  • 1. Data: 2017-05-05 08:41:46
    Temat: Czy jest godny następca kwarca?
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    Od dłuższego czasu dreczy mnie to pytanie, rezonatory kwarcowe są
    od wieków od zegarków do generatorów wzorcowych stosowane. Ale czy jest
    jakiś następca? O podobnych czy lepszych parametrach.

  • 2. Data: 2017-05-05 09:38:19
    Temat: Re: Czy jest godny następca kwarca?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 5 May 2017 08:41:46 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

    > O podobnych czy lepszych parametrach.

    Wszystkich? Nie. Niektórych - tak.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-05-05 10:00:26
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-05-05 o 08:41, Cezary Grądys pisze:
    > Od dłuższego czasu dreczy mnie to pytanie, rezonatory kwarcowe są
    > od wieków od zegarków do generatorów wzorcowych stosowane. Ale czy jest
    > jakiś następca? O podobnych czy lepszych parametrach.

    Cez.

  • 4. Data: 2017-05-05 10:25:17
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 05/05/2017 09:00, t-1 wrote:

    > Cez.

    Rubid

  • 5. Data: 2017-05-05 13:14:38
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 05.05.2017 o 10:25, Cezar pisze:

    > Rubid

    Nie o to mi chodziło, mimo wszystko w zegarach atomowych generator
    kwarcowy wystepuje i jego częstotliwość jest korygowana.
    Chodzi mi o taki rezonator, który może być w prostszych urzadzeniach
    stosowany tak jak kwarc. Nie jakieś rezonatory ceramiczne o znacznie
    gorszych parametrach, tylko czy jest coś zbliżonego. Kwarc bardzo długo
    się trzyma w swojej roli.
    Czyli, żeby bez większych trudności dało się uzyskać stabilność 10^-6.

  • 6. Data: 2017-05-05 13:57:43
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 05.05.2017 o 13:14, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > się trzyma w swojej roli.
    > Czyli, żeby bez większych trudności dało się uzyskać stabilność 10^-6.

    Rezonatory MEMS.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2017-05-05 14:09:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Nie o to mi chodziło, mimo wszystko w zegarach atomowych generator
    >kwarcowy wystepuje i jego częstotliwość jest korygowana.

    Ale maleja i tanieja, komu zalezy na dokladnym zegarze moze sobie taki
    kwarcowo-cezowy kupic.

    >Chodzi mi o taki rezonator, który może być w prostszych urzadzeniach
    >stosowany tak jak kwarc. Nie jakieś rezonatory ceramiczne o znacznie
    >gorszych parametrach, tylko czy jest coś zbliżonego.

    Ceramiczne sa zblizone, i maja jeden parametr lepszy - cene :-)

    >Kwarc bardzo długo
    >się trzyma w swojej roli.
    >Czyli, żeby bez większych trudności dało się uzyskać stabilność
    >10^-6.

    no, 1ppm na kwarcu to wcale nie tak prosto.
    A z zdrugiej strony - dla jednych niepotrzebnie az tak dokladnie, dla
    drugich - za malo dokladnie.

    Technologia kwarcu zostala dopracowana, to co sie dziwic, ze sie
    trzyma.

    Chodzi mi po glowie jakas alternatywa ... to chyba YIG sie nazywa, ale
    to w mikrofalach.
    Ale te procesory coraz szybsze :-)

    Gdzies tam chyba szybkie lasery czekaja - to juz ma zahaczac o radiowe
    czestotliwosci
    https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_comb

    J.

  • 8. Data: 2017-05-05 15:11:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-05 o 14:09, J.F. pisze:

    > Ceramiczne sa zblizone, i maja jeden parametr lepszy - cene :-)

    Nie zabrakło :) po słowie zbliżone?
    P.G.

  • 9. Data: 2017-05-05 15:31:45
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 05-05-2017 13:57, Jakub Rakus wrote:

    > Rezonatory MEMS.

    To podaj jakiś przykład.
    K.

  • 10. Data: 2017-05-05 15:42:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie zabrakło :) po słowie zbliżone?

    A to zalezy co kto potrzebuje.
    Do RS232 czy tam 485 sie nadaje, do USB sie nadaje, do robota sie
    nadaje, a do zegarka sie niezbyt nadaje - ale tu i kwarc trzeba
    starannie dobierac.

    J.