    Date: Wed, 10 Jun 2015 17:24:18 +0200
    From: Irokez <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Czy jest możliwy odczyt SMART w serwerach Dell z SAS5?

    W dniu 2015-06-09 o 23:29, Adam pisze:

    > Uściślij:
    > "wypięty dysk z PERC ma niewidoczne dane" - ten dysk jest z mirrora,
    > czy z jakiegoś wyższego RAIDA?
    >
    > Bo z mirrora, to jeszcze mi się nie zdarzyło, aby nie widzieć
    > zawartości. Bez względu na typ kontrolera. Ale prawdą też jest, iż
    > rzadko sprawdzałem - kilka różnych serwerowych i kilka fake-raid na
    > "cywilnych" płytach głównych.
    > A RAID-y 5 i 6 to wiadomo: dane są "rozsypane" paskami po kilku dyskach.

    Dysk wypięty z Dell PERC (nie pamiętam czy to PERC5 czy 6), pracujący w
    RAID1, system to Windows Serwer 2008.
    Jeden dysk dostał tyle badów, że zawiesił się system a po restarcie
    Windows nie chciał wstać (błędy odczytu plików systemowych). Drugi dysk
    był dobry.
    Nie wiem po co Dell wymyśla tak idiotyczne systemy RAID1, że pad jednego
    HDD zabija system. Aby komputer ruszył trzeba było fizycznie wyłączyć
    uszkodzony dysk. Na jednym dysku system wstał ot tak najzwyczajniej
    sobie w świecie.
    A dalej... próbowałem odczytać pliki z tego uszkodzonego dysku
    podłączając go pod przejściówkę SATA-USB i do laptopa - dysk widoczny
    jako czysty bez partycji. To samo z dobrym. Zero danych. Nie wnikałem
    dalej co tam porobione, dobry dysk wrócił do komputera, dołożyłem drugi
    nowy dysk i się wszystko odbudowało. Pozostała nauczka jak napisałem,
    zgon komputera = zgon wszystkich danych.
    Nie mam innego PERC'a aby porobić podobne testy. Jest tylko jeden.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez