  • 21. Data: 2009-12-05 14:33:22
    Temat: Re: Czy można zrealizować prosty algorytm PID w prostym CPLD np:XC9572
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > ponieważ z CPLD dopiero zaczynam trudno mi jest ocenic co wejdzie do takeigo
    > układu a co nie
    > czy jego sasoby pozwolą na stworzenie to o czym my tu piszemy czy nie ?

    Co do CPLD - polecam poeksperymentować :)... ale tak "z góry" oszacować
    wymagania też się da. Podstawowy problem to ilość makrocel, a co za tym
    idzie też przerzutników... Musisz ocenić ile stanów ma obsługiwać
    urządzenie... jeśli robisz licznik - no to potrzebujesz tyle makrocel
    ile bitów ma licznik. Pamiętaj też o preskalerach częstotliwości (jeśli
    byś do czegoś potrzebował ;P) - to też są liczniki. Jeśli potrzebujesz
    buforować stan licznika - to podobnie znów drugie tyle bitów leci...
    jakieś sterowanie - powiedzmy SPI, jeśli typowe - to 8 bitów zużywasz na
    zapamiętanie sygnałów wejściowych/wyjściowych plus 3 bity, żeby policzyć
    do 8 ;)... to takie minimum... więc dla licznika 32 bity z buforowaniem
    i dostępem przez SPI potrzebujesz 75 makrocele... Lub więcej ;) Wszystko
    zależy na ile masz zaawansowaną logikę... w większości przypadków
    wystarczy logika "podpięta" do danej makroceli... Wówczas nie ma
    problemu. Gorzej, gdy któraś funkcja "rośnie"... i jest zależna od dużej
    liczby sygnałów... wtedy logika podłączona do innej makroceli zostaje
    wykorzystana do jakiegoś sygnału "wewnętrznego", albo połączona z logiką
    "sąsiednią" - i wtedy jakby maleje Ci liczba makrocel, którymi
    dysponujesz...
    Tak więc określasz minimum które potrzebujesz i pozostawiasz zapas.
    Warto także wybrać takie układy, które mają swoje większe odpowiedniki
    ;)... Ja się tak kiedyś wkopałem, wziąłem CPLD 64 makrocele w PLC44, nie
    starczyło miejsca i psikus, wersji 128 makrocel nie można było dostać w
    tej obudowie ;)... Warto projekt (prototyp) zrobić w większym układzie,
    gdy przejdzie testy, można śmiało w programie eksperymentować w który
    układ kod się wciśnie, a w który nie i później stosować już mniejszy
    (tańszy) układ...

    Pozdrawiam
    Konop

    PS Oczywiście makrocele to nie wszystko... miałem projekt, który
    "wchodził" w ukłąd XCR3064 (64 makrocel), a nie wchodził w układ
    XC9072XL (72 makrocele)... ale nie będę Cię zamęczać szczegółami ;)...

  • 22. Data: 2009-12-05 16:29:53
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > "wchodził" w ukłąd XCR3064 (64 makrocel), a nie wchodził w układ XC9072XL
    > (72 makrocele)... ale nie będę Cię zamęczać szczegółami ;)...

    uC ze sprzętowym dekoderem kwadraurowym już widziałem wcześniej
    jednak narazie nie czuję się na siłach żeby walczyć z nimi, może później
    po drugie pewnie cena i dostępność w polsce pozostawia wiele do życzenia
    (choć zaraz poszukam i się spróbuje przekonać ...)

    a zasoby do upchnięcia do CPLD to jak pisałem wcześniej :
    "czyli dekoder kwadraturowy, licznik , sumator" i proponowany bufor kolegi

  • 23. Data: 2009-12-05 17:57:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Dec 2009 14:43:05 +0100, Szumek wrote:
    >już mi się sprawa dzięki wam naświetla
    >narazie wezmę mniejsze servo ze słabszym enkoderem i podziałam na avr z tym
    >co mam dopuki nie wymyslę jak sterowac tamtymi

    Uzycie CPLD/FPGA moze nie byc takie glupie - jest mniejsza szansa ze
    zgubi impulsy, wiec przynajmniej dekoder i licznik bym tam wsadzil.

    J.

  • 24. Data: 2009-12-06 00:05:07
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    J.F. wrote:

    > Uzycie CPLD/FPGA moze nie byc takie glupie - jest mniejsza szansa ze
    > zgubi impulsy, wiec przynajmniej dekoder i licznik bym tam wsadzil.

    Aha, ta ;-)
    Zwlaszcza jak nie odkloci zboczy i wsadzi je na licznik rewersyjny jako
    asynchroniczne do zegara ;-)
    Zwlaszcza te drugie powoduje ciekawe efekty uboczne.

    --
    Jerry1111

  • 25. Data: 2009-12-06 00:15:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 06 Dec 2009 00:05:07 +0000, Jerry1111 wrote:

    >Aha, ta ;-)
    >Zwlaszcza jak nie odkloci zboczy i wsadzi je na licznik rewersyjny jako
    >asynchroniczne do zegara ;-)
    >Zwlaszcza te drugie powoduje ciekawe efekty uboczne.

    Bo to jakis zly projekt jest :-)

    J.

  • 26. Data: 2009-12-06 13:11:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Zwlaszcza jak nie odkloci zboczy i wsadzi je na licznik rewersyjny jako
    > asynchroniczne do zegara ;-)
    > Zwlaszcza te drugie powoduje ciekawe efekty uboczne.

    A jakie są przeciwskazania do podłączenia tego sygnału jako zegarowy??
    Popularne CPLD mają raczej minimum 3 linie zegarowe, można coś
    przeznaczyć na wejście z enkodera ;)... oczywiście odkłócić trzeba, ale
    problem z asynchronicznością względem zegara odpada...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 27. Data: 2009-12-06 20:16:16
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Konop wrote:

    > A jakie są przeciwskazania do podłączenia tego sygnału jako zegarowy??

    Tylko po co? Bedziesz i tak musial przejsc do domeny zegarowej ukladu,
    wiec zegar lokalny dla enkodera nie ma sensu. Z enkodera masz 2
    asynchroniczne sygnaly, z nich generujesz + i -, ktore dalej sa
    asynchroniczne. W ktoryms miejscu przechodzisz do doemny zegarowej
    ukladu - jak nie wiesz jak to zrobic, to sie beda dzialy cuda.

    Najlepiej dac na kazdy pin po 2 DFFy szeregowo zaraz na pinach - wtedy
    cala reszta jest synchroniczna.

    --
    Jerry1111

  • 28. Data: 2009-12-09 21:48:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > asynchroniczne. W ktoryms miejscu przechodzisz do doemny zegarowej
    > ukladu - jak nie wiesz jak to zrobic, to sie beda dzialy cuda.

    Nie no, o problemie słyszałem, o radzeniu sobie z nim - niby także...
    choć w praktyce jeszcze nie przerabiałem ;P... zapomniałem o tym, że
    później i tak trzeba zmienić domenę zegara i dlatego kombinowałem "jak
    to obejść" ;)...

    Pozdrawiam
    Konop