  • Data: 2013-12-05 09:51:35
    Temat: Re: Czy ludzie juz zatracili kompletnie rozum?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 5 Dec 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Gotfryd,

    > Dostosowanie do warunków mgły oznaczałoby całkowite zatrzymanie ruchu.

    Umówmy się, że w praktyce jadący akceptują jakiś poziom ryzyka
    związanego z niezupełnym dostosowaniem do warunków.
    I to jest powód wypadków - jedzie się szybciej, niż tak naprawdę
    "da się bezpiecznie". Ściślej, to ci szybciej jadący:

    > Bo jeśli nie stoją, to prędzej czy później ktoś się w kogoś wpieprzy

    ...są "wpieprzajacymi się".

    > A ponieważ każdy inaczej będzie traktował zarówno moment, w którym po
    > prostu trzeba zjechać do rowu i uciekać jak i prędkość, z jaka należy
    > jechać jak jeszcze coś widać, to takie a nie inne są efekty.

    Ja nie o tym - jakby 100% kierujących jechało z prędkością dającą
    możliwość zatrzymania za poprzednikiem (a odstęp jest ograniczony
    widocznością), mielibyśmy "dostosowanie do warunków".

    > O takich drobiazgach ja sprawność i włączanie świateł przeciwmgłowych
    > szkoda gadać. Część włącza jak jeszcze nie potrzeba i inni
    > zastanawiają się, co ustawodawca miał na myśli pisząc o "widoczność
    > 50m).

    Zgoda :)
    Dlatego wychodzi mi wniosek jak wyżej.

    Przestrzeganie ograniczeń formalnych, narzuconych dlatego że
    są łatwe do zmierzenia (np. prędkość ograniczona znakiem)
    skutkuje tym, że wszyscy (i kierowcy i kontrola ruchu) na
    tym się skupia.

    > Na przykład.

    Oczywiscie.

    > Ale w pełnej mgle na autostradzie nie ma miejsca na normalny ruch
    > samochodów.

    Zależy od definicji "normalnosci".
    Jeśli akurat da się 15km/h to tyle się da.
    Jazda 40 będzie prośbą o karambol - i zdarzają się dlatego, że
    w sumie działa mechanizm "wszyscy mogą, to co, ja nie mogę" :>

    > Tak samo jak nie należy próbować lądować we mgle w
    > Smoleńsku ze zresetowanym wysokościomierzem barycznym, polegając
    > tylko na radiowysokościomierzu i zapominając o rzeźbie terenu na
    > ścieżce podejścia.

    E, przykład jest trochę zły - przy lądowaniu trudno ZAWCZASU
    zwolnić do 15 km/h :>

    > Ciężarówki 110 nie pojadą a to one wyrządzają najwięcej szkód
    > i zabijają ludzi w karambolach na autostradach w czasie mgły.

    Też trudno się nie zgodzić.
    Ale w "zwykłych" wypadkach kierujący i pasażerowie pewnie też
    mają podobne "wyniki" w zderzeniu z ciężarówką.

    pzdr, Gotfryd