obniza pradu wystarczajaco.

    >Znalazlem na sieci, ze hardkorowi ludzie reanimowali baterie od laptopow
    >wkladajac je (naladowane do 40%) na pare godzin do zamrazalnika,
    >ale watpie, by mroz zwiekszyl pojemnosc mojej baterii :)

    Ale sprawdz czy to nie byly NiMH.
    Li-ion sa inne, w dodatku jest chyba kilka odmian i nie mozna
    doswiadczen tak wprost przenosic.

    J.

  • 5. Data: 2011-03-04 16:53:22
    Od: "085" <z...@g...pl>

    Użytkownik "BoDro" <b...@l...pl> napisał w wiadomości

    > naładować ładowarka automatyczna, szybka. Natomiast te same aku bez
    > problemu dają się naładować w prymitywnej ładowarce 15-to godzinnej :-)

    Bez przesady z prymitywnoscia. Zwlaszcza starsze ogniwa moga nie chciec
    przyjac pradu rzedu 1000mA i wiekszego, bo takimi operuja ladowarki szybkie.
    Ladowarki zwykle laduja pradem rzedu 100-200mA i to jest znacznie zdrowsze.
    Jezeli akumulatorek robi sie goracy, jak w nowoczesnych ultra speed
    gowienkach, to to zdrowe nie jest. A zaawansowane ladowarki maja mozliwosc
    ustawienia pradu.

    To troche tak, jak zamiast zjesc sniadanie, obiad i kolacje, musialbys w 5
    sekund wszystko pochlonac pod cisnieniem, taki foodjob ;]

    p, zul

  • 6. Data: 2011-03-05 23:37:32
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Czy mroz mogl uszkodzic baterie telefonu komorkowego?
    > Chodzi mi o kilkugodzinne wystwianie komorki na ostatnie,
    > silne mrozy (-20*C, co nad morzem bylo odczuwalne jak -30*C).

    To w kieszeni miałeś odczuwalne -30?
    Bo nikt normalny nie wkłada fona do "zamrażarki"...
    Pomijając, że -20 dla aku nie może być "odczuwalne" -30, bo aku nie czują.

    Feromon

    PS. TAK. Akumulatory tracą pojemność w niskich temperaturach.
    A jak poczytasz o temperaturach przechowywania to bedziesz wiedział
    coś na temat uszkadzania baterii przez mróz.

  • 7. Data: 2011-03-07 13:32:24
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Rozmawiałeś przez kilka godzin trzymając tel. w ręce?

    Podczas ostrych mrozow nie rozmawiam dlugo :).

    > Czy siedział w kieszeni? Spodni czy wewnętrznej kurtki/płaszcza?

    Byl jakby na zewnatrz - zimny jak diabli po przylozeniu do ucha :).

    > Jakiego rodzaju to akku?

    Li-ion - zreszta to chyba norma od wielu lat.

  • 8. Data: 2011-03-07 13:34:38
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > zdrowsze. Jezeli akumulatorek robi sie goracy, jak w nowoczesnych ultra
    > speed gowienkach, to to zdrowe nie jest. A zaawansowane ladowarki maja

    Ladowarka daje niby 5V / 700mA - moge podlaczyc pod USB,
    ale 200mA mniej chyba nie zrobi tu roznicy...

  • 9. Data: 2011-03-07 13:38:13
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Komorki raczej nie interesuje "odczuwalne".

    Nie do konca - jak jest ostry mroz i na dodatek
    silny wiatr, to cieplo oddawane jest szybciej.
    Jest odczuwalnie szybsze wychlodznie :).

    Wiatrak na radiatorze procesora pewnie masz :).

  • 10. Data: 2011-03-07 13:38:21
    Od: woohoo <2...@D...pl>

    W dniu 2011-03-07 14:34, Q pisze:
    > Ladowarka daje niby 5V / 700mA - moge podlaczyc pod USB,
    > ale 200mA mniej chyba nie zrobi tu roznicy...

    200mA dla tego typu akumulatorów robi różnicę.

    --
    wO.ôhoo!

    "Tfu! Na piasku siedziałaś?!"